Voiko olla mahdollista että lapsi on yli vuorokauden putkeen hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liiiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liiiii

Vieras
Kaverini kertoi siskonsa tilanteesta, siskonsa on yh ja lapsi joutuu kuulemma välillä olemaan yli vuorokauden hoidossa. Voiko pitää paikkaansa? Jos hän menee iltavuoroon ja vie lapsen hoitoon, kello 22 jälkeen ei saa enää hakea pois. Seuraavana päivänä jos hän menee töihin puolen päivän aikaan, ei voi aamulla hakea lasta kotiin muutamaksi tunniksi koska on joku raja kauan pitää olla väliä että voi tuoda uudestaan. Lapsi on siis hoidossa jopa kello 14 asti seuraavaan päivään kello 18. Näitä ei kuulemma ole kuin korkeintaan pari viikossa. Mutta kuulostaa kamalalta jos on tosiaan noin :(

Totta. Eli voisin olla täysin mahdollista että esimerkiksi yksinhuoltaja olisi töissä jossa ollaan kaksi vuorokautta töissä ja kaksi kotona? Luulisi ettei tuollainen sopisi hoitopaikkaan ja että lastensuojelu puuttuisi.
No vuoropäiväkotihan on tuota varten, ja miksi ihmeessä lastensuojelu puuttuisi siihen että lapsi on vanhempien työvuorojen mukaan hoidossa?
Ei se ole ihan samanlaista hoitoa kun tavispäikyssä, vaan kodinomaisempaa

Jos meille joskus lapsia suodaan, niin lapset olisivat joka toinen viikko, kaksi kertaa sen viikon aikana yli 24 tuntia hoidossa. Nopeasti "suunniteltuna": mies vie lapset hoitoon 5:30 keskiviikkoaamuna ja hakee 9-10 aikaan torstai-aamuna.

Vai kotiinko ne pitäis keskenään jättää?

Totta. Eli voisin olla täysin mahdollista että esimerkiksi yksinhuoltaja olisi töissä jossa ollaan kaksi vuorokautta töissä ja kaksi kotona? Luulisi ettei tuollainen sopisi hoitopaikkaan ja että lastensuojelu puuttuisi.

Luultavasti lasua kiinnostaisi huomattavasti enemmän jos lapsi ei olisi hoidossa vanhemman ollessa töissä. Päiväkoti kun harvemmin on mikään helvetin esikartano, vaan ihan valvottua toimintaa siellä on. Ikävää toki, mutta jos säännöt on mitkä on niin paljonko yh:lle jää vaihtoehtoja? Jäädä kotiin työttömäksi?

Sinulla on varmaankin 8-16 työajat ja olet sopinut töissä, että pääset jo parituntia aiemmin hakemaan lapsen tarhasta.
Mutta kun ihmiset ovat erilaisissa ammateissa ja on erilaisia työaikoja.
Joskus vain on mentävä kuten elämä menee. Tai onko parempi jättää työnteko ja jäädä työttömäksi.

Suomessa on päiväkotijärjestelmä, kaikenlaisia työaikoja varten ja lapsi on siellä hoidossa ja hänestä huolehditaan.
Ei kai kukaan vanhempi väkisin vaadi työnantajalta vuoroja jossa lapselle tulee pitkä hoitoaika.

Mitä ihmettä lastensuojelu tähän kuuluu jos lapsi on hoidossa kun vanhempi töissä ?

Oletko ihan tosissasi? Tietysti tuollaisia työaikoja tasapainoittaa runsaammat vapaapäivät, joten en osaa mitenkään kauhistella tällaisia hoitoaikoja, varsinkaan jos lapsi on jo vähän isompi eikä heti vanhempainvapaan jälkeen laiteta tuollaisiksi ajoiksi hoitoon.

Aloituksessa mainitsemasi hoitoajat ovat ihan tavallisia vuoropäivähoidossa. En tosin ole kuullut, etteikö lasta saisi ottaa muutamaksi tunniksi aamupäivällä kotiin, se on minusta kummallinen ja turha rajoitus. Mutta 3-vuorotyötä tekevillä on kyllä välillä peräkkäisinä päivinä ilta- ja aamuvuoro. Eikä silloin toki haeta lasta yöksi kotiin, koska eihän lapsi saisi silloin edes riittävästi unta.

Sitä kylläkin pitäisin jo lapsen kannalta aika kurjana, jos yh-vanhempi on töissä laivalla ja lapsi siis hoidossa yli viikonkin putkeen. Sellaisiahan nuo työputket laivoilla yleensä on. Taitaa kyllä useimmat vaihtaa alaa, jos yksinhuoltajaksi sellaisilla työajoilla jää.

"Sitä kylläkin pitäisin jo lapsen kannalta aika kurjana, jos yh-vanhempi on töissä laivalla ja lapsi siis hoidossa yli viikonkin putkeen. Sellaisiahan nuo työputket laivoilla yleensä on. Taitaa kyllä useimmat vaihtaa alaa, jos yksinhuoltajaksi sellaisilla työajoilla jää. "

Tai sitten lapsi menee toisen vanhemman luo siksi viikoksi. Kyllähän sillä lapsella aina isä ja äiti on. Eriasia tietenkin, ovatko molemmat kuvioissa mukana, vai onko toinen täysin hylännyt ja unohtanut lapsen...

Heh, teen vuorotyötä itse mutta minulla ei ole ainakaan vielä lapsia. Olen kyllä tietoinen miten lapset ovat paljon eri vuorokaudenaikoihin hoidossa mutta noin pitkä aika kauhistutti. Mutta kiva kuulla että on normaalia ja monien mielestä ok :)

Heh, teen vuorotyötä itse mutta minulla ei ole ainakaan vielä lapsia. Olen kyllä tietoinen miten lapset ovat paljon eri vuorokaudenaikoihin hoidossa mutta noin pitkä aika kauhistutti. Mutta kiva kuulla että on normaalia ja monien mielestä ok :)

Ei se välttämättä ole ok, mutta mikä on vaihtoehto???
Jos esim. äiti on töissä vaikka klo 14-22 ja seuraavana päivänä aamuvuorossa klo 7-15. Lasta ei ole järkeä hakea kotiin klo 22.30 tai jopa myöhemmin jos seuraavana aamuna pitää olla taas hoidossa viimeistään 6.30. Eihän siinä ehdi nukkua juuri yhtään. Parempi että pääse hoidossa ajoissa nukkumaan ja saa kunnon unet. Samalla vanhempikin on ehkä vähän pirteämpi iltapävällä lasta hakiessaan!

Alkuperäinen kirjoittaja jokumeistä;30444367:
Tai sitten lapsi menee toisen vanhemman luo siksi viikoksi. Kyllähän sillä lapsella aina isä ja äiti on. Eriasia tietenkin, ovatko molemmat kuvioissa mukana, vai onko toinen täysin hylännyt ja unohtanut lapsen...

Joo, mutta kirjoitinkin yksinhuoltajasta. Vuoroviikkosysteemissä lienee aina yhteishuoltajuus. Eikä tietenkään aina ole sitä toista vanhempaa ollenkaan, saattaahan yksinhuoltajaksi jäädä myös puolison menehdyttyä.

Muistan joskus vuosia sitten lukeneeni lehdestä totaaliyh-äidistä, joka oli puolustusvoimissa töissä, oiskohan ollu kouluttajana tai jotain. Joka tapauksessa välillä oli tilanteita, jolloin äiti oli VIIKON metsäleirillä ja parivuotias oli sitten pph:lla sen koko viikon yötä päivää...

Turha arvostella vuorokauden ympäri hoidossa olevien lasten vanhempia. Meillä on molemmilla kolmivuorotyö ja lapsi hoidossa joskus vuorokauden ympäri. Me olemme töissä eikä jatkuvaan päivävuoroon ole mahdollisuutta. Ja ajatella että yön töissä olleen on myös joskus nukuttava.

Jokainen saattaa joskus tarvita meidän perheen aikuisten palveluja keskellä yötä. Olen itse sairaanhoitaja ja mies on poliisi.

Vai vielä lastensuojeluasia..?

Hienoa olisi, jos kotona olevatkin voisivat tarvittaessa viedä lapsen johonkin tuttuun hoitipaikkaan päiväksi, yöksi, viikonlopuksi.
Kuka viimeinkin keksisi perustaa oikeasti avoimen hoitopaikan.

Alkuperäinen kirjoittaja jokumeistä;30445081:
Eli on hienoa, että yhteiskunta järjestää lastenhoidon siten, että aikuiset voivat tehdä haluamaansa työtä ja olla tuottavia ihmisiä. Lapset tottuvat.

Toki mutta ehkä ei silti ole tarkoituksenmukaista että vauva on 4vrk hoidossa yhtään missään, edes tutuilla isovanhemmilla tms.
Isot lapset toki tottuvat erilaisiin elämänrytmeihin mutta toivosiin kovasti että jos on esim totaaliyh lentoemäntä joka tekee usean päibän kaukolentoreissuja niin sitä lasta hoidettais kotona vähintään parivuotiaaksi.

Omalta kohdalta voin sanoa, että tuohan on meidänkin tulevaisuus kun palaan töihin.

Ilta-aamut, joita meidän oh rakastaa on tosi yleistä. Mies tekee reissuhommaa, eikä meillä ole sukulaisia täällä.
Kun menen iltavuoroon vien lapsen viimeistää klo 12 hoitoon. Pitkän työmatkan takia olisin hakemassa lasta aikaisintaan klo 22. Nukkumassa oltais omassa sängyssä ehkä 23? Kun menen aamuvuoroon joutuisin herättää lapsen ihan viimeistään 5:30, ja silloinkaan ei ehtisi syödä aamupalaa, päiväkodissa aamupala on kai myöhemmin?

Päivähoidon ohjaaja sanoi, että eiväthän he voi kieltää hakemasta lasta, mutta he toivovat että lapsen yöuni turvattaisi ja että se olisi riittävän pitkä.

Eli vien lapsen hoitoon klo12 ja haen seuraavana päivänä klo16. Eli hoitopäivän kesto on 28tuntia.

-Voipi olla, että olen kotona mahdollisimman pitkään.

Mulla on keskimäärin kerran kolmen viikon listalla ilta-aamu, ja silloin lapset on päiväkodissa 27 tuntia putkeen. Se vahingoittaa niitä huomattavasti vähemmän kuin ne parin tunnin yöunet jotka ne ehtisi nukkua jos hakisin välissä kotiin.

Ikävämpiä mun mielestä on yöputket, koska silloin ehdin hakea lapset vain pariksi tunniksi illalla kotiin ja sitten vienkin jo takaisin. Onneksi meillä on kuitenkin enintään kolme yötä peräkkäin, ja useimmiten vain kerran per lista.

Tämmöistä tämä vuorotyöläisen elämä on. Mutta eipä se yleensä muillakaan ihan ruusuilla tanssimista ole.

Toki mutta ehkä ei silti ole tarkoituksenmukaista että vauva on 4vrk hoidossa yhtään missään, edes tutuilla isovanhemmilla tms.
Isot lapset toki tottuvat erilaisiin elämänrytmeihin mutta toivosiin kovasti että jos on esim totaaliyh lentoemäntä joka tekee usean päibän kaukolentoreissuja niin sitä lasta hoidettais kotona vähintään parivuotiaaksi.

Eikö se juuri ole nimenomaan tarkoituksenmukaista, jos niin on tehtävä?

Tätä minä olenkin miettinyt miten nuo hoitaa nuo hoidot. Oma esikoiseni oli hoidossa klo 6 aamusta noin 17 iltapäivään ja olin vain päivätöissä toimistossa. LÄhes nukkumasta nukkumaan ja takaisin hoitoon. Viikonloput sitten yhdessä. Seuraavista olenkin sitten ollut kotona lasten kanssa, koska tuntui hassulta viedä lapsi pois silmistä ja olla sen kanssa tavallaan vain viikonloppuisin. Lapsi on kanssasi hereillä 2-3tuntia päivässä ja muun ajan päivähoidossa. Siis tämä vain omakohtaista pohdintaani siihen miten vähän sitä aikaa lasten kanssa tulee kun on töissä ja varsinkin mitä se on vuorotyössä. Tosin vuorotyössä on vapaapäiviä erilailla ja ei aina noin, mutta itselläni se oli aina vaan 5päivää viikossa lapsi klo 6hoitoon ja 17 pois ja sen jälkeen vielä joskus kaupassa käyntiä yms. Anoppikin suivaantui kun ei jaksettu/ennätetty viikolla käydä 2km päässä kylässä.

"Sitä kylläkin pitäisin jo lapsen kannalta aika kurjana, jos yh-vanhempi on töissä laivalla ja lapsi siis hoidossa yli viikonkin putkeen. Sellaisiahan nuo työputket laivoilla yleensä on. Taitaa kyllä useimmat vaihtaa alaa, jos yksinhuoltajaksi sellaisilla työajoilla jää. "

Mulla on lapseni isä kuollut eli en voi ainakaan tällä hetkellä, kun lapseni on alle kouluikäinen, mennä laivalle töihin. Katsotaan myöhemmin sitten..

En ymmärrä miksi pitää hankkia lapsia sellaiseen elämäntilanteeseen, että joutuu pitämään vuorokauden ympäri hoidossa.

Yhteistyössä