Voiko narsistinen ihminen olla sitä vain joillekin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ghfhhdjhfg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

ghfhhdjhfg

Vieras
Identiteettikriisissäni, todella itsekkäästä, ilkeästä ja narsistisesta ihmisestä eronneen, aloin miettimään omaa käytöstäni.
Joten kysyn, voiko teidän mielestä hyvin itsekeskeinen ja narsistinen ihminen olla sitä vain joillekin?
Miten paljon omalla asenteella ja ns. itsellisyydella voi vaikuttaa?

Yleensäkin olen tajunnut miten pienestä kiinno jotkut asiat ovat.

Voiko raiskaaja olla sitä vain jollekin? Voiko murhaaja murhata vain jonkun?

Ihminen on aina mitä on, mutta kaikkea ei tehdä kaikille. Narsisti on "paha" niille joille haluaa, ja "hyvä" niille, joilta kokee sillä saavansa jotain enemmän kuin pahuudella. Kuitenkin hän on koko ajan ihan yhtä narsisisti, ihan niinkuin raiskaajakin on raiskaaja ja murhaaja murhaaja.

Narsisti on nykyään muotisana kuvailemaan ihmistä, jonka kanssa ei tulla toimeen. Itsekkäitä ja ilkeitä ihmisiä on kyllä olemassa, muttei se kenestäkään tee narsistia.

Narsistinen ihminen on hyvin ovela, hän kyllä näkee heti ihmisestä, ketä hän pystyy käyttämään hyväkseen, ja kuka taas on tavallaan liian vahva. JOten jotkut joutuvat hänen kynsiinsä, jotkut taas ovat hänelle kuin ilmaa, jos heillä ei ole mitään, mitä hän haluaisi käyttää hyväkseen, eikä hän voi siis hyötyä heistä. mutta kaikki tämä käytös on feikkiä, kaikki on hänelle pelkkää peliä. ELi hän osaa esittää erilaisia rooleja, mutta kaikki on hänelle vain julmaa peliä, mitkään tunteet eivät ole aitoja.

Sattuneesta syystä olen hyvinkin perehtynyt asiaan. En ala sellaisen suhteen jälkeen häntä leimaamaan suoraan narsistiksi/narsistiseksi persoonallisuushäiriöiseksi, sanoinkin vain _narsistinen_.
Arvasin että joku tulee puhumaan muotisanasta.

Voiko ns. normaali ihminen jolla tunteita tehdä seuraavia: Pettää ja elää kaksoiselämää, valehdella, nipistellä, arvostella ulkonäköä, lytätä itsetuntoa, yrittää maksattaa toisella kaikenlaista.
Ja aivan minkäänlaisia tunnontuskia. Aivan kuin tarkoituksenaan saada kohde tyhjän päälle ja rikki.
Vuoden jälkeenkään en ole oma itseni.

Täältä on aika turha varmasti kysyä, kun ei vastaavaa kokenut tiedä minkälaista se on.
Mutta kun puhutaan että jos antaa kohdella itseään niin, niin tapahtuu. Voiko samainen henkilö siis saada tasapainoisen suhteen jonkun kanssa? Jonkun joka ehkä pitää puoliaan paremmin.

Vaikka osaan kyllä pitää puoleni, siksi se loppuikin nopeasti. Vaan ei se mielen särkymistä estänyt.

[QUOTE="...";29708380]Narsisti on nykyään muotisana kuvailemaan ihmistä, jonka kanssa ei tulla toimeen. Itsekkäitä ja ilkeitä ihmisiä on kyllä olemassa, muttei se kenestäkään tee narsistia.[/QUOTE]

Narsistinen ihminen (narsistinen luonne) ja narsisti (psykopaatti) on eri asioita, eikä niitä kannata sekoittaa toisiinsa. Psykopaatti on psykopaatti ja se ei siitä miksikään muutu. Luonnehäiriö on paljon lievempi ja kai jopa vähän hoidettavissa? Muistaakseni. En jaksa nyt tietoa etsiä. Jompikumpi tai molemmat osittain kasvatuksen tulosta. Narsistinen luonnehäiriö oli muistaakseni ainakin huonosta lapsuudesta johtuvaa. Narsistinen ihminen myös voi tuntea, psykopaatti ei tunne mitään, on täysin kylmä.

On kokemusta muutamasta miehestä..:) Mutta edellisen oli ehdottomasti narsisti.Ensimäinen,johon olen koskaan törmännyt.
Mies oli rikkonaisesta alkoholistiperheestä lähtöisin,niin jotenkin ymmärrän hänen käytöksensä.
Jäi harmittamaan,että hän itse rikkoi suhteemme..niin mahtava mies olisi ollut,jos psyyke olisi ollut kunnossa.
Erittäin raskasta aikaa oli myös tietenkin,myös suhteen päätyttyä.Jälkikäteen kuitenkin olen onnellinen,että pääsin hänestä eroon ja toivotan hänelle kaikkea hyvää elämässä!

Sattuneesta syystä olen hyvinkin perehtynyt asiaan. En ala sellaisen suhteen jälkeen häntä leimaamaan suoraan narsistiksi/narsistiseksi persoonallisuushäiriöiseksi, sanoinkin vain _narsistinen_.
Arvasin että joku tulee puhumaan muotisanasta.

Voiko ns. normaali ihminen jolla tunteita tehdä seuraavia: Pettää ja elää kaksoiselämää, valehdella, nipistellä, arvostella ulkonäköä, lytätä itsetuntoa, yrittää maksattaa toisella kaikenlaista.
Ja aivan minkäänlaisia tunnontuskia. Aivan kuin tarkoituksenaan saada kohde tyhjän päälle ja rikki.
Vuoden jälkeenkään en ole oma itseni.

Täältä on aika turha varmasti kysyä, kun ei vastaavaa kokenut tiedä minkälaista se on.
Mutta kun puhutaan että jos antaa kohdella itseään niin, niin tapahtuu. Voiko samainen henkilö siis saada tasapainoisen suhteen jonkun kanssa? Jonkun joka ehkä pitää puoliaan paremmin.

Vaikka osaan kyllä pitää puoleni, siksi se loppuikin nopeasti. Vaan ei se mielen särkymistä estänyt.

No voisin kuvitella, että vahva ihminen voisi jopa onnistua elämään sellaisen kanssa. Kun toinen ei voi henkisesti satuttaa sanoilla, ei ole manipuloitavissa, osaa valita oikeat sanat takaisin. Toki suhde on varmaan silti aikamoista taistelemista ja epärehellisyyttä. Toinmen juttu, kokeeko narsisti hyötyvänsä. Tässäkin voisi erottaa luonnohäiriön ja psykopaatin. Voisin kuvitella, että luonnehäiriöisen kanssa eläminen on mahdollista, jos on oikea henkilö. Psykopaatin kanssa kenenkään ei kannata elää. Narsisti myös aloittaa aina ns. alusta, eli manipuloi puolelleen, saa rakastumaan ja iskee vasta sitten. On ulkopuolisille usein mukava ihminen, esittää.

Narsismi luonnehairio ja psykopatia ovat hieman eri asioita. Syntymatapakin on erilainen. Narsistiksi kasvatetaan, mutta psykopatia on synnynnaista ja neurologista ja perinnollistakin, kylmaverisyytta ja tunteettomuutta. Ihmisen alykkyydesta ja kasvuolosuhteista riippuu tuleeko paykopaatista huippukirurgi vai huijari tai ammattisotilas tai pikkurikollinen/ murhaaja. Alykkyys ja vakivaltaisuuden aste maarittelevat kaytoksen.

[QUOTE="vvieras";29708499]No voisin kuvitella, että vahva ihminen voisi jopa onnistua elämään sellaisen kanssa. Kun toinen ei voi henkisesti satuttaa sanoilla, ei ole manipuloitavissa, osaa valita oikeat sanat takaisin. Toki suhde on varmaan silti aikamoista taistelemista ja epärehellisyyttä. Toinmen juttu, kokeeko narsisti hyötyvänsä. Tässäkin voisi erottaa luonnohäiriön ja psykopaatin. Voisin kuvitella, että luonnehäiriöisen kanssa eläminen on mahdollista, jos on oikea henkilö. Psykopaatin kanssa kenenkään ei kannata elää. Narsisti myös aloittaa aina ns. alusta, eli manipuloi puolelleen, saa rakastumaan ja iskee vasta sitten. On ulkopuolisille usein mukava ihminen, esittää.[/QUOTE]

Hyvin totta!
Mutta en usko että vahvakaan ihminen voisi suhteessa elää. Vaikka p*** menisikin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Koska sitten hän olisi teflonia, narsisti ei saa suhteesta mitä tarvitsee, reaktioita, kontrollointia ym. Tunteakseen itsensä kuninkaaksi.

Itse olisin kaikenlaista muuta kestänyt ja kestinkin. Mutta pettämistä ja siihen liittyvää valehtelua en.

No en mikään psykologi ole mutta puhuin siis narsistisesta luonnehäiriöstä ja narsismista, jossa henkilä on käytännössä psykopaatti. Tiedän että psykopaatti on ihan eri juttu yksinään, mutta ainakin olen ymmärtänyt että narsismi on yksi psykopaatin muoto. Narsistinen luonnehäiriö siis vain luonnehäiriö, lievempi kuin itse narsismi.

"Narsismi on persoonallisuushäiriö, jota esiintyy erityisen huonon kasvatuksen seurauksena. Vanhemmat ovat esimerkiksi nauraneet lapsen suoritukselle, eikä lapsi ole saanut ehdotonta rakkautta lapsuudessa, erityisesti noin 2-vuotiaana herkimmässä äidistä eroamisvaiheessa. Tällöin lapsi jää ikään kuin henkisesti "kiinni" äitiinsä ja huonon laiminlyövän kasvatuksen takia joutuu taistelemaan huomiosta. Tämä jatkuu vanhemmalle iälle ja lapsesta saattaa kehittyä narsisti. Aikuisenakin lapsuuden "kiinnijääminen" äitiin jatkuu sillä, että huomiota ja ihailua haetaan väkisin. Narsistilla on pakonomainen tarve saada ihailijoita ja alistettavia.

Psykopatia on myös persoonallisuushäiriö, mutta se juontaa juurensa paljon aikaisempaan. Psykologi Rober D. Haren teoriaan kannattaa tutustua: hän esittää, että psykopatia määräytyy geeneissä ja sitä esiintyy vain erittäin harvalla osalla väestöstä. Psykopatian geeniin liittyy vielä jokin ulkoinen "laukaisija", joka saa psykopatian vallalleen. Tämän takia hyvät ja rakastavat vanhemmatkin voivat saada psykopaattisen lapsen. Varhain havaittu psykopatia voidaan saada hoidettua hyvin. Psykopaatilla on narsistisen persoonallisuushäiriön oireita, sekä lisäksi psykopaatti on kykeneväinen myös rikollisiin tekoihin. Jopa alle kouluikäiset lapsipsykopaatit pystyvät tekemään hirveitä rikoksia. Tämä johtuu psykopaattien kyvyttömyydestä tuntea minkäänlaista empatiaa. Psykopatia on kuitenkin ERITTÄIN harvinaista, joten huolissaan ei kannata olla.

Tiivistettynä: Narsismi tulee kasvatuksesta, psykopatia geeneistä. Kummankaan tarkkaa syntyperää ei kuitenkaan olla voitu varmistaa, nuo ovat vain yhden (erittäin luotettavan) teorian tuloksia."

En enää löytänyt lähdettä mistä luin aikaisemmin. Voi olla että sekotin tuohon ja ymmärsin narsistisen psykopaatin olevan erillinen kun tuossa sanotaan vain psykopaatilla olevan narsiatisia piirteitä. Tästä voisi tosin päätellä että joskus on kyseessä psykopaatti eikä narsisti. Psykopaatti pahempi tietysti.

Narsismi olisi siis kasvatuksen tulosta. Voisiko siis olla korjattavissa? Joskus luin, että narsistisesta luonnehäiriöstä huolimatta voisi olla tunteita. Siksi ajattelin sen erillisenä narsismista koska olen ymmärtänyt että narsistilla ei ole tunteita. Vai olenko sekoittanut tuohon psykopaattiin.

luonnehairio nimenomaan on se pahin narsismin laji ja narsistiset piirteet persoonallisuudessa on lievempi versio. vankilat ovat taynna narsisteja istumassa murhista. kaikki eivat ole psykopaatteja. narsistit toki luokitellaan psykiatriassa usein epasosiaalisen persoonallisuushairion omaaviksi. narsismi on psykologian termi. joka tapauksessa luokittelu on kaytannon kannalta ihan sama. jo narsistiset persoonallisuuspiirteetkin voivat tehda ihmisesta taysin epasopivan kumppanin.

ja narsismi on myos hyvin pysyvaa ja terapialle huonosti reagoivaa. ika voi lieventaa piirteita, mutta useammin pahentaa. ikaantyminen on narsistille vaikeaa kun kauneus, voima ja valta vahitellen katoavat ja on vaikeampi vaikuttaa muihin. alyllakaan ei aina parjaa, koska ikaantyvilta odotetaan myos pehmenemista tunnemielessa. aikuiskovikset ovat aina koomisia.

No sittenhän suurin osa pettävistä, jännitystä hakevista ihmisistä olisi narsisteja :O ;)
Juuh.. eli jos vaikka nainen pihtaa, on mennyt suhteeseen järkisyistä ja lapset saatuan nyhtää vain rahat mieheltä eikä anna hellyyttä tai huomiota -> mies etsii lohtua muualta jaksaakseen ja kappas, miehestä kuoriutuu narsisti? Jepjep..
Kusipäitä on aina ollut. Mies tai nainen voi mennä suhteeseen vähemmän kiinnostavan kumppanin kanssa järkisyistä ja eihän se kohtelu tällöin kovin lempeää ole arjen astuttua kuvioihin. Mutta narsismia se ei ole.. vain elämään. HUOM. Jotkut nyt hakeutuu suhteesee vaikkei toinen osapuoli kovin innokas olisi mutta kun tyrkytetään itseään niin miksipä ei hyödyntäisi? Sitä voi miettiä..

ja narsistilla on nimenomaan tunteita. mutta kun empatiakyky on vajavainen ja kaikki koetaan usein vaan oman itsen kautta, niin muista tulee herkasti oman itsen jatkeita. ei narsisti silti ole valttamatta mikaan robotti, jolle kaikki ymparilla olevat ihmiset olisivat vain hyvaksikayton kohteita. niin yksinkertaista se ei ole.

Tyypillinen itseanalysoitu diagnoosi, eli väärä, niinkö :D
Minun syytäni se kaikki tietysti oli, kun en "antanut". Suhde oli kaukana järkisuhteesta.
Minä varmaan olen se viallinen, vaikka henkilö itsekin sanoi olevansa sairas.

Minä annoin, nimenomaan annoin kaikkeni. Satun olemaan myös hyvin seksuaalinen ihminen. Sekin oli hänelle vain jotain millä kontrolloida. Hän oli se joka ei usein antanut.
Onneksi ei ole lapsia hänen kanssaan, säälin sitä jolla on.
Suhde loppui vain kuukausien päästä, mutta olen edelleen ihan rikki.

Miten sitä sanotaan, pahimmat loput ovat niitä joissa asioita ei selvitetä. Toinen vain katoaa.
Kulissin säilyttäminen ja kiusaaminen oli hänelle tärkeämpää kuin rehellisyys.

Mutta ei, minulla ole syytä puolustella. Alkuperäinen kysysmys oli, voiko narsitinen - ihminen narsistisilla piirteillä saada toimivan suhteen jonkun kanssa. En mene niin pitkälle että puhuisin narsistista, eli narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.

Yhteistyössä