Voiko suklaalle olla allerginen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LOISTOTUPSU
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kaakaolle/kaakaopavuille..
soijalesitiiniähän siinä on kanssa sille(tarkemmin kai soija)..
jos on oikein pähkinä allergikko niin siinähän lukee että tehtalla jossa suklaa tehty niin käsitelty pähkinöitä.

Kyllä voi olen kuullut. En ole varma mikä siinä se on itse kaakaopapu? Hyvin yleistä on lisäksi se et ollaan allergisia pähkinälle ja lähes kaikissa suklaapakkauksissa lukee et saattaa sisältää jäämiä pähkinästä ja olen suklaata sulattaessa tämän huomannut itsekin...

Tuli vaan mieleen kun eilen pari palaa suklaata söin ja tänään olinkin jotenkin huono vointinen ja naamakin sen näkönen että jotain allergiaa epäilin. jouluna vähän samoja juttuja kun tuli sitä suklaata vedeltyä.

Tuleeko niitä oireita sit päivänkin jälkeen vai voiko se olla mahdollista kun ei mulla eilen mitään ollu vielä?

"Yleisiä oireita ovat mm. nenän tukkoisuus, yskä, vinkuna, kutina, nokkosihottuma ja muut ihottumat, päänsärky, vatsavaivat ja väsymys."

http://www.violetlight.fi/Ravinto%20ja%20terveys/Atopia_ja_allergia.htm

Alkuperäinen kirjoittaja Räpätäti:
"Yleisiä oireita ovat mm. nenän tukkoisuus, yskä, vinkuna, kutina, nokkosihottuma ja muut ihottumat, päänsärky, vatsavaivat ja väsymys."

http://www.violetlight.fi/Ravinto%20ja%20terveys/Atopia_ja_allergia.htm

Näähän on ihan samoja oireita mitä mulla on esim. nyt. Nyt täytyis selvittää se aine mille kun pähkinöitä kyllä pystyn syömään, ja sit tulee näitä joskus muutenkin vaikken suklaata syö eli sit joku mitä on muissa herkuissa varmaan kans.

Suklaa (tai kai kaakao siinä?) toimii histamiinin vapauttajana. Joten se voi aiheuttaa allergian kaltaisen reaktion, vaikka ei olisi varsinaisesti allerginen. (Allergiareaktiossa vapautuu kanssa histamiineja.) En oikein ole tajunnut mikä noiden kahden reaktion ero on, joku kai syntymekanismissa.

että otti kerran ala-asteella kupoliin kun lääkäri ei tiennyt mikä allergia mulla oli mun piti 2 viikkoo olla ilman suklaata no eikäs just sillon oli jälkkäriks suklaakiisseliä,suklaapuuroo ja synttäreitä joka toinen tai kolmas päivä eikä mulla sit ees mitään allergiaa ollu.
suklaa on mun herkku nykyään

Mulle tuli pienenä ihan kauheat ihottumat naamaan suklaasta :/

Ulkomaiset suklaat teki pahimmat, kotimaisia pystyin ihan pienen määrän syömään.
Kai se niistä pavuista jotenkin riippuu mitä niihin on käytetty.

mun veli on soijalle alleginen ja jos syö suklaata niin tulee iho oireita..stokka on ainoa paikka josta oon löytäny yhden ainoon soijalestiinittömän sulkaa laadun

Yhteistyössä