Voiko pitää paikkaansa, että on normaalia, että vauvan kasvukäyrä MENEE ALASPÄIN?

Jos sua noin vaivaa se asia, niin soita neuvolaan ja pyydä tätiä selittämään puhelimessa, että miksi se käyrä laski ja mikä käyrä se oli ja mitä se tarkoittaa. Kyllä neuvolan tarkoitus on nimenomaan neuvoa vanhempia ja sinulla on oikeus kysyä mitä ne asiat tarkoittavat...

Alkuperäinen kirjoittaja Hah:
Taidat etsiä tekosyytä, jonka varjolla voisit lopetella imetystä... :D

En mä halua lopettaa imetystä, mä haluaisin imettää niin pitkään ku mahollista. Mieluiten yli 1v ainaki, mut en tietenkään sitte enään pakota, jos poika josssain vaiheessa ei enään halua.

Mistä sä ton päättelit? Siitä, et oon ainokaisestani huolissani ja toivon sille parasta?

Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Ei kai se käyrä ihan alaspäin mene eli poika kutistuisi ja kevenisi... jos lapsen kasvukäyrä menisi kaiken aikaa yhtä jyrkästi ylöspäin, niin parikymppisenä hän olisi jo viisimetrinen.

Meni kyllä ihan alespäin, noin 45* vinkkelissä. En tiedä onko mahollista vai ei, mut näin se sen koneen ruudulla kuitenki teki. Mä en oo mikkään asiantuntija, ni siks kysyinki teijän muitten mielipiteitä... :/

Niin ja se neuvolan terkkahan ei ole minkään sortin asiantuntija neljän vuoden koulutuksellaan?

Alkuperäinen kirjoittaja jarna36:
Miten lapsi voi? onko hän tyytyväinen? Tuntuuko että amito saa hänet kylläiseksi? Nämä ovat tärkeät kriteerit, käyrän lisäksi.

No ei nyt niin tyytyväinen... Aikamoinen kitisijä, yöt on ruvennu rakoilemaan, vaikka nukku aikasemmin jo paremmin, ja päivisin ei jouda kunnon päikkäreitäkään ottamaan, ku pitää aina välissä herätä syömään...

Oli siis koliikkia aijemmin, mut se on kyllä jo hellittäny. Nyt on sentään just syötyään tyytyväinen ja varsin hymyileväinen kaveri. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Niin ja se neuvolan terkkahan ei ole minkään sortin asiantuntija neljän vuoden koulutuksellaan?

On meijän terkka toooosi asiantuntija;
* ei tienny mikä parvorokko on (olin huolissani, ku soitä oli mun työpaikalla lapsilla),
* ei ollu kuullu ennen refluksiasta eikä varsinkaan siitä, et sitä vois jotenki lääkitä,
* poisti multa sektiohaavasta hakaset, jonka jälkeen kysy, kuinka eppari on parantunu :xmas:
* oli sitä mieltä, et lenkkimakkaran paksuseks turvonnu ja mätivä sektiohaava on ihan hyvän näkönen (sairaalassa oltiin sitte vähän eri mieltä )
* paasas 9kk mulle, et mun pitäis vähentää tupakanpolttoa, vaikka EN IKINÄ OLE POLTTANU ja sanoin sen joka kerta.
* saarnas valmennuksessa siitä, kuinka imetys on ainoa oikea tapa ruokkia vauva, pulloa ei sais antaa ollenkaan, ei edes omaa pumpattua maitoa.

jne jne jne

Jostain syystä en luota tähän henkilöön.

Alkuperäinen kirjoittaja Mene:
Mene Pampers.fi ja tee sinne itsellesi tunnukset. Siellä pääset luomaan lapsen omat pituus ja painokäyrät ja pääset vertaamaan niitä normaalikäyriin.

Mina menin sinne pampersin sivuille, mutta en kylla loyda etta missa sielta voisi luoda sen vauvan kasvukayran? Eli voisitko tai voisiko joku neuvoa vahan tarkemmin plz ?

Alkuperäinen kirjoittaja Miikku75:
Ei hätää. On ihan normaalia, että pelkästään äidinmaidolla ruokitun vauvan kasvukäyrät hieman notkahtavat 3 kk iässä. Ja onhan sun vauvasi kasvanut tosi paljon edelliseen mittaukseen verrattuna...

Näin. Mutta näin näkemättä on paha sanoa onko kyseessä tosiaan notkahdus joka ON normaalia vai romahdus joka EI ole normaalia.

Olet entinen ballerina, langanlaiha ilmeisesti nytkin, syöt (itse kertonut) vain vähän ja monesti näet nälkää (tämän takia pelkäät että maito on huonoa). Ja sinulla makkaroita?

Ja kyllä ainakin viimeisemmän kuvan perusteella huolesi on turha, lapsesi on oikein suloinen ja pyöreä, jopa makkara reidestä löytyi (se sohvalla otettu kuva), joten höpö höpö, nyt ruopeat ajattelemaan muita asiota!

Onko lääkkeet yhtään vaikuttanut mielialaasi? Mites nykyään nukutte?

Neuvolan "käyrien" kuuluu olla vaakasuoria viivoja ja notkahdukset saa olla melkoisen suuria ennen kuin ne on vakavia. 3kk ikäisen paino helposti notkahtaa kun ruuan tarve alkaa kasvaa, mutta rintojen maitomäärä ei ihan heti nouse samaan määrään. Voithan sinä kysyä neuvolasta tuota jos se kovasti vaivaa, mutta kyllä ne yleensä puuttuu aika herkästi.

Kylkiluut näkyy vauvoilla vaikka olisivat pulleitakin kun lihasmassa on vielä pientä ja rasvakerrokset ohuita ja pehmeitä. Meidän buddha-vauvallakin näkyy.

Yhteistyössä