Voiko synnytyksessä kieltäytyä opiskelijoista?

• Viestiketjun aloittaja huhhuhooo
  • Ensimmäinen viesti
huhhuhooo
Jos synnytykseeni on änkemässä jotain opiskelijoita mukaan niin saanko kieltää niitä tulemasta? Ku mua pelottaa tuleva synnytys jo valmiiksi niin ei yhtää helpota et siellä on jotai opiskelijoita töllistelemässä ..

ahaa..
Olisi ollut kiva tietää synnyttäessä ekaa kertaa, että opiskelijoita ei ole pakko sinne huolia. Mulla oli hirveän vaikea synnytys eikä yhtään auttanut että opiskelija yhtäkkiä paukahtaa saliin.. Sellanen tosi ärsyttävä likka joka huuteli koko "lyhyen" ponnistusvaiheen (1,5 tuntia) ajan että "apinan raivolla vaan". Voi jumalauta sentään... Jos vielä joskus synnytän niin täytyypä muistaa sanoa jo ajoissa etten halua opiskelijoita.

"Jep"
Toki voi kieltäytyä, mutta toisaalta, mistä niitä kätilöitä ja lääkäreitä saadaan lisää jos he eivät pääse harjotteluitaan suorittamaan? Itselläni on nyt kahdella viime kerralla sairaalassa käydessä (loppuraskauden vaivoja...) ollut kandi paikalla ja molemmilla kerroilla kysyttiin erikseen että saako olla paikalla ja saako kokeilla tehdä sisätutkimuksen (olivat muuten paljon helläkätisempiä kuin opettajansa ;) ) ja itse ainakin ajattelin ettei kait se nyt enää tätä kurjuutta kummemmaksi muuta, eivätkä ne mitenkään minuuttitolkulla räplänneet... Ja jo synnyttäneenä pakostikin mietityttää että olisinkohan edes viimeksi huomannut hiljaa nurkassa kyhjöttävää kandia (eivät ne siellä jalkopäässä seiso jatkuvasti pällistelemässä, kuten ei kukaan muukaan) kun kätilönkin käynneistä osa on jäänyt täysin rekisteröimättä.... :D
Tämän seuraavankin synnytän yliopistollisessa ja ajattelin että jos kysytään niin annan kandien tulla ihmettelemään kuinka yhdestä tuleekin kaksi, koska jos nyt normaalia häiriintyneemmäksi heistä tulen niin ainahan heidät voi salista pihalle käskeä.
Tämä siis täysin oma aivopieruni, mutta tunsin vain pakottavaa tarvetta jakaa sen, jokainen tekee tietenkin kuten parhaaksi näkee :)

"keppi"
Opiskelijoita on eri tasoisia. Olen lääkärikammoinen ja mun ekassa synnytyksessä oli viimeisen vuoden opiskelija mukana. Se oli tosi kiva juttu, koska opiskelijalla oli aikaa olla huoneessa melkein koko ajan, kun taas oikea kätilö hoiti muutamaa muuta synnytystä koko ajan. Opiskelija ei koskenut minuun, mutta kirjaili tapahtumia, seurasi vointia (synnytys oli melko pitkä), lisäsi ilokaasua jne. ja älysi pyytää apua heti, kun tarvittiin.

Toisella kerralla kätilö oli vasta valmistunut, toimi itsenäisesti, mutta heti kun tilanne vähänkään vaati konsultoi vanhempaa kätilöä.

Molemmilta kerroilta jäi tosi hyvä fiilis, vaikka tokalla kerralla jännitti jopa enemmän.

Voi kieltäytyä.

Mulla oli ekassa synnytyksessä opiskelija mukana. Aivan ihana sellainen :). Ja toisin kuin kätilöllä, hänellä oli aikaa istua mun huoneessa ja vastailla kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin. Tokassa synnytyksessä ei ollut opiskelijaa, kolmanteen voisin sellaisen taas haluta jos mahdollista.

"Sairaanhoitaja"
Jos kyseinen sairaala ilmoittaa olevansa opetussairaala (niin kuin lähes kaikki nykyään tekevät), niin menemällä sinne sinä hyväksyt, että opiskelijoita voi olla mukana. On vain ja ainoastaan kohteliasta kysyä, saako opiskelija olla mukana, mutta pakollista se ei ole eikä toivettakaan ole pakko kunnioittaa. Toki niin tehdään, jos se mahdollista on. Tällä menettelyllä turvataan tulevien hoitajien ja lääkäreiden ammattitaito. Heidän on pakko saada opetella.

Voi tietysti kieltäytyä. :) Monesti ihmisillä on toki aika positiivisiakin kokemuksia nimenomaan kätilöopiskelijoista, joiden opinnot ovat siinä vaiheessa jo aika pitkällä. Synnytyssaliharjoittelunsa aikaan he ovat yleensä opiskelleet 3-3,5 vuotta ja ovat hyvin asiantuntevia. Eikä heidän roolinsa suinkaan ole vain töllistellä, tai ei ainakaan pitäisi olla, ja heillä saattaa olla synnyttäjälle usein enemmänkin aikaa kuin varsinaisella kätilöllä. Mutta siis toki ei kenenkään tarvitse opiskelijaa ottaa synnytykseensä :)

[QUOTE="Sairaanhoitaja";25933942]Jos kyseinen sairaala ilmoittaa olevansa opetussairaala (niin kuin lähes kaikki nykyään tekevät), niin menemällä sinne sinä hyväksyt, että opiskelijoita voi olla mukana. On vain ja ainoastaan kohteliasta kysyä, saako opiskelija olla mukana, mutta pakollista se ei ole eikä toivettakaan ole pakko kunnioittaa. Toki niin tehdään, jos se mahdollista on. Tällä menettelyllä turvataan tulevien hoitajien ja lääkäreiden ammattitaito. Heidän on pakko saada opetella.[/QUOTE]

Tää nyt kyllä ei pidä paikkansa. Synnytykseen EI ole pakko ottaa opiskelijaa, ei vaikka sairaala kuinka olisi opetussairaala. Valitsemalla tiettyä sairaalaa ei voi paljon itse vaikuttaa, kun synnytyssairaalaan ei aina voi itse vaikuttaa. Missään ei ole säädöstä tai sääntöä, että ihmisen on synnytykseen tai muuhun toimenpiteeseen otettava opiskelija mukaan jos sairaala niin haluaa.

• Tykkää
Reactions: Calumet
cc
Voi kieltäytyä mutta ei pelon takia kannata :) opiskelijasta voi olla mukavaa tukea ja apua! Kätilö ei ehdi olla paikalla koko ajan! ja opiskelijalle voi aivan varmasti sanoa miten hänen haluaa tomivan oikeastaan kannattaakin sanoa, opiskelijallekin helpompaa! Reipas opiskelija hakee mehua ja jumppapalloa ja hieroo selkää :) vähemmän reipasta tuskin huomaat ;) ja jos esim. kannustus on ärsyttävää niin sanot vaan että nyt hei suu kiinni! :D

"vieras"
Esikoisen aikaan ei sattunut olemaan opiskelijaa paikalla, mutta tosi hyvä kätilö muuten sattui kohdalle. Ilman häntä ja hänen 'palopuhetta' olisi varmaan esikoinen jäänyt synnyttämättä...

Toisen kohdalla synnytyksestä oikeastaan vasta viimeisen vuoden opiskelija. Vanhempi kätilö oli toki paikalla koko ajan, mutta ns. katsoi päältä miten opiskelija toimi ja huolehti sitten syntyneestä vauvasta. Opiskelija oli ammattitaitoinen ja muutenkin todella mukava, ja ennen kuin ponnistamaan päästiin niin oli oikeastaan aika kiva (ja turvallinen) olo kun salissa oli (ehti olla) koko ajan ammattilainen mukana vaikka kaikki menikin tosi hyvin.

"shihtzu"
Mulla oli viimeisessä synnytyksessä mukana opiskelija, ihan synnytyksen loppuajan ja oli kyseiselle opiskelijalle eka synnytyskokemus ja mielelläni soin hänelle sen, sillä mun synnytys ei mennyt ihan oppikirjojen mukaan.

"vieras"
Mä ajattelin etukäteen että en kyllä mitään opiskelijaa halua synnytykseen, mutta eipä multa kyselty asiaa kummemmin eikä opiskelijasta mitään haittaa ollut. Hänellä oli aikaa enemmän kun kätilöllä ja oli oikein mukava vaikka vähän pihalla tuntui itsekkin olevan. Yhden kerran (todellisuudessa oli varmaan enemmänkin) kokeili kohdunsuuta ja oli kyllä ihan mukana itse ponnistuksessa ja kätilö kyseli ja esitteli hälle istukan osia yms.. Ei häirinnyt mua yhtään, oli vähän muuta tekemistä :D

äiti..
mullakin oli opiskelija ollut kuukauden harjoittelussa ja ikinä ei ollut saanut synnytyksessä olla mukana.. no viimeinen päivä kun oli sillä harjottelua niin soin sille sen ilon että pääsi mun synnytykseen mukaan:) antoi meille lahjanki ennen kuin lähti ja kiitti siitä että sai olla synnytyksessä mukana:)

Voi kieltäytyä mutta itse olen antanut olla mukana niin synnytyksissä kuin muissakin tutkimuksissa. Ja oli muuten kätilöopiskelijasta iso apu kun kolmatta tyttöä synnytin. Oli hiljainen yö synnärillä joten piti tosi paljon mulle seuraa ettei tarvinnut olla yksin.

"vieras"
Voi kieltäytyä. Itse en vain keksi yhtään syytä, miksi opiskelija ei voisi olla synnytyksessä paikalla. Omassa synnytyksessäni ei ollut opiskelijaa, mutta kätilön lisäksi 4 ihmistä. Pari lääkäriä ja lastenhoitaja ja vastaava lääkäri tai mikä lie olikaan.

Kohdunulkoisen raskauden aikaan tuli käytyä kerta jos toinenkin sairaalassa ja silloin mukana oli usein opiskelija. Pari teki sisätutkimuksenkin ja ultrasi. Olin kuulemma hyvä esimekki kohdunulkoisesta. Aina kysyttiin, onko opiskelijan mukana olo ok.

"vieras"
jotenkin huono muisto ekasta synnytyksestä, joka muutoinkin ongelmallinen ponnistusvaiheessa kun useamman kätilön lisäksi paikalla oli 2 ilmeisesti jotain alkuvaiheen opiskelijaa jotka toljottivat kuin lehmä uutta sankoa, en edes muista kysyikö kukaan saavatko tulla.
Toisaalta kokemusta myös ihanasta lähes valmiista kätilöstä.
Ja eipä kätilöt/lääkärit opi jos ei opetuspotilaita ole.

Missään ei ole säädöstä tai sääntöä, että ihmisen on synnytykseen tai muuhun toimenpiteeseen otettava opiskelija mukaan jos sairaala niin haluaa.
Synnytyksistä en tiedä, mutta ei opiskelijan läsnäoloon edes pyydetä lupaa kaikissa tilanteissa. Opisleaikoina olin monissa eri paikoissa, eikä koskaan kysytty silloin kun osallistuin hoitotoimiin. Ainoastaan silloin kysyttiin, joissain tilanteissa jos menin vaan katsomaan, seuraamaan sivusta miten juttu tehdään. Mutta aina ei kysytty silloinkaan, esim. leikkurissa ei kertaakaan. Opetussairaalassa opiskelija osallistuu hoitoon muun henkilökunnan kanssa ihan niinkuin ketä tahansa henkilökuntaan kuuluva.

Yhteistyössä