voiko synnytykseen pakottaa?

  • Viestiketjun aloittaja ahdistus
  • Ensimmäinen viesti
ahdistus
minulla on siis paha synnytyspelko. sen verran, että jos en tiedä saavani pelkosektiota, voi lapsen hankkiminen oikeasti jäädä tekemättä. pelkään kuitenkin myös sitä, että arvioinneissa minua ei oteta vakavasti esimerkiksi siitä syystä, että olen tilanteessa kuin tilanteessa melko eleetön ja huono ilmaisemaan itseäni ääneen, vaikka olotilani olisi se että kiljuisin veitsen kanssa synnärillä pöytien päälle kiivenneenä ottavani lapsen vaikka itse ulos jos en sektiota saa. voidaanko minut vasten tahtoani pakottaa synnyttämään vauva alateitse?
 
nallukka
Pyydä päästä neuvolan kautta pelkopolille! Siellä saat selvyyden asiaan. Synnytys on kuitenkin ihan pikku juttu elämässä sen rinnalla että saa oman lapsen - lapsenlapsia jne. eli toivottavasti saat apua pelkoosi!
 
pelko persiis
perheneuvolassa tai tms on olemassa sellainen perheen suunnittelu juttu, pyydä sinne lähetettä ja selvitä pelkosi syy terapeutilla ennen kuin alat tehdä lapsia! :) opit paljon itsestäsi!
 
Näistä peloista voi käydä juttelemassa perhesuunnitteluneuvolassa (Olikohan tommonen) etukäteen jo. Omasta terveyskeskuksesta osaavat ohjata sinut sinne. He osaavat neuvoa. Olen ainakin ymmärtänyt, että koittavat päästä aina synnyttäjän kanssa kompromissiin.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja lilli:
Alkuperäinen kirjoittaja !:
Mä ainakin aion vaatia kaikenlaista, en vaan tiedä et otetaanko niitä vakavasti ja saanko synnyttää epiduraalilla ja saanko kaikenmaailman kivunlievitykset jne.
Yleensä saa kaiken avun!
Saanko synnyttää kylpyammeessa? Saanko epiduraalin, lääkkeitä, ilokaasua jne.
 
pelko persiis
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja lilli:
Alkuperäinen kirjoittaja !:
Mä ainakin aion vaatia kaikenlaista, en vaan tiedä et otetaanko niitä vakavasti ja saanko synnyttää epiduraalilla ja saanko kaikenmaailman kivunlievitykset jne.
Yleensä saa kaiken avun!
Saanko synnyttää kylpyammeessa? Saanko epiduraalin, lääkkeitä, ilokaasua jne.
kysy sairaalasta :)
 
vieras
No mene pelkopolille niin saat vastaukset kaikkiin kysymyksiisi :) Itse henk. koht. en käsitä jos synnytyspelon takia tehdään jo ekassa raskaudessa sektio, koska eipä sitä voi tietää millaista on synnyttää ennen kuin sen kokee. Joistakin se on kamalaa, joistakin ei yhtään kamalaa, synnyttäminen siis.
 
nallukka
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja lilli:
Alkuperäinen kirjoittaja !:
Mä ainakin aion vaatia kaikenlaista, en vaan tiedä et otetaanko niitä vakavasti ja saanko synnyttää epiduraalilla ja saanko kaikenmaailman kivunlievitykset jne.
Yleensä saa kaiken avun!
Saanko synnyttää kylpyammeessa? Saanko epiduraalin, lääkkeitä, ilokaasua jne.
Kylpyammeista en tiedä, riippuu varmaan huoneesta onko siellä amme. Ja lääkkeitä saa kyllä kun pyytää! Itse ja kaikki tuttuni on saanu epiduraalin kun/jos on halunnut. Eli ei kannata sen takia pelätä. Sen sijaan kannatta lainata vaikka rentoutussynnytys-cd ja opetella rentoa oloa synnytyksen aikana. Samoin lukea kirjoja joissa synnytys on ihan normaali luonnollinen asia. Synnytykseen kannattaa heittäytyä mukaan. Elimistö toimii tosi hyvin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja salla:
ei tietenkään. kukaan ei voi pakottaa sua synnyttään, pidät vaan jalat ristissä
samaa mieltä.. tuttuni sai 2kk sitten lapsen, ja oli kamala synnytyspelko.. (edellinen lapsi 4,4kg ja napanuora kaulan ympäri)Vauva kehotettiin kuitenkin synnyttämään alakautta, vaikkei äiti tahtonut.. Supparit alkoivat, ja äiti sitten pöydälle ja "hätä"sektio..
Ei väkisin voi..

VT ja masun asukki v. 32+3
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mene pelkopolille niin saat vastaukset kaikkiin kysymyksiisi :) Itse henk. koht. en käsitä jos synnytyspelon takia tehdään jo ekassa raskaudessa sektio, koska eipä sitä voi tietää millaista on synnyttää ennen kuin sen kokee. Joistakin se on kamalaa, joistakin ei yhtään kamalaa, synnyttäminen siis.
niin, tai jokainen synnytys on kyllä erilainen yleensä.
esim mulla eka tulla putkahti ilman mitään tuntoja maailmaan, ku toinen oli täys helvetti.
 
Vieras
Ei voi pakottaa! :) Pidä tuo hyvin mielessäsi, käännyttää varmasti yritetään. Mutta pakottaa ei voi. Synnytyspelko on täysin pätevä syy sektioon. Jos joku lääkäri muuta väittää, pyydä toisen lausunto.
 
--
eh, mun äiti ei saanut epiduraalia eikä mitään kivunlievitystä, kun synnytti mut. Synnytys käynnistettiin ja sairaalan kaikki huoneet oli täynnä, joten siinä sitte joutu synnyttää luonnollisesti. Pelottaa sikana, jos mullekin käy niin, ettei kerkeä antamaan mitään.
 
ahdistus
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mene pelkopolille niin saat vastaukset kaikkiin kysymyksiisi :) Itse henk. koht. en käsitä jos synnytyspelon takia tehdään jo ekassa raskaudessa sektio, koska eipä sitä voi tietää millaista on synnyttää ennen kuin sen kokee. Joistakin se on kamalaa, joistakin ei yhtään kamalaa, synnyttäminen siis.
elämää haittaavat pelot eivät yleensäkkään ole loogisimmasta päästä eikä niitä voi poistaa järkevällä ajattelulla. kaukaa haettuna esimerkkinä, vähän kuin hämähäkkejä sairaalloisesti pelkäävä ihminen ei varmastikkaan antaisi kaataa päälleen sangollista hämiksiä, vaikka tietää etteivät ne tee pahaa. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja --:
eh, mun äiti ei saanut epiduraalia eikä mitään kivunlievitystä, kun synnytti mut. Synnytys käynnistettiin ja sairaalan kaikki huoneet oli täynnä, joten siinä sitte joutu synnyttää luonnollisesti. Pelottaa sikana, jos mullekin käy niin, ettei kerkeä antamaan mitään.
Tutustu luonnolliseen synnytykseen ja ota tosissas se ajatus että kun annat kehon tehdä työnsä (et pistä supistuksille vastaan) niin se synnyttäminen ilman kivunlievityksiä ei oo ollenkaan niin kaameeta.
 

Yhteistyössä