Voiko suppilovahveron sekoittaa johonkin myrkylliseen sieneen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hankalasti, mutta toki mikä vaan on mahdollista. Eikös se tänä syksynä kärpässienen myrkkyyn kuóllu ollu ihan kokenu sienestäjä ja jo iäkkäämpi ihminen että mitä vaan voi tapahtua :D

Mut oikeesti aika hankalasti juu, ei tuu mieleen myrkkysientä joka muistuttaisi suppista.

:laugh: voi minua.. mä ajattelin tästä heti että siis voiko suppilovahveron sekoittaa (niinko lisätä sekaan) jonku myrkkysienen kanssa ja meinasin vastata että joo varmasti, pilkot vaan ja paat sekaan.. mutta sen terveellisyydestä en menis vannomaan... mut sitte tajusin noista kahdesta ekasta viestistä että mitä tässä haettiin :ashamed:

Just luin lapsen kanssa sienikirjaa ja siinä erikseen mainitaa, että kokematon voi sekoittaa sen verihelttaseitikkiin (tosin sen heltat ovat punaiset). Tässä sienikirjassa sanotaan, että verihelttaseitikki on suppilovahveron "matkijasieni".

Just tuli prismassa juttua sienistä. Jotensakin niin se meni, että saman lahkon sienet on turvallisia syödä. Eli jos se sieni näyttää suppilovahverolta niin vaikkei se olis suppilovahvero on se silti turvallinen syödä. Tai jotain sellasta. Luota nyt muhun sitten :D Heh heh!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Just tuli prismassa juttua sienistä. Jotensakin niin se meni, että saman lahkon sienet on turvallisia syödä. Eli jos se sieni näyttää suppilovahverolta niin vaikkei se olis suppilovahvero on se silti turvallinen syödä. Tai jotain sellasta. Luota nyt muhun sitten :D Heh heh!

NO ei kannatta luottaa...

Mun mielestä ei voi jos vaivautuu katsomaan sitä koko sientä eikä vaan lakkia ylhäältäpäin - se lakin värihän voi vähän vaihdella kasvupaikasta ja sienen iästä johtuen. Ja en kyllä tiedä mitään muuta sientä jolla olis samanlainen keltainen jalkakaan. Erilaisia seitikkejä kyllä voi kasvaa samoilla kasvupaikoilla että tarkka pitää silti olla.

Alkuperäinen kirjoittaja vahvis:
Mun mielestä ei voi jos vaivautuu katsomaan sitä koko sientä eikä vaan lakkia ylhäältäpäin - se lakin värihän voi vähän vaihdella kasvupaikasta ja sienen iästä johtuen. Ja en kyllä tiedä mitään muuta sientä jolla olis samanlainen keltainen jalkakaan. Erilaisia seitikkejä kyllä voi kasvaa samoilla kasvupaikoilla että tarkka pitää silti olla.

Onko seitikeillä onttoa jalkaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vahvis:

Onko seitikeillä onttoa jalkaa?

Ei ole samanlaista jalkaa kuin suppilovahverolla,mutta tarkoitinkin että jos vaan ylhäältäpäin vilkasee sientä.

Kiitos kaikille. Kyllä mä nyt jo uskon, että olen saanut suppilovahveroita, suppiloimainen hattu ja keltainen ontto jalka.:)

No suppikksia ovat! Ja eipä siellä enää moni muu sieni sinnittelekään! :) Meilläkin on niitä jo kuivattuna monta purkkia.

Yhteistyössä