Voiko sairaslomalla liikkua kodin ulkopuolella jos vointi sen sallii?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rouvaliini

Aktiivinen jäsen
24.09.2007
4 613
0
36
Oon siis täysin puhetyössä, joudun puhumaan koko päivän. Nyt on aivan armoton flunssa. Nenä tukossa aivan totaalisesti eikä meinaa auki pysyä edes niillä suihkeilla. Sain työterveyshoitajalta sairaslomaa torstaihin asti. Mietin vaan et täytyyköhän mun sulkeutua kotiin kolmeks päiväks... Kunto muuten sallii ihan normaalin toiminnan ja jotain muuta työtä olisin pystyny tekemään, mut se koko päivän puhuminen tekee vaikeeta.

Huomenna olis työhaastattelu toiseen paikkaan, to olis kampaaja. Sit to olis myös penkkarit jotka olis kiva käydä kattoo. Työpaikka on torin vieressä jossa myös penkkariajelu kiertää. Alunperin aattelin et oisin työpaikan ikkunasta katellu niitä autoja. Ilkeisköhän nyt mennä sinne torin varteen niitä kattoo... Jos menis vaikka toiselle puolelle toria ni eivät ikkunoista nää mua sieltä töistä... Mutta siis, mietin et täytyykö mun sulkeutuu kotiin vai voinko välillä käydä tuolla menoissa?

Sä oot samanlainen kun minä. Jos annetaan saikkulappu kouraan, niin mäkin oon aina huolissani, että jos mun tarvii käydä kaupassa yms. jne...
Rohkenen kuitenkin sanoa, että mene vain. Siitähän se riippuu mikä on vointi, ja jos käyt katsomassa penkkareita ja muita, niin puheeseen se ei kaiketi vaikuta. Eli mene vaan...

No musta ei oikein taas voi...sitten pitäis olla ihan palkattomalla jos kaikkea muuta kivaa pystyy tekemään, Esim.kampajat yms...ymmärrän että ruokaa on pakko hakea jne. Toisaalta ymmärrän suakin varsin hyvin, mutta helposti tulee pahoja puheita turhaan.

Sairausloma tarkoittaa, että olet estynyt hoitamaan työtehtäviäsi. Työnantajahan voisi äänensä menettäneelle puhetyöläiselle osoittaa vaikkapa arkistointia siksi ajaksi kunnes oman työn hoitaminen taas onnistuu. Tällaista käytäntöähän ei juurikaan noudateta. Meillä on töissä muutama lusmusairas, mutta loppuivatpahan sairaudet kun tuli muita työtehtäviä jos ei omaansa voinut vaikka nilkkakivun vuoksi hoitamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tuikku:
No musta ei oikein taas voi...sitten pitäis olla ihan palkattomalla jos kaikkea muuta kivaa pystyy tekemään, Esim.kampajat yms...ymmärrän että ruokaa on pakko hakea jne. Toisaalta ymmärrän suakin varsin hyvin, mutta helposti tulee pahoja puheita turhaan.

Ihan oikeestikko oot sitä mieltä että jos on vaikka käsi murtunut, ja työssä tarvitsee kättä eli siis automaattisesti saikkua.

Niin sen murtuneen käden takia pitää linnoittautua kotiin moneksi viikoksi? Silloinhan juuri olisi hyvin aikaa käydä just vaikka kampaajalla, mutta ehei ei saikun aikana mitään kivaa.

Okei murtunut käsi ei ehkä ole ihan sama asia kuin ap:llä, mutta riittävän verrannollinen kuitenkin. Ap ei pysty tekemään työtään eli puhumaan, mutta ei kuitenkaan ole niin sairas että pitäisi maata vaan kotona potemassa. Ulkona on sitäpaitsi helpompi pitää se nenä aukinaisena.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Kyllä voi. Esim jos on jumiutuneen selän takia saikulla, niin minusta olisi todella tärkeää käydä liikkumassa ja kevyesti urheilemassa sairaslomalla.

Mutta Karaokeen et todellakaan voi mennä :D

No en menis karaokeen edes täysin terveenä... :)

Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Alkuperäinen kirjoittaja tuikku:

Ihan oikeestikko oot sitä mieltä että jos on vaikka käsi murtunut, ja työssä tarvitsee kättä eli siis automaattisesti saikkua.

Niin sen murtuneen käden takia pitää linnoittautua kotiin moneksi viikoksi? Silloinhan juuri olisi hyvin aikaa käydä just vaikka kampaajalla, mutta ehei ei saikun aikana mitään kivaa.

Okei murtunut käsi ei ehkä ole ihan sama asia kuin ap:llä, mutta riittävän verrannollinen kuitenkin. Ap ei pysty tekemään työtään eli puhumaan, mutta ei kuitenkaan ole niin sairas että pitäisi maata vaan kotona potemassa. Ulkona on sitäpaitsi helpompi pitää se nenä aukinaisena.

Huomasin muuten tän kun pyöräilin kotiin.

Tottakai voi. Itse oli sairaslomalla selkävaivan takia koska teen istumatyötä ja juuri sitä selkä ei kestänyt. Hoidoksi neuvoi kävelyä. Olisipa ollut typerää kävellä yksiössä ympyrää.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Miten meinaat voida mennä sinne toiseen työhaastatteluun, jos et pysty puhumaan?

Ei mun ääni siis oo ihan koknaan menny. Pystyn puhumaan jonkun verran, mutta jos joudun tekemään sitä koko päivän niin aika hankalaks menee. Huomasin sen eilen kun sinnittelin koko päivän töissä. Oli aika tuskasta. Työhaastattelussahan ei yleensä kauaa mene.

Kyllä voi, en tosin menis just työpaikan/työkavereiden eteen toikkaroimaan..Enkä kyllä hyppäis baarissakaan..Mut esim. kaupassa on käytävä jne jos meinaa jotain syödä.

Ei sairasloma tarkoita sitä että se kotona täytyy sairastaa. jos lääkäri on sinut sairaaksi todennut ja sairaslomatodistuksen sinulle kirjannut, niin sillä ei ole mitään merkitystä kuka sinut missäkin sillä aikaa näkee.
Sä voit käydä ravintolassa syömässä, shoppailla, korjata kattoa jne. Se on eri asia jos sä olet puhetyössä ja sut nähtäis laulamassa karaokea niin silloinkaan työnantaja ei voisi alkuun tehdä muuta kuin osoittaa toisen lääkärin antamaan lausunnon sun terveydentilasta.
Mutta nämä on niitä miten laki tähän suhtautuu, se miten sun työkaverit ja työnantaja suhtautuu oikeasti on eri asia. Voi tulla syrjintää ja sinulle ei anneta tärkeitä työtehtäviä enää ym.
Mutta siis saikulla olija saa elää ihan normaalia elämää.

Mulle kävi sellainen juttu, että olin liikelounaalla paikallisessa ravintelissa ja sinne ravintolaan yksi meidän työntekijä joka oli saikulla vatsataudin takia hakemaan ruokaa, rasvaista kebabbia ranskalaisten kanssa ja yhden pitsan. Mä pystyin vaan sanomaan hei hänelle, mulla ei ollut oikeutta kommentoida hänen ruokiaan tai että voitko jo paremmin, tuletko huomenna töihin. Mutta oli tämän työntekijän ilme näkemisen arvoinen kun hän bongas mut sieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja =0:
Ei sairasloma tarkoita sitä että se kotona täytyy sairastaa. jos lääkäri on sinut sairaaksi todennut ja sairaslomatodistuksen sinulle kirjannut, niin sillä ei ole mitään merkitystä kuka sinut missäkin sillä aikaa näkee.
Sä voit käydä ravintolassa syömässä, shoppailla, korjata kattoa jne. Se on eri asia jos sä olet puhetyössä ja sut nähtäis laulamassa karaokea niin silloinkaan työnantaja ei voisi alkuun tehdä muuta kuin osoittaa toisen lääkärin antamaan lausunnon sun terveydentilasta.
Mutta nämä on niitä miten laki tähän suhtautuu, se miten sun työkaverit ja työnantaja suhtautuu oikeasti on eri asia. Voi tulla syrjintää ja sinulle ei anneta tärkeitä työtehtäviä enää ym.
Mutta siis saikulla olija saa elää ihan normaalia elämää.

Mulle kävi sellainen juttu, että olin liikelounaalla paikallisessa ravintelissa ja sinne ravintolaan yksi meidän työntekijä joka oli saikulla vatsataudin takia hakemaan ruokaa, rasvaista kebabbia ranskalaisten kanssa ja yhden pitsan. Mä pystyin vaan sanomaan hei hänelle, mulla ei ollut oikeutta kommentoida hänen ruokiaan tai että voitko jo paremmin, tuletko huomenna töihin. Mutta oli tämän työntekijän ilme näkemisen arvoinen kun hän bongas mut sieltä.

Oletko sinä tämän henkilön esimies? Muutenhan sinulla ei pitäisi olla edes tietoa sairausloman syystä.

ilmeisesti ei sitten saa elää normaalia elämää jos ei töihin pysty, näin mä ainakin olen mun ystävästä todennut. kohtu poistettu ja vielä saikulla, mut ei voi lähtee katsomaan esim. lasten teatteri esitystä pelossa, että työnantaja näkee tai ei voi mennä kauppaa kun työn antaja voi tulla vastaan, niinpä naapurin täytyy tehdä kauppa asiat hänen puolestaan jne.

missä työntekijä oli ilmoittautunut vatsatautiseksi ja pomo oli bongannut hänet kolmen tunnin päästä hampurilaispaikasta täyden tarjottimen ja lastensa kanssa. Tuli varoitus ja palkaton päivä.

Mutta toki voi liikkua kodin ulkopuolella, kannattaa ehkä miettiä sitten, mitä tekee. Jos on polvi kipeä, ei varmaan kannata tulla yllätetyksi tekemästä kyykkyhyppyjä. Jos on flunssa, ehkä en menisi penkkareita torille katsomaan, varsinkaan jos työpaikka on siinä lähellä. Yleensä ymmärretään, että flunssainen huilailee kotona - niinkuin sinun pitäisikin tehdä, jos et halua että tulee jälkitauteja. Käy se työhaastattelu, tai sovi uusi aika, sano että olet sairas. Flunssaisena et ehkä anna kovin hyvää ensivaikutelmaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
missä työntekijä oli ilmoittautunut vatsatautiseksi ja pomo oli bongannut hänet kolmen tunnin päästä hampurilaispaikasta täyden tarjottimen ja lastensa kanssa. Tuli varoitus ja palkaton päivä.

Mutta toki voi liikkua kodin ulkopuolella, kannattaa ehkä miettiä sitten, mitä tekee. Jos on polvi kipeä, ei varmaan kannata tulla yllätetyksi tekemästä kyykkyhyppyjä. Jos on flunssa, ehkä en menisi penkkareita torille katsomaan, varsinkaan jos työpaikka on siinä lähellä. Yleensä ymmärretään, että flunssainen huilailee kotona - niinkuin sinun pitäisikin tehdä, jos et halua että tulee jälkitauteja. Käy se työhaastattelu, tai sovi uusi aika, sano että olet sairas. Flunssaisena et ehkä anna kovin hyvää ensivaikutelmaa..

Oli vaikeeta löytää yhteinen sopiva aika tuohon työhaastatteluun, joten ei varmasti ajan vaihtaminenkaan olis helppoo. Ja jos sanon et oon flunssanen niin kai ne ymmärtää ettei voi olla täysin pirtee kun peipponen = oma vaikutuksensa ensivaikutelmaan.

Mä olen sairaslomalla keskenmenon takia ja olen terveydenhoitajan määräyksestä käyny lenkillä ja sitten yrittäny kaupassa käydä ym. pientä. Mut toki tää on eri asia.

Yhteistyössä