Vauva huutaa nälkäänsä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitee_75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitee_75

Vieras
Heips,
Meidän reilu pariviikkoinen tytteli (3.3kg) huutaa jo puolentoista tunnin päästä syötöstä nälkäänsä. Neuvolasta sain ohjeen ettei yli 90 ml vastiketta saa antaa näin pienelle. Nyt sitten syötöt tosi tiheitä ja muutenkin raskasta kun maitoa saisi antaa vain 3 tunnin välein. Koitan joka kerta venyttää niin pitkälle kun mahdollista mutta kaksi tuntia on usein maksimi ja sit en enään jaksa kuunnella huutoa.

Eli kysymys kuuluu, ootteko muut vastikeäidit antaneet noin pienelle yli 90 ml kerralla ja jos ootte niin paljonko? Itse kyllä haluaisin uskoa ettei vauva syö liikaa ja jos syö niin pulauttelee ne ylimääräiset pois. Jotenkin todella tuskaista kuunnella toisen nälkähuutoa kun helpotusta löytyisi ja läheltä...

Onkos muita saman ongelman kanssa painineita?

P.S Imettämään en fyysisistä syistä ole pystynyt joten ei kiitos enään imetys-saarnausta.

Miksi maitoa saisi antaa vain kolmen tunnin välein? Johtuuko siis korvikkeesta vai onko joku muu syy? Meillä syödään ihan niin usein kuin vauva haluaa, täälläkin siis 3viikon ikäinen vauveli. Tosin saa rintamaitoa, joten en tiedä onko sitten eri juttu. Enää en muista miten usein annoin esikolle pullomaitoa, siitä kun on jo aikaa. Muistaakseni ihan niin usein kuin halusi ja sen verran kuin jaksoi kerralla syödä...

Mielenkiintoisen ohjeen olet neuvolasta saanut:)
Itse en ole edes kiinnittänyt huomiota paljonko lapseni ovat vauvana korviketta kerralla juoneet, enkä ole myöskään katsonut kellosta aikaa, milloin edellinen syöttö oli. Tottakai voit antaa vauvasi juoda maitoa kerralla enemmän ja useammin, jos hänelle selvästi on nälkä. Vauvan maidon tarvittavasta määrästä on ainoastaan ohjeistukset, jotka saattavat vaihdella eri vauvoilla hyvinkin paljon, siksi ne ovatkin neuvoa antavia määriä:)

Aika hulluja neuvoja olet tosiaan saanut... Täälläkin syötetään niinkuin on neuvottu, eli lapsen tahtisesti ja lupsutella saa niin paljon kuin tykkää. Olen ainoastaa kuullut, että mikäli vauvalle tulee liikaa painoa korvikkeesta, niin sitä kuulemma sitte seurataan, mutta tiedä häntä... Meidän vauvalle on syötetty vain rintaa, mutta painoa on tullut siihen tahtiin, että neuvolassa epäilivät meidän antavan korviketta. Olisivat neuvoneet kuulemma vähentämään jos näin olisi ollut, mutta rintamaidolla vauva ei kuulemma voi olla liian lihava...(?!)

Meille aikoinaan tuli ohje parin viikon ikäiselle vauvalle, että ruokittava 2h välein yöt päivät jotta paino nousee (määristä ei ollut puhetta).. tuttavani ystävä sai vanhemmalle vauvalle ohjeen antaa välillä vettä kun hänen vauva oli todella tukevassa kunnossa.

Mietin itse samoja asioita tammikuussa ja kysyin asiaa silloin neuvolasta. Vastaukseksi sain, että syöttö väli ei saa olla PIDEMPI kuin 3 tuntia ja vauvaa ei voi ruokkia liikaa vaan vauva osaa pulauttaa tarvittavan määrän pihalle. Meidän neiti imas jo synnärillä 3 pvän ikäisenä 50 ml, kun oli raukkaparka ollut nälässä siihen asti :-( Sitten korvikkeen määrätkin tasoittuivat pikkuhiljaa.

Minä taas muistelen saaneeni ohjeen, että 150 ml oli maksimiannos mitä sai antaa pienelle ja syöttöjen tiheydestä ei ollut mitään puhetta. Sitten oli kai ne jotkut maksimivuorokausimäärät olemassa, niitä en muista, mutta netistä varmaan löytyy.

Kokeile antaa vaan enemmän maitoa. Tosin vauva saattaa myös huutaa imemisen tarvettaan ja joskus myös vatsavaivoihin haluaa tankata lisää maitoa, mutta luulisi että teillä on kyse ihan nälästä.

Isommillahan vauvoillahan sitten joskus lantataan korviketta vedellä, jos meinaavat liian tuhtiin kuntoon päästä, mutta ei näin pienillä.

Meillä kyllä neuvolassa on alusta asti sanottu, että ruokkiminen tapahtuu vauvan ehdoilla. Ethän voi pitää häntä nälässäkään. Naurettava neuvo mielestäni. Ei vauva syö, sitten kun saa tarpeekseen, eihän se mikään pohjaton kaivo ole, jos on terve.Kannattaa ehkä selventää asiaa soittamalla uudelleen. Pitäähän lapsosen saada ruokaa tarpeeksi.

Onpa tosiaan ollut erikoinen neuvo.
Myös meillä ollaan myös syöty aina lapsentahtisesti ja nyt siis neljäs vauva perheessä.
Meillä kakkonen on aina ollut iso, vaikka syntyessän oli ihan normikokoinen (n.3,9kg). Neuvolassa epäilivät minun antavan korviketta vaikka tissimaidolla kasvoi. Yksivuotiaana oli 13kg, mutta pituuteen nähden ihan sopivankokoinen.

Meille neuvolan täti neuvoi pitämään noin 2 tuntia väliä syötöissä, vatsa ehtii näin "levätä" syöttöjen välillä. Tämän seurauksena meillä väheni itkut ja vatsavaivat. Vauva olisi syönyt pieniä annoksia tunnin välein (meillä myös korvike), mutta kerran nukutin sylissä 1,5 tuntia ja sain näin syöttövälin pidemmäksi. Sitten vauvalla olikin iso nälkä ja söi enemmän, ja jaksoi sitten 2 tuntia ennen seuraavaa syöttöä. Pikkuhiljaa piteni 3 tuntiin, mutta vasta joskus 2 kk ikäisenä.
Alle kuukauden ikäisenä korviketta meni kerralla noin 50-60 ml, siis kahden tunnin syöttövälillä (myös yöllä). Sitten kun venyi 3 tuntiin syöttöväli niin määrä kasvoi liki 100 ml.
Oletko muuten antanut tuttia? Joillain vauvoilla on imemisen tarve noin pienenä todella voimakas. Meillä oli tutti ahkerassa käytössä synnäriltä lähtien ensimmäiset pari kuukautta.

Meilläkin annettiin ohjeeksi syöttää 2-3 tunnin välein. Ja kauheeta huutoa oli aluksi kuten ap:llä. Eiköhän tuo nälkäänsä itkenyt. Sanottiin kans, että täytyy vatsan antaa rauhoittua välillä, eikä saa syöttää niin tiheästi. Tyhmä kun olin, kuuntelin neuvolan ohjeita. Nyt viisastuneena työntäisin pullon suuhun aina kun mahdollista. Meillä muuten n. 35 v. neuvolatäti jolta ohjeen sain.

Toisaalta ymmärrän korvikkeisen antamisen rajoituksen noin pienellä kun liika määrä korvikettahan voi olla rasittaa munuaisia. Siksi korvikelapsille aloitetaan monesti kiinteitä jo 3kk ikäisenä jos maitoa menee yli litra päivässä.

Mukava kuulla järjen ääntä :) Kiitoksia tukevista vastauksista.

Siis syys neuvolatädin neuvoon oli se, että 2-viikkoisen vauvan vatsalaukku on vielä niin pieni ettei saisi annoskoko yli 90 ml mennä. Ja 3-tunnin väliin taas se, että vuorokauden kokonaismäärä ei saisi ylittää 3.3kg/6 eli 550 ml eli jos syö 3 tunnin välein 80 ml niin vuorokauden määräksi tulee 640 ml mikä on jo kuulemma liikaa... Tämän määrä neuvon sain jo sairaalassa ja neuvolastakin pari kertaa kun olen sitä koittanut haastaa...

Nooh, tein tässä yksi päivä "vauvakokeita" ja annoin 100 ml melkein joka kerralla (olisi kyllä syönyt enmmänkin), kokonaismääräksi tuli 745 ml ja tytteli oli aivan ihana koko päivän. Nukkui ja jaksoi seurustellakkin ilman huutoa. Heti kun olen kertaannosta pudottanut nälkä iskee nopeasti ja huuto korvia särkevä. Joten enköhän nyt vaan ala syöttämään ennemmän koska näyttää olevan paljon tyytyväisempi silloin.

Jotenkin vaan jaksaa ihmetyttää tämä nykyajan vouhotus kun lapsen omaa tarvetta ei saisi kuunnella. Saahan rintaimetetytkin syödä niin paljon kun haluavat joten miksi ei pulloruokitut?

Ihmettein hiukan tota munuaiskommenttia sillä itse en ole koskaan kuullut, eikä neuvolassa/sairaalassa sanottu että liikaruokinta voisi munuaisia vanhingoittaa. Voiskos saada ihan virallista linkkiä alan tutkimukseen sillä itse kyllä hiuka epäilen, että on vaan "huhu" jota ei ole tutkittu?

T:AP

Alkuperäinen kirjoittaja Bijou73:
Mietin itse samoja asioita tammikuussa ja kysyin asiaa silloin neuvolasta. Vastaukseksi sain, että syöttö väli ei saa olla PIDEMPI kuin 3 tuntia ja vauvaa ei voi ruokkia liikaa vaan vauva osaa pulauttaa tarvittavan määrän pihalle. Meidän neiti imas jo synnärillä 3 pvän ikäisenä 50 ml, kun oli raukkaparka ollut nälässä siihen asti :-( Sitten korvikkeen määrätkin tasoittuivat pikkuhiljaa.

Periaatteessa vauvaa voi ruokkia liikaa mikäli jokaiseen huutoon vastaa antamalla ruokaa. Eli mikäli äiti tulkitsee kaikki vauvan huudot näläksi niin vauva kyllä syö ja oppii nopeasti tunnesyömäänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja tyyt:
Meilläkin annettiin ohjeeksi syöttää 2-3 tunnin välein. Ja kauheeta huutoa oli aluksi kuten ap:llä. Eiköhän tuo nälkäänsä itkenyt. Sanottiin kans, että täytyy vatsan antaa rauhoittua välillä, eikä saa syöttää niin tiheästi. Tyhmä kun olin, kuuntelin neuvolan ohjeita. Nyt viisastuneena työntäisin pullon suuhun aina kun mahdollista. Meillä muuten n. 35 v. neuvolatäti jolta ohjeen sain.

Mitenköhän neuvolantädin ikä liittyy asiaan? On aivan totta että vauvan vatsan on hyvä saada levätä välillä. Kyllähän aikuisellakin tulee vatsavaivoja jos jatkuvasti syö, saatika vauvalla. Lapsentahtisesti tietysti olisi hyvä imettää eli kurjaahan se on jos lapsi nälkäänsä itkee. Pikkuhiljaa vaan yrittää sitten venyttää imetysten väliä. Vauvat itkevät myös muista syistä kuin nälästä. Joskus läheisyyskin auttaa.

Tuohon munuaisasiaan liittyen:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=85&Itemid=165

Eli 1960-luvulla korvikejauheet olleet sen verran tujuja että munuaiset ovat voineet olla kovilla. Nykyään vastaavaa ongelmaa tuskin on.

Ai mitä merkitystä neuvolatädin iällä? Sanoisin että aika paljonkin. 40-luvulla ja 70-luvulla syntyneiltä saa aivan erilaisia neuvoja neuvolassakin. Ja sama oli synnytyssairaalassa. Viikossa ehti nähdä monet kätilöt ja saada monet eri neuvot. Ihan riippuu siitä kenen asiakkaaksi joudut. Toiset on tiukkapipoja ja toiset ei. Niinhän se on elämässäkin. Toiset noudattaa tarkasti ohjeita ja toiset on muitten mielestä huithapeleita. Kyllä niitä syöttövälejä ehtii myöhemminkin pidentää kuin 2 kk iässä. On kuitenkin kyse vielä pienestä vauvasta.

Yhteistyössä