Voiko syödä liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä vain

Vieras
Meillä on rv:lla 42 + 2 syntynyt poika, kaksi viikkoa vanha ja tuntuu että ruokahalu on kyltymätön. Lapsi juo vain vastiketta ja tuntuu että sitä menee liikaakin ja liian usein. Olisinkin kysellyt voiko vauva syödä liikaa vai syökö lapsi vain nälkäänsä?

Noin pienellä ei ole rytmiä eli syötä hänen tahdissaan. Heillä saattaa päivässä olla rytmi esim. iltapainotteista eli silloin tankataan. Jos ei itke ja on tyytyväinen niin ei syö liikaa! Jos nyt itse rupeat pitämään taukoja niin sitten hän voi itkeä nälkäänsä. Ja tuskin hän joka syöttökerralla syö saman määrän.

Toki jos tunnin välein syötät ympäri kellon niin se on jo liikaa..

jatka samaan tahtiin jos vauvasi on tyytyväinen. Omani oli myös korvikkeella ja tuntui joskus että söi koko ajan. Mutta ei koskaan ollut mitään mahakipuja tms. Syöttövälit harvenee iän myötä.

Vähän sama ongelma täällä, mutta lohduttaudun sillä että ylimääräiset tulee pulautuksina pois. Ja meidän vauva on kyllä mestari pulautteleen.
Myöhemmin (vauva nyt 4 viikkoa) huomasin, että olen tulkinnut osan itkusta väärin, hän ei olekaan nälkäinen vaan maha oli kipeä kun ehti nukahtaa ennen röyhtäisyä...

Tuskin sentään liikaa syö, mutta mihin imetys jäänyt? Ei ole ehkä sitten vielä alkanutkaan, eihän se aina heti ala herumaan.
Lapsi on ehkä isokokoinen kun vähän noita viikkoja reilusti. Syö siksikin reippaasti. Ei lapsi itseään hengiltä syö, anna mennä vaan kunhan jotkut lepotauot on mahalla. Saitkin jo hyvän ohjeen.

Kyllä voi. Meillä on viiden viikon ikäinen poika (5,7 kg) ja sama ongelma. Ruoka maistuisi aina vaan ja parin tunnin välein söisi.

Käytiin alkuviikosta lääkärissä, kun hereilläolleessaan poika vain itki ja kitisi. Selvisi, että ollaan syötetty liikaa.

Vauvoilla on imemisentarve (nyrkki menee suuhun), joka oltiin tulkittu väärin näläksi. Nyt annetaan ruokaa kolmen neljän tunnin välein (100 ml) ja väliaikoina tuttia.

Hyvin toimii.

Kyllä minustakin voi antaa liikaa maitoa vauvalle. Meillä oli myös jatkuvaa syömistä 2-3vk vanhana ja vauvalla vähä vatsa kipeä. Muutaman kerran mietin, että miksi vauva raivoaa, kun yritin syöttää häntä. Kun nostin ylös hänet tuli valtavia röyhtäsyjä ja hän ei vaan ollut enää nälkäinen.
Sitten en joka pikku itkuun tarjonnu rintaa ja syöttövälit piteni ja vauvaki rauhoittu. Sitä oli itse vähä ""hukassa"" alussa.

kaverillani on saman ikäinen vauva,kuin meillä. (3kk)
vauvamme syntyi suht saman painosina.
kummatkin on tissi maidolla,mutta kaverini tyrkyttää tissiä joka itkuun ja välillä vauva ei edes itke niin pakko tunkee tissi suuhun.
no 3kk tarkastuksessa meidän vauva oli 61cm/5300g, kaverini vauva 61cm/7000g.kummatkin tyttöjä.
viimeksi kun näimmekaveri yritti tunkee taas tissiä,mutta onneksi vauva osasi sanoa ei,no 1,5h aikana taas 3 kertaa yritti tissiä antaa...
kamalaa pakottamista.

Mielestäni ei voi syödä liikaa varsinkaan jos on pulloruokinnalla. Siitähän näkee paljonko vauva syö ja kuin usein. Tissistä kun ei joka kerralla tule sama määrä. Vauva voi imeä vain 40 ml ja huutaa tunnin päästä nälkää ja äiti ihmettelee että juurihan syötin..

Itse imetin 4 kk ja illat vauva oli tissillä. Päivällä oli pitkiä välejä ja yöllä söi kerran. Iltaisin söi tosiaan 1,5-2 h välein ennen yöunta. Useat vauvat ovat iltatankkaajia.

Ja mitä edellisen nimimerkin kaveri teki, niin hän ei ilmeisesti osannut yhtään tulkita vauvaa jos koko ajan oli tyrkkimässä tisua suuhun. Tutit on sitä varten keksitty, jos esim. vauvalla on kova imemisen tarve. Monesti rauhottuvat jo siihen tuttiin. Kun taas laitetaan tissi suuhun jolloin sieltä tulee maitoa ja sitten ihmetellään kun vauva huutaa mahakipuja.

Yhteistyössä