Voiko n.3kk ikäisen vauvan mielestänne jättää yöhoitoon isoäidille?

no haloo! Jos vauva on ollut mummon kanssa tekemisissä paljon, niin miksi ei voisi jättää yhdeksi yöksi 3kk ikäistä? meidän vauva oli mummolassa yhden yön 2kk ikäisenä, enkä ole mitään traumoja huomannut. Eihän tuon ikäinen vielä edes vierasta, ja nukkuukin suurimman osan päivästä..

Itse en ymmärrä miten täysijärkinen ihminen kykenee vapaaehtoisesti jättää kolmekuisen vauvan hoitoon. Epäilisin jotain ongelmaa kiintymyssuhteessa. Miksi muutoin olisi mitään haluja jättää tuonikäinen.

Kolmekuisella ei muuten ole "tuttua" hoitajaa muuta kuin äiti (tai muu ensisijainen hoitaja) ja ehkä juuri ja juuri samassa taloudessa asuva toinen vanhempi. Ei kolmekuisen vauvan aivot kykene pitämään kirjaa mummeista ja kummeista joita näkee satunnaisesti. Vasta lähemmäs 1v pystyy oikeasti pitämään kirjaa sellaisista.

Traumoja tai ei, lapsi kärsii sillä hetkellä kun on erossa äidistään. Lähtisitkö, jos tietäisit lapsesi kärsivän siitä? Siis nyt ei puhuta traumoista tai siitä, vaikuttaako se tulevaan, vaan ihan siitä hetkestä. Jos lapsesi itkee sinun perääsi ja on hädissään kun olet kadonnut. Onko se mielestäsi ihan ok? Et välitä? Minä en osannut ajatella, että ihan sama, kunhan ei siidä pysyvästi vaurioidu. Ajatus siitä, että kolmekuinen vauvani ikävöi minua hädissään enkä vastaa siihen hätään oli minusta vastenmielinen.

• Tykkää
Reactions: umbrella-
Mä oon siis ihan kamala äiti. Mä oon jättänyt mun 3kk:n ikäisen vauvani kolmeksi yöksi isovanhemmille. Nyt tyuo lapsi 3-vuotta eikä mitään takertumis juttua tms ole ollut havaittavissa.

Näin meillä. Hyvä minä =)

• Tykkää
Reactions: nuori.äiti92
[QUOTE="vieras";25010120]no haloo! Jos vauva on ollut mummon kanssa tekemisissä paljon, niin miksi ei voisi jättää yhdeksi yöksi 3kk ikäistä? meidän vauva oli mummolassa yhden yön 2kk ikäisenä, enkä ole mitään traumoja huomannut. Eihän tuon ikäinen vielä edes vierasta, ja nukkuukin suurimman osan päivästä..[/QUOTE]

Ensinnäkään 3kk:n ikäinen ei ole ollut "paljon tekemisissä" yhtään kenenkään kanssa, muuta kuin oman äitinsä, piste. Kuten joku jo aikaisemmin sanoi, kolmekuinen ei erota itseään erilliseksi äidistä. Todistetusti vauva reagoi äidin poissaoloon stressitason nousulla, uskoipa äiti tätä sitten tai ei, tai olipa hän poissa mistä syystä tahansa.

Keskustelu on myös kääntynyt tyhmään huono-äiti hyvä-äiti luokitteluun taas kerran. "ei siinä mitään tallinnan reissuja tehdä kun imetetään" tai että ei nyt imetetylle lapselle voi pulloa antaa kun kaikki menee pieleen. Nämä ovat mielipiteitä, ehkä omia kokemuksia, joilla ei ole mitään totuuspohjaa.

Tallinaan tai afrikkaan tai intiaan voi hienosti mennä 3kk ikäisen kanssa, itseasiassa se on paljon helpompaa kuin vaikkapa taaperon kanssa. Toki tuon ikäinen lapsi pitää vielä ottaa mukaan, se on selvä, mutta ei se sitä taroita että tarvitsisi pysyä 50km säteellä kotoa, tai että ei saisi olla mitään lapsen ulkopuolista motiivia tehdä asioita. Lapsi sopeutuu hienosti monenlaiseen tuonikäisenä. Kulkee kätevästi kantoliinassa, on helppo ruokkia omalla maidolla joka on aina mukana jne. Ja minusta on kohtuullista jättää tuon ikäinen lapsi luotetun hoitajan kanssa pariksi kolmeksi tunniksi jotta voi vaikka käydä leffassa.

Onko lapsi siis jo täällä vai vasta tuloillaan? Ilmeisesti esikoinen?

• Tykkää
Reactions: ninaTT
Toki voit jättää. En ymmärrä miksi kukaan haluaisi, jos ei ole pakko. En olisi todellakaan halunnut olla yhtään yötä erossa tuon ikäisestä vauvastani! Miksi sitä vauvaa ei voi ottaa sinne Tallinnaan mukaan? Olemme matkustelleet paljon vauvan kanssa ja helpompaa matkakumppania kuin täysimetyksellä oleva vauva ei ole :D.

Mä jätin vauvani 3kk ikäisenä yöksi mummolle. Vauva oli nukkunut, syönyt, naureskellut, leikkinyt ja kakannut. Kun menin hakemaan, oli maha täynnä nukkumassa. En usko että jäi hirveät traumat, ja voisin jättää milloin vain uudestaan. Rakastan lastani, ja lapseni minua, olen kiintynyt lapseeni ja lapseni minuun, mutta siitäkin huolimatta olen erillinen ihminen ja minullakin on joskus menoa johon lasta en halua ottaa mukaani, koska tiedän että lapsellani on huomattavasti parempi olla mummon ja papan kanssa rauhasa kotona kuin minun mukananai. Oman jaksamiseni kannalta on tärkeää päästä joskus pois kotiympyröistäkin, niin arki maistuu taas paljon paremmalta. En ole teiniäiti, olen juosuni juossut, jhlin harvoin, mutta joskus on mielestäni äidilläkin oikeus juhlaan.

• Tykkää
Reactions: neilikankukka
Repesin kyllä neuvolan tädin ohjeille!!

Yksi yö/ikävuosi on erään suomalainen psykologin "nyrkkisääntö", eli ei todellakaan mikään yleispätevä ohje, vaan suuntaa antava sellainen. Neuvolassa ovat ammattitaidottomia jos moista ainoana totuutena esittävät. :stick:

Eräs toinen suomalainen, perhelehdessäkin esiintyvä psykiatri tietää, että suuri osa suomalaisista kiintymyssuhteista on vältteleviä, koska kulttuurissamme tunteiden ilmaisu on tukahdutettua :O

Useissa maissa äitiysloma on 3 tai 4kk. Lapsi on hoidossa 8h/päivä. Onko täällä palstalla kirjoittelijat tosiaan sitä mieltä, että heidän kiintymyssuhteet ovat häiriintyneitä?

Yrittäkää suhtautua saamaanne tietoon kriittisesti, absoluuttista totuutta kun ei ihmistieteissä olekaan.

No, teille joiden mielestä "ei todellakaan voi jättää", haluaisin esittää kysymyksen. Onko parempi, että äiti on väsynyt, ei kenties jaksa hoitaa lastaan kunnolla, ja tarvitsee unta? Eikö silloin olisi parempi jättää lapsi mummon hyvään hoitoon yhdeksi yöksi ja nukkua kunnolla?

[QUOTE="vieras";25010284]No, teille joiden mielestä "ei todellakaan voi jättää", haluaisin esittää kysymyksen. Onko parempi, että äiti on väsynyt, ei kenties jaksa hoitaa lastaan kunnolla, ja tarvitsee unta? Eikö silloin olisi parempi jättää lapsi mummon hyvään hoitoon yhdeksi yöksi ja nukkua kunnolla?[/QUOTE]

Tietenkin näissä tilanteissa on hyvä äidin huilata ja jaksava vanhempi on vauvalle hyväksi.

Mutta että Tallinnaan asti huilaamaan.. Onko ap:n asiassa kyse kuitenkin eri asiasta?

Repesin kyllä neuvolan tädin ohjeille!!

Yksi yö/ikävuosi on erään suomalainen psykologin "nyrkkisääntö", eli ei todellakaan mikään yleispätevä ohje, vaan suuntaa antava sellainen. Neuvolassa ovat ammattitaidottomia jos moista ainoana totuutena esittävät. :stick:

Eräs toinen suomalainen, perhelehdessäkin esiintyvä psykiatri tietää, että suuri osa suomalaisista kiintymyssuhteista on vältteleviä, koska kulttuurissamme tunteiden ilmaisu on tukahdutettua :O

Useissa maissa äitiysloma on 3 tai 4kk. Lapsi on hoidossa 8h/päivä. Onko täällä palstalla kirjoittelijat tosiaan sitä mieltä, että heidän kiintymyssuhteet ovat häiriintyneitä?

Yrittäkää suhtautua saamaanne tietoon kriittisesti, absoluuttista totuutta kun ei ihmistieteissä olekaan.

PEESI! Ja tuo nyrkkisääntö on mun mielestä muutenkin outo. Siis "hoitoyö" on aika laaja aikakäsite. Lapsi voidaan viedä hoitoon aamulla klo 08.00 ja hakea seuraavana iltana klo 22.00, jolloin hoitotunteja tulee 38. Toisaalta, lapsi voidaan viedä hoitoon illalla klo 21.00 ja hakea kotiin seuraavana aamuna klo 09.00 jolloin tunteja tulee 12. Ja nämä ovat sitten molemmat yhden yön hoitoja. Miten tuo ensimmäinen vaihtoehto eroaa siitä, jos lapsi olisikin hoidossa muutaman tunnin kauemmin, eli 2 yötä? Tuskin mitenkään.

[QUOTE="vieras";25010284]No, teille joiden mielestä "ei todellakaan voi jättää", haluaisin esittää kysymyksen. Onko parempi, että äiti on väsynyt, ei kenties jaksa hoitaa lastaan kunnolla, ja tarvitsee unta? Eikö silloin olisi parempi jättää lapsi mummon hyvään hoitoon yhdeksi yöksi ja nukkua kunnolla?[/QUOTE]

Onko pakko lähteä ihan Tallinnaan asti nukkumaan? Jos äiti on niin totaalisen rikkiloppupoikkiväsynyt, että aivot on narikassa eikä pysty ja kykene hoitamaan vauvaa niin sitten pää tyynyyn ja isä hoitaa vauvaa ja tuo tarvittaessa tissille. Tai jos isäkin on totaalisen uupunut niin se mummu voi hoitaa vauvaa ja tarvittaessa äiti on lähellä, jotta voi imettää. Muun ajan saa nukkua.

Mutta ehkä niitä tallinnan matkoja tosiaan järkätään uupuneille vanhemmille, jotta niille uni maistuu sitten paremmin....

[QUOTE="veera";25010307]PEESI! Ja tuo nyrkkisääntö on mun mielestä muutenkin outo. Siis "hoitoyö" on aika laaja aikakäsite. Lapsi voidaan viedä hoitoon aamulla klo 08.00 ja hakea seuraavana iltana klo 22.00, jolloin hoitotunteja tulee 38. Toisaalta, lapsi voidaan viedä hoitoon illalla klo 21.00 ja hakea kotiin seuraavana aamuna klo 09.00 jolloin tunteja tulee 12. Ja nämä ovat sitten molemmat yhden yön hoitoja. Miten tuo ensimmäinen vaihtoehto eroaa siitä, jos lapsi olisikin hoidossa muutaman tunnin kauemmin, eli 2 yötä? Tuskin mitenkään.[/QUOTE]

Niin monta tuntia kuin on ikää kuukausina...

Naurattaa vieläkin... Tallinnan keikoilta tuleekin yleensä tosi levännyttä porukkaa. :D Se mitä minä tiedän niin usein tarvii nukkua vielä senkin päälle pari vuorokautta. :D

[QUOTE="kolmen äiti";25010319]Niin monta tuntia kuin on ikää kuukausina...[/QUOTE]

no eihän tuo silloin päde? Silloin 1 vuotias saisi olla vain 12 tuntia, kun taas tuon "nyrkkisäännön" mukaan pitäisi saada olla jo yö, mutta missään ei ole määritelty mistä se yö alkaa ja mihin se päättyy? Jollain yö alkaa klo 00.00 ja päättyy klo 06.00, jollain yö alkaa klo 20.00 ja päättyy klo 10.00 jne.

[QUOTE="veera";25010341]no eihän tuo silloin päde? Silloin 1 vuotias saisi olla vain 12 tuntia, kun taas tuon "nyrkkisäännön" mukaan pitäisi saada olla jo yö, mutta missään ei ole määritelty mistä se yö alkaa ja mihin se päättyy? Jollain yö alkaa klo 00.00 ja päättyy klo 06.00, jollain yö alkaa klo 20.00 ja päättyy klo 10.00 jne.[/QUOTE]

Niinpä... ja 15v saa olla 15 yötä ja 30v 30 yötä... Jep.

No itseasiassa tutkimus näissä maissa osoittaa juurikin tuonkaltaisia tuloksia, että parisuhteet ja muu yhteiselo ei oikeen tahdo sujua varhain hoitoon laitetulta ihmisolennolta luonnostaan. Ei se että kokonainen maa toimii päin hiivattia yhtäkkiä tee siitä jotenkin toimivaa. Tosin kulttuuri usein sopeutuu tähän jollain tavalla (kulttuurin käsitys normaalista voi olla toisenlainen).

[QUOTE="kolmen äiti";25010319]Niin monta tuntia kuin on ikää kuukausina...[/QUOTE]

Voi apua...noudattaako joku tällaista oikeasti? Mennään vaikka miehen kanssa kauppaan kun on 2kk vanha lapsi, ja meneekin 2,5tuntia, niin siitä lapsesta tulee kouluampuja, raiskaaja, terroristi, pedofiili, kiusaaja, armeijahullu, masentunut tai vähintäänkin homoseksuaali..

[QUOTE="kolmen äiti";25010349]Niinpä... ja 15v saa olla 15 yötä ja 30v 30 yötä... Jep.[/QUOTE]

no niinhän sä juuri sanoit että se menee? ei ehkä päde enää 15vuotiaaseen, mutta eikö edes 2vuotiaaseen? mitä koko nyrkkisäännöllä sitten edes tekee? Eikö se voisi silloin olla samantien, että 1vuotias saa olla yhden yön ja sitä vanhempi niin paljon kuin huvittaa sitten?

Kyllä voit jättää, mummi on varmasti muutenkin paljon tekemisissä kanssanne. Ei tietysti pientä pitäisi kovin usein jättää vieraan hoitoon pitkäksi aikaa mutta jos nyt kerran taikka kaksi vuodessa vanhemmat haluavat kahde keskistä aikaa niin ei se vauva siitä rikki mene. Yksi tuttu hoitaja, ei millon kenenkin hoiviin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ilman äitiä;25010350:
No itseasiassa tutkimus näissä maissa osoittaa juurikin tuonkaltaisia tuloksia, että parisuhteet ja muu yhteiselo ei oikeen tahdo sujua varhain hoitoon laitetulta ihmisolennolta luonnostaan. Ei se että kokonainen maa toimii päin hiivattia yhtäkkiä tee siitä jotenkin toimivaa. Tosin kulttuuri usein sopeutuu tähän jollain tavalla (kulttuurin käsitys normaalista voi olla toisenlainen).

no itseasiassa linkitäpä se tutkimus. Ei varmasti ole kokonaisia maita täynnä tällaisia tapauksia. eiköhän kyse ole yksittäistapauksista, joita muuten on varmasti suomekssakin..

[QUOTE="veera";25010341]no eihän tuo silloin päde? Silloin 1 vuotias saisi olla vain 12 tuntia, kun taas tuon "nyrkkisäännön" mukaan pitäisi saada olla jo yö, mutta missään ei ole määritelty mistä se yö alkaa ja mihin se päättyy? Jollain yö alkaa klo 00.00 ja päättyy klo 06.00, jollain yö alkaa klo 20.00 ja päättyy klo 10.00 jne.[/QUOTE]

Niin no, 12kk ei enää tiedä onko äiti läsnä vai ei kun nukkuu, 3kk "tietää" vaikka nukkuisikin, eli reagoi äidin poissaoloon. Harva vuotias on paljoa enempää 12tuntia päivässä hereillä. Ja aika todellakin muuttuu, kun lapsi kasvaa, muisti ja käsityskyky ja tietoisuus kehittyy. Muutenhan minullekin pitäisi tulla traumoja äidin poissaolosta 27päivän jälkeen....

matkaa ei mielestäni perusteltu äidin väsymyksellä tai uupumuksella, haluamme vain kuvitella niin. Ehkä nuoret haluavat vain lähteä oluelle. Jos on noin kiire jättää oma vauva, ihmettelen kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ilman äitiä;25010386:
Niin no, 12kk ei enää tiedä onko äiti läsnä vai ei kun nukkuu, 3kk "tietää" vaikka nukkuisikin, eli reagoi äidin poissaoloon. Harva vuotias on paljoa enempää 12tuntia päivässä hereillä. Ja aika todellakin muuttuu, kun lapsi kasvaa, muisti ja käsityskyky ja tietoisuus kehittyy. Muutenhan minullekin pitäisi tulla traumoja äidin poissaolosta 27päivän jälkeen....

no, 12kk näkee ja tietää onko äiti läsnä kun on hereillä, ja kukaanhan ei varmaan vie lasta hoitoon yöksi ja hae nukkuvana pois niin että lapsi ei välillä heräisi ollenkaan... ja 3kk ei varmasti tiedä onko äiti läsnä nukkuessaan. Miten sitten vauva voidaan nukuttaa omaan sänkyyn omaan huoneeseen, tai ulos vaunuihin?

Yhteistyössä