Voiko olla kht, työtön ja osa-aikatyöläinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja monimutkaista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

monimutkaista

Vieras
eli kun olen nyt kht, ja tiedossa olisi myös osa-aikatyö, josta ehkä saisin rahaa, ehkä en. eli provikkaperusteinen iltahomma. eli lapsi olisi kotona hoidossa.
mutta voinko ilmottautua työkkäriin työnhakijaksi, ja hakea ansiosidonnaista?

josta sitten varmasti vähennettäsi kht ja mahdollinen pikkupalkka, mutta silti olisi meille parempi, jos se kaikesta kooostuva kokonaissumma olisi kuitenkin yhteensä edes sen ansisidonnaisen verran....

no tuota mä just tarkoitin, kuten kirjotikin että se vähennettäisi :)
ja käsittääkseni vois kai saada työttömyyspäivärahaa, jos nykyisestä "työstä" palkka on kovin pieni, eikä työ ole kokoaikainen,kokopäiväinen

onko kellään tietoa, kokemusta?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja käsittääkseni vois kai saada työttömyyspäivärahaa, jos nykyisestä "työstä" palkka on kovin pieni, eikä työ ole kokoaikainen,kokopäiväinen

Et saa työttymysskorvausta jos olet edes osa-aikatyössä.

siis mun tietääkseni voit saada työttömyyspäivärahaa ja olla välillä töissä mut siinä on varmaan joku raja kuinka paljon voi tienata. Mutta kht ja työttömyys rahaa ei saa päällekkäin mutta sitten taas voi olla kht:lla ja käydä töissä (taas joku raja)

Ethän sä ole työtön silloin, kun haet ansiosidonnaista. Siinä on määrätty, että pitää hakea ns. parempaa työtä työkkärin kirjoilla. Eli minusta voit näin tehdä, mutta palkkahan vähennetään sitten kaikista tuista eli onko mitään kannatusta

Alkuperäinen kirjoittaja Naapurin tyttö:

onko tosiaan näin?
kun mun tuttava kävi joka toinen ilta siivoamassa marketissa, ja sanoi että saa "loput" liitosta...

onko tosiaan näin?
kun mun tuttava kävi joka toinen ilta siivoamassa marketissa, ja sanoi että saa "loput" liitosta...

Kyl voipi saada soviteltua päivärahaa.. eli nimenomaan juuri siksi, että osa-aikatyökin olis kannattavaa. Joskin siitä palkasta hyötyy vain noin puolet.

Alkuperäinen kirjoittaja elsa:
Tajusinkin, että et voi saada kht ellei lasta hoida joku muu kuin sinä

Voipi saada kotihoidontukea, jos lasta hoitaa joku muu kuin äitee.. Kunhan vaan kyse ei oo kunnallisesta hoitopaikasta, tai yksityisen hoidon tukeen oikeutettu paikka.

Eli vaikka mummu tai kummi tai joku..

onko tosiaan näin?

Mitä tarkoittaa että "loput liitosta"? Mulla ei ole asiasta omakohtaista kokemusta mutta eräs tuttu luuli myöskin että jos tekee osa-aikatöitä että saisi kuitenkin työttömyyskorvausta kun eihän se ole "oikeaa työtä". Pettymys oli suuri.

onko tosiaan näin?

Mitä tarkoittaa että "loput liitosta"? Mulla ei ole asiasta omakohtaista kokemusta mutta eräs tuttu luuli myöskin että jos tekee osa-aikatöitä että saisi kuitenkin työttömyyskorvausta kun eihän se ole "oikeaa työtä". Pettymys oli suuri.

Jos saa riittävän paljon palkkaa, niin sitten ei tipu liitosta / kelalta lisää. Ja siis jos työaika on riittävän osa-aikainen.. Eli mahdollisuus on saada, mutta aina ei saa.

Mä oon ollut osa-aikainen ja saanut liitosta ansiosidonnaista päivärahaa, sillä ehdolla että olen työkkärissä kirjoilla hakemassa kokoaikaista työtä. Eli minun piti muistaa tietyin väliajoin käydä ilmoittautumassa kuten työttömät, tällöin oli mahdollisuus ansiosidonnaiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja elsa:
Mä oon ollut osa-aikainen ja saanut liitosta ansiosidonnaista päivärahaa, sillä ehdolla että olen työkkärissä kirjoilla hakemassa kokoaikaista työtä. Eli minun piti muistaa tietyin väliajoin käydä ilmoittautumassa kuten työttömät, tällöin oli mahdollisuus ansiosidonnaiseen.

Jatkan vielä että kaupan alalla ei saanut tehdä 28 h viikossa enempää, niin vielä oli mahd. saada ansiosidonnaista.

Siis mikäli olet ollut aikanasi työssä niin paljon että työssäoloehtosi täytyy ja olet ammattiliiton jäsen. Sinulla on oiekus ansisidonnaiseen työttömyyskorvaukseen. sanotaan vaikka että palkka, josta ansiosidonnainen työttömyyskorvauksesi lasketaan on ollut 2000e. Nyt menet työhän, josta tienaat vaikkapa 800e, voit saada soviteltua päivärahaa liitosta. Jos työaika on alle 70% kokotyöajasta.

Laskentakaava on vähän hankala, mutta esimerkiksi näin: ansiosidonnainen työttömyyskorvauksesi olisi 1300e, saat palkkaa vaikkapa tuon 800e. Liitosta maksetaan sitten se "puuttuva osa" elikkäs 500e. -Ei se ihan näin mene vaan palkan ja liiton korvaus voi olla enintään se palkka josta ansiosidonnainen on laskettu elikkäs liitosta saatkin enemmän. -Aina jää käteen enemmän kun on työssä kun että olis vaan kotona...

Sekavaa, mutta siis voi saada palkkaa ja ansiosidonnaista yhtäaikaa!!!

Yhteistyössä