voiko strepsils menthol - imeskelytabletteja syödä raskaana ollessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei kyllä suositeltu miulle neuvolassa eikä apteekissa. eikä suositella bafuciniakaan. mutta ne... yhet yrtti-imeskelytabut (mitä myös apteekista saa) oli tosi hyviä, tehokkaita ja niitä sai sekä raskaus- että imetysaikana ottaa. hitsi ku en muista niitten nimee ku ei oo enää pakettiakaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
ei kyllä suositeltu miulle neuvolassa eikä apteekissa. eikä suositella bafuciniakaan. mutta ne... yhet yrtti-imeskelytabut (mitä myös apteekista saa) oli tosi hyviä, tehokkaita ja niitä sai sekä raskaus- että imetysaikana ottaa. hitsi ku en muista niitten nimee ku ei oo enää pakettiakaan...

hitto. juts meinaan nappasin yhden :(
täytynee mennä apteekkiin ennen töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

no juu, eihän nyt mitään varsinaisesti suositella.... mutta mulle proviisori sanoi, että tervettä järkeä voi käyttää...

Alkuperäinen kirjoittaja Lepa:
Ei saa syödä. Aina kannattaa kysyä apteekista ensin eikä täältä. Voi saada todellakin virheelistä tietoa.

Itse kävin eilen apteekissa ostamassa Strepsilsejä ja kysyin, että voiko niitä ottaa, jos on raskaana. Proviisorin vastaus oli kyllä.

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/9/133689.shtml

Lainaus sivuilta:
"4.6 Raskaus ja imetys
Käytön turvallisuutta raskauden ja imetyksen aikana ei ole todistettu, mutta ei ole todennäköistä, että tuotteesta olisi haittaa."

mietin ihan samaa ja täältä löytyi vastauksia. oon syönyt itse tässä raskausaikana strepsilsejä, ei tod näk ole ollut mitää haittaa vauvalle. mulla taitaa olla honey&lemon makuna.. mullaki hukkunu pakkausseloste, täytynee käydä kysymässä mitä meidän lähiapteekki sanoo. jos kerran noin eriäviä vastauksia on tullut... enivei, aika monia lääkkeitä voi syödä lääkärin luvalla mut sillon tod näk seurataan vointia tarkemmin.. ja muuten ei kannata syödä mitään ilman lupia.. mut eiköhän tuo terveen järjen käyttö oo hyvä neuvo, ei pari strepsilisiä lasta vahingoita.

Totuushan lienee, ettei nykyisin noita useimpia lääkkeitä ole testattu raskaanaolevilla.
Ei siis varmuudella voida tietää josko niistä onkin jotain haittaa ja siksi lääkevalmistajat haluavat vetäytyä vastuusta JOS niistä sitten jotain aiheutuisikin - vaikka se olisikin tosi epätodennäköistä. Kun ei sitä ikinä varmuudella kuitenkaan tiedä....

Yhteistyössä