voiko sen harson laittaa kuomun eteen?

• Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
AIna olen harsoa käyttänyt, nyt jo kolmannella lapsella. Tosin näiden puheiden jälkeen saatan pienen reiän sivuun jättää...
Älä vain jätä ettei saa happea liikaa..älkääkä kukaan mukaan jättäkö happiaukkoa voi pienokainen pian paleltua..hahaa murehditaan pakkasta mutta vedetään harso eteen..Huh HUH!
MItä pakkasta?

Halojaa!
Koeilkaahan nyt sitten kuinka hyvin se ilma siitä harsosta läpi kulkee... Ei sillä ketään saa tukahdutettua, nukkuuhan ihmiset teltoissakin ja eskimot igluissaan! Minä käyttänyt ja käytän jatkossakin, vauvat nukkunut parempia unia pihalla pakkasellakin, kun koppa pysynyt lämpösempänä ja tuulettomampana. :D Haluaisin nähdä artikkelin harson jäätymisestä -> vauva kuoli. Ettei vaan ois urbaanilegenda...

LepikonHeta
Tuumin vain, että kuinkahan moni meistäkin on nukkunut lapsena join viltti vaunujen edessä :whistle: On tainnut jossain taas juttu paisua, sillä niihän se menee usein, että jollain on lapsi vaunuissa aivastanut ja kohta sen on toisen mukaan kuollut....

outcider
Jos minun siskoni on ensiavussa töissä ja hän kertoo tuollaisen tapahtuneen, niin kyllä minä häneen luotan. Vauva ei ollut kuollut, mutta harso oli jokatapauksessa kostunut ja jäätynyt, jolloin hengitys oli vaikeutunut. Tarkkoja tapahtumia en tiedä ja tapahtuneestakin jo muutama vuosi, mutta siltikään en käsitä miksi sisareni minulle valehtelisi...

ja sinä munaton juuja
lapsille voi sattua ikäviä asioita, vaikka ei ikinä aiemmin juuri omalle lapselle ole sattunut.
Harso voi jäätyä pakkasella vaikka se ei ei aiemmin ole jäätynytkään.
Kysymys on siitä minimoiko turvallisuusriskit vai ei.
Jos joku ei sitä tee, ei voi mitään, mutta minä ainakin yritän ja siitä onm turha mulle tulla aukoon päätä.

Outcider

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
En koskaan ole harsoa pitänyt talvisin edes kovilla pakkasilla tai no 15 asteen ylittyessä en ulos ole vauvaa edes vienyt. Kesällä toki hyttyssuoja on tarpeellinen.
Samoin. Miksi harsoa pitäisi siinä pitää? Lisäänpä vielä, että mähän olen vienyt vauvan ulos saamaan raitista ja happirikasta ilmaa, niin en kai nyt harsolla sitä estäisi :)

+
Alkuperäinen kirjoittaja outcider:
Jos minun siskoni on ensiavussa töissä ja hän kertoo tuollaisen tapahtuneen, niin kyllä minä häneen luotan. Vauva ei ollut kuollut, mutta harso oli jokatapauksessa kostunut ja jäätynyt, jolloin hengitys oli vaikeutunut. Tarkkoja tapahtumia en tiedä ja tapahtuneestakin jo muutama vuosi, mutta siltikään en käsitä miksi sisareni minulle valehtelisi...
Niinpä, urbaanilegendan aineksia... En väitä että siskosi valehtelee, mutta näinhän se juttu aina menee ->tuttu kertoo, ei ihan tarkkaa tietoa sitten kuitenkaan...

outcider
Alkuperäinen kirjoittaja +:
Alkuperäinen kirjoittaja outcider:
Niinpä, urbaanilegendan aineksia... En väitä että siskosi valehtelee, mutta näinhän se juttu aina menee ->tuttu kertoo, ei ihan tarkkaa tietoa sitten kuitenkaan...
ihan sama

siis
Kyllä ihan neuvolassa on sanottu, että kylmillä ilmoilla harso vaunun eteen. Meillä kaksi lasta nukkuneet ulkona päikkärit ensimmäiset kaksi talvea satoi tai paistoi oli pakkasta 5 tai 25 astetta, eikä koskaan mitään ongelmia minkään "jäätymisen kanssa". Se pakkasilma on kuitenkin sen verran "raakaa" pienelle, että harso oltava edessä.

Toiset eivät pidä harsoa sen vuoksi kuomun edessä, kun hengistysilma höyrystyy ja pakkasessahan se ilma on aika jäätävää ja kasvot paleltuvat tai voivat paleltua. Eli vähän samaan tyyliin, kuin kaulaliina suun edessä kovalla pakkasella (jos tiedätte, mitä tapahtuu silloin ;) ).

Toiset taas käyttävät harsoa sen vuoksi, että harso hieman lieventää sitä hengitysilmaa ja pakkasen raakuutta pienille keuhkoille.

Yhteistyössä