Jouduin hetkiksi pois koneelta, mutta vastaan vielä yhden viestin verran.
Kuvauksesi kuulostaa niin erikoiselta, että varmaan olet äitinä osannut epäillä jotain muutakin olevan pielessä? Toki lapset kehittyvät eri tahtia, mutta lapsellasi tuntuu olevan kovin laaja-alaista hitautta. On vain lapsesi parhaksi, että asia selvitetään heti.
Olen huomannut lapseni olevan erilainen, mutta koska on ensimmäinen lapsi, en osaa toisiin verrata. Monissa asioissa lapsi on kovin omatoiminen ja valpas. Siis esim. tyhjentää meillä astianpesukoneen. Osaa laittaa lusikat, haarukat, veitset jne. juuri sinne minne kuuluukin. Laseja ei tietystikään laita kaappiin

ei yltä sinne. Mutta siis järjestelee tavaroitaan ja leluja ja osaa itse pukea. Moni samanikäinen ei kykene siihen. Epäilin jossain vaiheessa lapsella jotain asperger-juttua, koska lajitteli niin paljon kaikkea. Mutta on ilmeisesti vain järjestelmällinen ja se on vain ikäkauden juttu yrittää keksiä mikä juttu kuuluu mihinkin.
Siitä jokelluksen puutteesta huomautin aikoinaan useaan kertaan neuvolassa. Ensin sanottiin, että ei se vielä tule kaikille (lapsi oli ehkä 5-8 kk?) ja sitten kun sanoi jo sanoja, sanottiin, että ei kaikki jokeltele varsinaisesti. Puhuvat vain suoraan.
Luulen lapsen ymmärtävän paljon, mutta ei vain halua totella/miellyttää tottelemalla mitä pyydän. Vain kivat ja innostavat jutut tekee.
Tässä olen kuunnellut mitä lapsi suustaan päästää ja ne on kiljauksia, naurua, ähinää, ung ung-juttua ja erilaisia oooohhh-uuuhh-ääniä. Myös paljon eeeeee-ääntä pitää ja olen yhdistänyt sen siihen, että koettaa sanoa "ei".
Päiväkodista ja sen puheterapiasta olen kuullut paljon hyvää ja siksi se oli ensimmäinen ajatus. Mutta toisaalta en halua lapsestani sitä "massaa" vaan haluaisin säilyttävän yksilöllisyytensä. Katsellaan miten tässä käy.
Mitään kömpelyyttä lapsella ei todellakaan ole vaikka oppi myöhään kävelemään. Nyt kun tarkemmin ajattelen, niin leikkipuistossa uskaltaa tehdä juttuja mitä paljon isommatkaan ei uskalla. Kiipeilee kuin apina.