Voiko n.3kk ikäisen vauvan mielestänne jättää yöhoitoon isoäidille?

ssssss
jaa-ah.. traumoja ei välttämättä näy, ehkäpä äidin kiintymystä/turvaa vailla kasvavista lapsista tulee uusi sukupolvi narsistisia valelääkäreitä tai mummojen sarjamurhaajia.
 
Harmaa Hanna
Alkuperäinen kirjoittaja nuori.äiti92;25011157:
On jo täällä ja esikoinen kylläkin! Alan kallistua siihen että otamme mukaan pienen koska minua ärsyttää ihmiset täällä jotka kuvittelevat että haluan jättää lapseni vieraan ihmisen kanssa kärsimään. hei camoon. niinkuin moni sanoo,myös ihmiset joita tunnen,ovat jättäneet vauvan yöhoitoon,yhdellekään tuskin koskaan tulee mitään truamoja siitä.
No, itse kyllä tekisin ihan samoin; siis ottaisin pienen mukaan. Meidän lapsi oli 4kk:n vanha, kun lähdettiin viikonloppureissulle, ja hyvin kulki mukana koko sen ajan. Sen tosin tein omasta tahdostani ja siitä ajatuksesta, että vauva on vielä niin pieni, ettei häntä ole ehkä vielä hyvä jättää kenenkään muun hoitoon, niin turvallinen ja osaava kuin mahdollinen hoitaja olisikin... :)

Mun mielestä pääasia ei ole se, ettei lapselle todennäköisesti tule traumoja siitä, että vanhemmat/äiti on yhden yön eri paikassa kuin vauva. Mun mielestä on olennaista se... hmm, miten sen sanoisi? No, joku puhui vauvan kokemuksesta ja siitä, miten vauva asian kokee. Eli olennaisinta siis mun mielestä vauvan kokemus asian suhteen.

Ja kun siis vauva on noin pieni, niin toki kokee stressaavana ja vieraana äidin puuttumisen. Täällä joku puhui siitä, että pieni peilaa itseään äidin kautta, ja se onkin totta. Luultavasti sullekin on neuvolassa kerrottu asiasta, jossain muodossa ainakin... :) Ja vaikka vauvaa hoitava henkilö olis kuinka sellainen, joka on vauvaa nähnyt paljon, niin ei se äitiä korvaa. Tuon ikäisellä kun on se lähin suhde äitiinsä, toinen kehittymässä sitten isäänsä (tai siihen toiseen henkilöön, jota paljon näkee)... :)

Mä en myöskään sanoisi sua huonoksi äidiksi, mutta sanoisin kyllä kanssa, että kannattaisi vaikka ennemmin ottaa se vauva mukaan tai keksiä joku muu vaihtoehto lomailuun tai parisuhteen hoitamiseen. Itse toimin siten, ja niin olikin parasta. Suosittelen myös muille.
 
En käytä alkoholia tai käy baareissa. Ja uupumuksesta sen verran että se oli osa syy miksi mietimme matkaa yhdessä,yksi romanttinen yö kahdestaan Tallinnassa. Meidän vauvan kanssa voi välillä mennä puol 6 asti aamullakin että nukahtaa,joten kyllä olen väsynyt ja kaipaan omaa aikaa edes pienen hetken.Eikä tässä ole kyse mistään kiirehtimisestä,ei minulla ole kiire mutta kuten sanoin olisi todella raikastavaa saada yksi yö kahdestaan puolison kanssa pois kotoa toisaalla sillä välin kun vauva on turvallisessa hoidossa isoäidillä!
 
"Hmmh"
Vaikkei nyt traumoja suoranaisesti saisikaan, niin ei ainakaan koe äidin kiintymystä sillä välin, kun olet poissa... eikä sitä samaa turvaa ja suojaa, mitä sinun kanssasi ollessaan saa ja kokee.
 
no tuota
Alkuperäinen kirjoittaja nuori.äiti92;25011196:
En käytä alkoholia tai käy baareissa. Ja uupumuksesta sen verran että se oli osa syy miksi mietimme matkaa yhdessä,yksi romanttinen yö kahdestaan Tallinnassa. Meidän vauvan kanssa voi välillä mennä puol 6 asti aamullakin että nukahtaa,joten kyllä olen väsynyt ja kaipaan omaa aikaa edes pienen hetken.Eikä tässä ole kyse mistään kiirehtimisestä,ei minulla ole kiire mutta kuten sanoin olisi todella raikastavaa saada yksi yö kahdestaan puolison kanssa pois kotoa toisaalla sillä välin kun vauva on turvallisessa hoidossa isoäidillä!
Luetko sä ap ollenkaan muiden vastaajien tekstejä? Vähän vaikuttaa, että et, sen verran innokkaasti jankutat samaa asiaa. Joku täällä vastasi, että on samantekevää, menettekö reissullenne ryyppäämään vai ette, ja olen kyllä samaa mieltä. Joka tapauksessa se yöreissu on lapselta pois, ja piste.

Tiedän, että on haastavaa, kun perheessä on valvomista harrastava vauva. Oma jaksaminen tahtoo olla välillä koetuksella, jne. Romantiikkaa voi kuitenkin tuoda parisuhteeseen myös siten, ettei se olennaisesti vaikuta vauvan päivittäisiin asioihin tai esim. yöpymispaikkaan tai teidän läsnäoloon. Tärkeintä tuossa iässä vauvalle on kuitenkin aina äiti ja äidin syli, joten vaikka se isoäidin hoiva olisikin turvallista, niin koettaisin nyt kuitenkin vain jaksaa edes ne seuraavat kolme kuukautta, kun lapsi on puolivuotias. Neuvolassakaan eivät syyttä sano, ettei pientä pitäisi vielä hoitoon laittaa.

Ehkä joku voisi tulla hoitamaan vauvaa päivällä?
 
Sellaista elämä on
Näin koliikkivauvan yksinhuoltajaäitinä täytyy kyllä tuumata, että hieman ihmettelen sitä, miten vauvan tarpeet eivät aja omiesi edelle. Itsellänikin jaksaminen oli välillä koetuksella, kun vauva tuntui huutavan yötä päivää, ja väsyihän sitä siinä rumbassa aivan hirmuisesti... kaipasin omaa aikaa, mutta ei kyllä olisi tullut pieneen mieleenkään laittaa vauvaa yöksi isovanhempiensa luo. Päivisin sitten välillä tehtiinkin niin, että kun olin unen tarpeessa, tuli joku paikan päälle hoitamaan vauvaa siksi aikaa, että sain nukkua jonkin aikaa tai pääsin ihan vain jaloittelemaan ulos.
 
Anteeksi että haluan tehdä vähän pitemmän reissun kun vain 2-3 tuntia mennä leffaan. :D Kyllä se siinä mielessä olisi kivaa että saisin rentoutua. Meidän vauva on vatsakipuinen eikä nuku pahemmin öisin joten kyllä yksi yö rentoutumista olisi ihanaa kullan kanssa. Ja toki tulisi ikävä mutta kestäisin sen. Mummo ei halua tulla mukaan eikä hänen mielestään pientä vauvaa saa viedä ulkomaille. Leffaan ja syömään ei todellakaan ole mitenkään ihmeellisemmän rentouttavaa,mutta yö jolloin saisi nukkua kunnon yöunet ja käydä syömässä ja shoppailemassa puolison kanssa olisi jotain! En minä tiennyt että olisin huono äiti jos jätän lapseni hoitoon 3 kuisena yöksi,joten taidampa kumminkin ottaa mukaan nii saa joka tapauksessa rentoutua jossain muualla kun arjen tavallisissa ympyröissä.
 
neil
Olisiko järkevämpää yrittää löytää ratkaisu siihen miksi lapsi nukkuu noin huonosti? Yksi yö tallinnassa tuskin auttaa teitä jaksamaan kaikki nämä kuukaudet ja mahdolliset vuodet jotka lapsi valvottaa.
 
Minä en kyllä raaskinut omaa vauvaa jättää tuon ikäisenä hoitoon juuri muutenkaan, yökyläään viemisestä nyt puhumattakaan. Minusta pienen vauvan paikka on ensisijaisesti kotona/siellä missä äiti on. Mielestäni tuon ikäinen on myös liian pieni menemään yökylään, vaikka hoitaja olisikin luotettu, turvallinen ja asiansa osaava aikuinen, esimerkiksi juuri se vauvan isovanhempi. Siksi, että luotettavuudestaan, turvallisuudestaan ja osaavuudestaan huolimatta hän ei korvaa eikä voikaan korvata, vauvan äitiä. Ja äidintarvehan noilla pienillä vielä on, suurempi kuin monesti tulemme ajatelleeksikaan...

Ap:n asian miellän nyt siten, että loman voi järjestää toisellakin tavalla ja siten järkevästi, ettei noin pienen vielä tarvitse olla äidistään erossa. Ainakaan omaa lomailuamme vauvan (tuolloin 3,5kk) läsnäolo ei millään tavalla haitannut, ja muutenkin kaikki sujui kyllä ihan nappiin... Jäi muutenkin mukava muisto siitä, että vauva oli reissussa mukana. :)

Jokainenhan nyt kuitenkin tekee omat valintansa ja ratkaisunsa, ja eihän siinä mitään. Ap:lle sanoisin vielä, että kannattaa perehtyä tämän ketjun vastauksiin huolella, täällä on kritiikin seassa paljon asiaakin (itse ainakin bongasin).
 
"täti"
Hohhoijaa.
Täydelliset äidit EI JÄTÄ!
Me hiukan huonommat sitten jätetään =).

Minulla on kaksi lasta ja molemmat ovat olleet mummolla hoidossa eka kerran siitä kahden-kolmen kuukauden iässä. Toinen on nyt 12 vuotias. Normaalilta näyttää, toki tuokin raukka varmaan sisälleen patonut ne tuskat, jotka hänelle mummon hoivissa jäi :(. Toinen on vasta kaksivuotias, joten kestää vielä vuosia ennenkuin hän osaa omat traumansa ääneen käsitellä. Olen kyllä selannut jo puhelinluetteloa ja nettiä hyvän psykologin löytämiseksi, että saa sitten näitä solmuja aukoa kun tuosta hiukan vanhenee.

Mene hyvä ihminen risteilylle ja NAUTI reissusta. Lapsi pärjää taatusti mummolla, jos he ovat paljon tekemisissä olleet. Noin pieni nukkuu vielä paljon :).
 
Plaaplaa. Teidän kantanne on tullut oikein selväksi. En väittänyt ettei kaipaisi,varmasti kaipaisi mutta me olisimme kumminkin pian takaisin vauvan luo. Tuliko mieleen että lapsia ei aina suunnitella,joskus vaikka e-pillerit voi oikein käytettynäkin pettää mikä on harvinaisempaa kumminkin ja vaikka olisi kaksoisehkäisy! Ja ku meiän reissussa ei ole kyse mistään baarikierroksista ja laivalla juhlimisesta koska EMME KÄYTÄ ALKOHOLIA! On ihan muut syyt miksi olisimme halunneet lähteä mitkä olen jo tuonutkin täällä esille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja nuori.äiti92;25011236:
Anteeksi että haluan tehdä vähän pitemmän reissun kun vain 2-3 tuntia mennä leffaan. :D Kyllä se siinä mielessä olisi kivaa että saisin rentoutua. Meidän vauva on vatsakipuinen eikä nuku pahemmin öisin joten kyllä yksi yö rentoutumista olisi ihanaa kullan kanssa. Ja toki tulisi ikävä mutta kestäisin sen. Mummo ei halua tulla mukaan eikä hänen mielestään pientä vauvaa saa viedä ulkomaille. Leffaan ja syömään ei todellakaan ole mitenkään ihmeellisemmän rentouttavaa,mutta yö jolloin saisi nukkua kunnon yöunet ja käydä syömässä ja shoppailemassa puolison kanssa olisi jotain! En minä tiennyt että olisin huono äiti jos jätän lapseni hoitoon 3 kuisena yöksi,joten taidampa kumminkin ottaa mukaan nii saa joka tapauksessa rentoutua jossain muualla kun arjen tavallisissa ympyröissä.
Hei, kirjoitan vielä toisenkin vastauksen, kun nousi mieleen joitakin asioita... Ensinnäkin, onko tiedossa syytä siihen, miksi lapsi ei nuku - onko hänellä koliikki vai onko jostain muusta tiedettävästä syystä huonouninen? Jollei syy ole tiedossa, se kannattaisi selvittää ja etsiä asiaan apua ensitilassa... Kuten yllä sanottiinkin, ei yksi romanttinen yö varmaankaan auta teitä jaksamaan mahdollisia tulevia valvottuja öitä. Eli kipinkapin lääkärin tai jonkun muun ammattihenkilön juttusille, jotta syy selviää, ellei siis ole vielä tiedossa.

Itsekään en Tallinnaan haluaisi noin pientä vielä viedä, mutta esimerkiksi Ruotsiin tai Norjaan voisin ihan hyvin viedäkin. Jos ulkomaillemeno vauvan kanssa on se varsinainen ongelma, niin miksei lomamatkanne voisi suuntautua yhtä hyvin jonnekin päin kotimaatakin? Täällä on paljon hyviä kohteita, ja matkustamistakaan ei ehkä (en tiedä missä asutte) tulisi niin paljon, kuin menomatkalla Tallinnaan. Lisäksi turvallisuusasiat ja hygieniapuoli olisivat taatusti kunnossa.
 
neil
Voi luoja. Eli lapsenne ei ollut toivottu eikä haluttu joten hänen tarpeillaan ei ole väliä? Tiesitkö, että silloin kun harrastaa seksiä täytyy myös kantaa siitä vastuu. Jos siihen ei pysty, ei ole valmis seksiä harrastamaankaan. Tervetuloa aikuisuuteen!
 
Kuules nyt hei! Mä voin kertoo että vaikka kaikkea en vielä lasten kasvatuksesta tiedä,olen todella hyvä äiti lapselleni. Ja nimenomaanhan tulin tänne kysymään muiden ihmisten kokemuksia en minä mitään matkaa vielä ole lukkoon lyönyt. En minä todellakaan uskonut että siitä voisi olla lapselleni jotain haittaa mutta nyt aloin miettimään jos kumminkin ottaisi mukaan. Ikäisekseni en todellakaan ole lapsellinen ja huom olen parin kuukauden päästä 20 ja se ei tee minusta lasta joka sai lapsen,niin ja vauvat ei ole aina suunniteltuja ja ehkäisy voi pettää. Ja kun kyse ei ole siitä etten jaksaisi hoitaa omaa rakasta pientäni! Et sinäkään mm. tiedä millasta meidän arki on ja kuinka hyvää yksi yö,tasan yksi yhden vuoden aikana,vois tehdä minulle ja jaksamiseeni koska lapsemme on mahakipuinen eikä nuku öisin,se on rankkaa!
 
Taidat olla provo.
Alkuperäinen kirjoittaja nuori.äiti92;25011254:
Plaaplaa. Teidän kantanne on tullut oikein selväksi. En väittänyt ettei kaipaisi,varmasti kaipaisi mutta me olisimme kumminkin pian takaisin vauvan luo. Tuliko mieleen että lapsia ei aina suunnitella,joskus vaikka e-pillerit voi oikein käytettynäkin pettää mikä on harvinaisempaa kumminkin ja vaikka olisi kaksoisehkäisy! Ja ku meiän reissussa ei ole kyse mistään baarikierroksista ja laivalla juhlimisesta koska EMME KÄYTÄ ALKOHOLIA! On ihan muut syyt miksi olisimme halunneet lähteä mitkä olen jo tuonutkin täällä esille!

No, jos lasta ei suunnitella ja se siitä huolimatta tekee tuloaan, on olemassa vaihtoehtoja, ellei koe olevansa äitiyteen vielä valmis. On mahdollisuus tehdä abortti tai antaa lapsi adoptioon. Jälkimmäinen mahdollisuus on olemassa edelleenkin, mikäli et koe olevasi valmis äitiyteen. Tämän sanon siksi, että viestisi kuulosti siltä, että valitat kurjaa kohtaloasi, kun sinusta on tullut äiti. E-pillerit oikein käytettynä pettävät muuten erittäin harvoin, ja vaikka moni sanookin e-pillereiden pettäneen, niin todella monen kohdalla on kyse jostain aivan muusta kuin pillereiden pettämisestä.

Mitä väliä sillä on, mistä teidän reissussanne on kysymys? Ei yhtään mitään. Ei ole mitään väliä, menettekö reissuunne ryyppäämään vai nauttimaan kulttuurista vai rentoutumaan hotellihuoneeseen. Se on yhtä kaikki pois sieltä teidän lapsukaiselta, olipa ne lähtemisen syyt ihan mitkä hyvänsä.

En ymmärrä, miksi ihmeessä matkan pitää suuntautua sellaiseen paikkaan, jonne lasta on hankala ottaa mukaan tai miksi ette voi viettää kahdenkeskeistä aikaa siten, että lapsi on päivän hoidossa muualla mutta yön kanssanne. Nousee näitä sun vastauksiasi lueskellessa mieleen, että tämä on erittäin typerä provo, eihän tuo omituinen jankuttaminen ja muiden viestien lähes täydellinen sivuuttaminen mitenkään muuten voi selittyä. Vaikka nuori onkin, ei tarvitse olla tyhmä - mutta jostain syystä juuri sellaisen kuvan annat itsestäsi. Että et oikein ole kartalla kaikista asioista.

Jos olet väsynyt ja haluat nukkua, niin vie se lapsi hoitoon päiväksi isoäidilleen. Sillä aikaa voitte nukkua tai tehdä mitä ikinä haluattekin - ei luulisi olevan niin korkealentoinen asia, ettei sitä tavallisella järjellä varustettu ihminen muka ymmärrä.

Jos taas haluat lomailla, niin lomailkaa paikassa, jonne vauvan voi ottaa mukaan. Se on kaikista paras vaihtoehto vauvan kannalta, ja vauvan parhaan luulisi olevan kaikista tärkein asia sinulle, äiti ja vanhempi kun kerran olet.
 
Vaikka saisitkin sen romanttisen yön puolisosi kanssa, oletko miettinyt jatkoa?
Miten sitten kun palaatte arkeen ja viikon valvomisten jälkeen väsyttää? Onko lapsen kipuilujen syytä selvitetty? Oletko järjestänyt itsellesi tukiverkkoa jottet väsähdä liikaa?

Enemmän tuostakin Tallinnanreissusta on iloa, jos teillä on jo jatkosuunnitelmat selvänä kuinka jaksatte arkea myöhemminkin, kohta lapsi tekee hampaitaan, alkaa liikkumaan, antaa ensivälähdykset omasta tahdostaan ja sitten sukelletaankin ihanaan uhmaikään... :)
 
jessus näitä torvia
Alkuperäinen kirjoittaja nuori.äiti92;25011268:
Kuules nyt hei! Mä voin kertoo että vaikka kaikkea en vielä lasten kasvatuksesta tiedä,olen todella hyvä äiti lapselleni. Ja nimenomaanhan tulin tänne kysymään muiden ihmisten kokemuksia en minä mitään matkaa vielä ole lukkoon lyönyt. En minä todellakaan uskonut että siitä voisi olla lapselleni jotain haittaa mutta nyt aloin miettimään jos kumminkin ottaisi mukaan. Ikäisekseni en todellakaan ole lapsellinen ja huom olen parin kuukauden päästä 20 ja se ei tee minusta lasta joka sai lapsen,niin ja vauvat ei ole aina suunniteltuja ja ehkäisy voi pettää. Ja kun kyse ei ole siitä etten jaksaisi hoitaa omaa rakasta pientäni! Et sinäkään mm. tiedä millasta meidän arki on ja kuinka hyvää yksi yö,tasan yksi yhden vuoden aikana,vois tehdä minulle ja jaksamiseeni koska lapsemme on mahakipuinen eikä nuku öisin,se on rankkaa!
Ikäiseksesi et todellakaan ole lapsellinen, muttet kykene kuuntelemaan kritiikkiä, joka kohdistuu ajattelutapaasi ja siihen, miten muiden viestejä otat täällä vastaan? Jankutat sokeasti samaa, etkä ilmeisesti edes kunnolla lue, mitä sinulle kirjoitetaan. Herranjestas sentään, tapasin tuossa jokin aika sitten erään todella lapsellisen kaksikymppisen, mutten kyllä tiedä, mistä tässä nyt sinun kohdallasi on kysymys; lapsellisuudesta, kypsymättömyydestä, vaiko molemmista. Viestejäsi kun lukee, niin voi kyllä ihan huoletta sanoa, että siinä on taas lapsi saanut lapsen.

Jos lapsi ei ole suunniteltu ja ehkäisy pettää, niin pitää miettiä, onko lapsi toivottu. Jollei ole toivottu tai ei ole edellytyksiä, jaksamista, intoa tai halua siihen rumbaan, pitää miettiä uudestaan. Jos lasta ei päätä abortoida, on mahdollisuus adoptioon olemassa. Edelleenkin sossut varmaan ottavat lapsesi huostaan ilomielin, lapsihan ei näy olevan edelleenkään toivottu.

Vaikka mahakipuisen vauvan kanssa on rankkaa, pitäisi silti kyetä ajattelemaan järkevästi. Koska kerran aikuisen kenkiin olet hypännyt, niin pysy sitten tyttö hyvä lestissäsi, ja ala käyttäytyä ja ajatella kuten aikuinen!

Yksi yö ei todellakaan tee niin paljoa ihmeitä, että sinä rakkaan kultamussukkasi kanssa jaksaisit vuoden loppuun asti ilman ainoataan vaapata. Se ei vain ole niin, koeta nyt rakas peetu ymmärtää mitä sulle sanotaan. Selvitä mahakipujen syy. Jos niihin ei löydy syytä, niin kokeile eri keinoja: vyöhyketerapiaa, vatsan hierontaa, jalkajumppaa, Cuplatonia, mallasuutetta, D-vitamiinin vähentämistä, Levolacia, Relaa... ja vie se lapsi lääkäriin sen sijaan, että pakenet tilannetta Tallinnaan.

Ja ei, me palstalaiset ei voida tietää teidän arjesta mitään, mutta kun nyt kerran aiheen otit esille, niin kerropas nyt sitten palanen teidän arjesta? Sitten voisit tulla paremmin ymmärretyksi, nyt kun et tee mitään muuta kuin hoet samaa niin kuin levy olisi pahemman kerran pysähdyksissä, huomaatkos?
 
"vieras"
Jos minun pitäisi valita ottaisinko kolmikuisen kantoliinaan roikkumaan tallinnanlaivalle känniläisten keskelle vaiko kotiin mummon kanssa, joka (ainakin meidän tapauksessa on nähnyt lapsen lähes JOKA päivä tämän syntymästä asti ) mun ei tarvis kahta kertaa miettiä valitakseni tokan vaihtoehdon.

Mitä ihmeen rentoutumista ja omaa aikaa se on, että kolmikuinen nyyti roikkuu kantoliinassa/vaunuissa mukana? :O:O:O

Kanna rattaat, lämmitä maitopullot, nukuta rauhassa jos lapsi ei saa unta hälinässä, varo laivasta poistuttaessa väkijoukkoja ja niitä känniläisiä, vaihda ripulipaskat kahvilan kaninkopin kokoisessa vessassa ymymym...Taitaa Tallinnastata kotiutua tässä tapauksessa kahta kauheammat zombivanhemmat...
 
UUUUUUUUUUUU
[QUOTE="vieras";25011296]Jos minun pitäisi valita ottaisinko kolmikuisen kantoliinaan roikkumaan tallinnanlaivalle känniläisten keskelle vaiko kotiin mummon kanssa, joka (ainakin meidän tapauksessa on nähnyt lapsen lähes JOKA päivä tämän syntymästä asti ) mun ei tarvis kahta kertaa miettiä valitakseni tokan vaihtoehdon.

Mitä ihmeen rentoutumista ja omaa aikaa se on, että kolmikuinen nyyti roikkuu kantoliinassa/vaunuissa mukana? :O:O:O

Kanna rattaat, lämmitä maitopullot, nukuta rauhassa jos lapsi ei saa unta hälinässä, varo laivasta poistuttaessa väkijoukkoja ja niitä känniläisiä, vaihda ripulipaskat kahvilan kaninkopin kokoisessa vessassa ymymym...Taitaa Tallinnastata kotiutua tässä tapauksessa kahta kauheammat zombivanhemmat...[/QUOTE]

Onko pakko mennä rentoutumaan juuri Tallinnan laivalle? Kyllä mä itse ainakin pystyin rentoutumaan oman 3kk lapseni kanssa, vaikka yhdessä lomalla oltiinkin. Välillä piti tietysti vaihtaa vaippaa ja ruokkia, mutta siinähän se nyt samalla rutiinilla meni kuin ennenkin...
 

Yhteistyössä