Mulla peruslääkäri näki joskus luomen sisäpuolella hiukan sitä isomman näpyn. Se ns painoi silmämunaa. Ihmeteltiin kun sain aina silmätulehduksia ja sanoi et se aiheuttaa epätasapainon puolustukselle silmään ja siksi aina tulehdus. Kuulemma piti leikata pois. Olin ihan et voi vidu, mähän en silmääni annan sorkkia. Myöhemmin menin toisesta asiasta silmälääkäriin ja se taas sanoi ettei tarvi leikata et ihan viaton ja varmaan lähtee pois ite. Ei kai oo siel enää, en oo varma. En oo ainakaan nähny kun joskus oon taittanu luomen nurin.
Näärännäppy on talirauhasen tulehdus. Usein se on kipeä ja aristava. Vaatii useimmiten antibioottivoiteen. Ei kannata itse puristella. Voi tulehduttaa koko silmän. Seuraa muutama päivä ja käy näyttämässä lääkärille jos alkaa vaivaamaan tai ei itsekkeen ala häviämään. Tuo kuvaamasi patti voisi olla myös luomirakkulakin kun ei ole kipeä. Se voi hävitä ajan kanssa itsekseen.
Mulla ilmesty sellanen näppylä yläluomen sisäpuolelle ja sitten muissa asioissa lääkärissä käydessäni mainitsin siitä, niin lääkäri ei edes katsonut sitä, totesi vaan että näärännäppy on..Eli tän perusteella vois siis tulla sisäpuolellekin. (Tää on ollu kohta vuoden, ei ole kipeä/vaivaa mitenkään..)
Voi olla. Se on luomessa olevan talirauhasen tulehdus, mutta tuntuu usein siltä, kuin olisi luomen sisäpuolella. Kasvaa isommaksi, niin voi olla hyvinkin kipeä. Vaatii usein tipat, ettei puhjetessaan tulehduta muuten silmää.