Voiko pitää paikkaansa, että on normaalia, että vauvan kasvukäyrä MENEE ALASPÄIN?

RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni

Aktiivinen jäsen
09.09.2007
5 194
0
36
Mun mielestä meijän poika on liian laiha, ku kylkiluut näkyy eikä oo ollenkaan silleen "vauvanpyöree". Painokaan ei oo enään noussu niinku alussa;

0 kk ......... 1 kk ........ 2 kk ........ 3 kk

3910 g -> 5210 g -> 5900 g -> 6480 g

52 cm --> 57 cm --> 60,5 cm -> 63 cm

Terkka näytti käyrää koneella ja se meni jo viimeks vaan suoraan, ei ylös, ja nyt jyrkästi alaspäin. Silti kuulemma rintamaito riittää hyvin ruoaks ja poika kasvaa hienosti.

Voiko pitää paikkaansa, että on normaalia ja ihan ok, et käyrä laskee?

Mainittakoon, että kyseinen terkka on varsinainen imetyskiihkoilija ja kailottaa jo valmennuksessa, että kaikki pystyy imettää ja se on ainoa oikea tapa ruokkia lapsi, "kyllä hän tietää"... (Vaikuttaa "pikkasen" siihen, kuinka paljon kyseiseen henkilöön luotan... :whistle: )

Ei hätää. On ihan normaalia, että pelkästään äidinmaidolla ruokitun vauvan kasvukäyrät hieman notkahtavat 3 kk iässä. Ja onhan sun vauvasi kasvanut tosi paljon edelliseen mittaukseen verrattuna...

Keskimäärin 3 kk ikäisen vauvan tulisi olla 53-65 cm pitkä ja painaa 3-7 kg. Tällöin hän on normaalin kehityksen rajoissa. Sun poikasi menee tuon skaalan yläreunaa...

Mahdollisimman tasaisestihan sen käyrän olis hyvä kasvaa mutta kerran tai kahden ylös tai alasmeno ei vielä kerro mitään ja on ihan normaalia että 3-4kk iässä rintaruokitun paino notkahtaa.

Ei kai se käyrä ihan alaspäin mene eli poika kutistuisi ja kevenisi... jos lapsen kasvukäyrä menisi kaiken aikaa yhtä jyrkästi ylöspäin, niin parikymppisenä hän olisi jo viisimetrinen.

Meilläkin on menny tän 4kk siksakkia ylös ja alas..... tissillä vielä vaan mennään ja mennään niin kauan kunnes vauva ilmottaa, jotta haluaa jotain tuhdinpaa ( luulen sen huomaavani :ashamed: )

Voi pitää paikkansa ja on ihan normaalia. Rintaruokituilloa ja korvike vauvoilla se notkahdus siinä käyrässä tulee eri iässä, mutta kaikilla se tulee. Tärkeää on että paino nousee.
Joku lääkäri kirjoitti Hesarisa jokin aika sitten siitä, että nykyään normaalipainoista lasta pidetään liian laihana, koska lihavuus on yleistynyt niin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Mene:
Mene Pampers.fi ja tee sinne itsellesi tunnukset. Siellä pääset luomaan lapsen omat pituus ja painokäyrät ja pääset vertaamaan niitä normaalikäyriin.

Verkkoklinikasta näkee ilman rekisteröitymistä nuo keskimääräset käyrät
http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/

Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Alkuperäinen kirjoittaja Riippuu:
Riippuu siitä kumpi käyrä menee laskuun: paino suhteessa pituuteen vai paino verrattuna vastaavan ikäisiin lapsiin.

En kyllä oo varma, mut mä ymmärsin, että se suhteessa pituuteen. Toisaalta, tarkemmin ajateltuna se tais kahta käyrää näyttää, mut molemmat oli laskusuhdanteessa...

Mikäli lapsen paino on noussut edellisestä kerrasta, niin missään nimessä käyrähän ei voi mennä alaspäin. Siis tuo jossa verrataan saman ikäisiin lapsiin. Paino suhteessa pituuteen voi mennä välillä alaspäin. Lapset ei kasva tasaisesti paino ja pituutta, vaan välillä tulee enemmän toista ja sitten kohta taas enemmän toista. Nyt lapsesi voi olla pituuteen nähden hoikka ja sen vuoksi käyrä näyttää kääntyneen alaspäin ja parin viikon päästä hän on voinut saada lisää painoa pituuden pysyessä samana ja silloin hän on pituuteen nähden taas isompi ja käyrä suoristuu... Ei paniikkia, ne on pelkkiä käyriä! Kyllä sä itse näet jos sun lapsesi ei ole kunnossa!

Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Ei kai se käyrä ihan alaspäin mene eli poika kutistuisi ja kevenisi... jos lapsen kasvukäyrä menisi kaiken aikaa yhtä jyrkästi ylöspäin, niin parikymppisenä hän olisi jo viisimetrinen.

Meni kyllä ihan alespäin, noin 45* vinkkelissä. En tiedä onko mahollista vai ei, mut näin se sen koneen ruudulla kuitenki teki. Mä en oo mikkään asiantuntija, ni siks kysyinki teijän muitten mielipiteitä... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Mene Pampers.fi ja tee sinne itsellesi tunnukset. Siellä pääset luomaan lapsen omat pituus ja painokäyrät ja pääset vertaamaan niitä normaalikäyriin.

Kiitos vinkeistä, pitääpä koklata! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Mut eihän se voi olla normaalia, et vauvalla näkyy kylkiluut? :x

Mun käy vaan pientä sääliks...

Kyllä meillä on aina kakkosella näkyny kylkiluun. Toisilla on muutenkin erilaiset kylkiluut, ns. törröttävät.

Mä oon sitte vissiin vaan hysteerinen. Ite ku oon niin michelin-man, ettei mulla näy muuta ku makkaroita... :laugh:

Normaaleilla ihmisillä näkyy kylkiluut (ei paista, mutta näkyy selvästi esim selinmakuulla). Suomessa nyt vain on aina ihannoitu isokokoisia sokerivauvoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:

Kyllä meillä on aina kakkosella näkyny kylkiluun. Toisilla on muutenkin erilaiset kylkiluut, ns. törröttävät.

Mä oon sitte vissiin vaan hysteerinen. Ite ku oon niin michelin-man, ettei mulla näy muuta ku makkaroita... :laugh:

:laugh: Sama vika. MÄ olen äärimmäisen kateellinen tälle 5v täyttävälle pojalle joka omistaa sikspäkin nyt jo :laugh:

Ei tuo mun korviini kuulosta huolestuttavalta. Pieni notkahdus on kasvussa tullut, niin tuli mun esikoisellekin 3-4 kk:n iässä :)
Muuten, tuo mun sun poikasi ikäinen kuopustyttöni oli 3 kk-neuvolassa samanpituinen kuin sun poitsu mutta painoa 5700g. Kylkiluut ei hällä näy joten kyse ei voi ainakaan siitä olla että sun poikasi olisi pituuteen nähden laiha, muuten mun tytölläni pitäisi kylkiluut paistaa ja reippaasti :) Joillakin ihmisillä ne vaan näkyvät selvemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:

Juu, mutta sinne ei voi laittaa sitä omaa käyrää...

Yhteistyössä