Voiko n.3kk ikäisen vauvan mielestänne jättää yöhoitoon isoäidille?

Olemme suunnitelleet puolisoni kanssa yhteistä Tallinnan matkaa jossa menisi 1 yö,ja poikamme olisi silloin n.3kk. Isoäiti tulisi kotiimme hoitamaan häntä.

Kävin tänään neuvolassa ja siellä sanoivat että alle vuoden vanhaa ei saa jättää yöhoitoon. Kun lapsi on yksi,saa jättää yhdeksi yöksi,ja kaksivuotiaana kahdeksi jne. Pitääkö tosiaan paikkansa?

Sitä miksi ei saisi perustelivat että vauvalle voi tulla leikki-iässä (1-2) vuotiaana voimakas takertuminen äitiin ja voi olla kovin itkuinen. On muka psykologit tehnyt tutkimuksia ja asia on muka niin. Ja kehotti olemaan menemästä lukemaan ja kyselemään keskustelupalstoilta koska vain he tietävät mikä on hyväksi :D

TIIVISTETTYNÄ: Voiko vauva ikäselle jonka jättää yöksi hoitoon tulla ongelmia myöhemmin leikki-iässä äitiin takertumalla jne.?
 
fff
no kyllä voi jättää. minä jätin lapsen isälle yhdeksi yöksi hoitoon ja lähdin muualle itse. siis erosimme lapsen isän kans kun rupesin lasta odottamaan ja lapsi kävi joka viikko yhden yön isällä siitä alkaen kun täytti kuukauden. eikä oo traumoja tullu todellakaan.
 
  • Tykkää
Reactions: nuori.äiti92
040608
Mä en itse olis voinut jättää. Jokaista lasta olen imettänytkin yli vuoden vanhaks niin sen puoleenkaan ei ole hoitoon jättämiset onnistunut. Mä ehdin mennä ja bilettää ennen lapsia riittävästi niin ei edes ole tarvinnut mennä vauva-aikana mihinkään. En olis siis raaskinut edes jättää vauvaa hoitoon. Joten en ymmärrä kuinka jollain voi olla niin kiire mennä ja olla ilman vauvaa että muutaman kk ikäinen pitää jättää hoitoon.
Lapselle tulevista traumoista en sano mitään.
 
  • Tykkää
Reactions: jouluksi vauva
fbdd
Jos et imetä, mun mielestä voit jättää jos hoitaja on tuttu ja paikka on tuttu. Mulla on ollut hoidossa 6 viikon ikäinen koliikkivauva, kun vanhempien piti saada edes yksi yö unta, eikä siitä tainnut tuolle vauvalle traumaa tulla.
Lapsenlapsi oli meillä yökylässä noin 8 kuukauden iässä yhden yön, ja hyvin meni sekin.
 
"Joops"
Kyllä mun mielestä yhdeksi yöksi voi jättää jos raaskii.
Omituinen neuvolantäti, vähän pelottelun makua minusta...
Ihan teet niinkuin itestäs tuntuu parhaimmalta.
 
"mammma"
No jo on. Minä olin PAKOSTA 1VIIKON erossa 2kk ikäisestä vauvastani kun oli sairaalassa. Isä hoiti lasta. Eikä tuossa 7v ole ollut mitään tarkertumis vaihetta. ....mut rankkaa oli.
 
zxc
meillä sekä esikoinen, että tämäkin olivat enemmänkin ku yhden yön (putkeen)hoidossa mummolassa tai isän ka ilman mua. esim. ku kävin isoisän hautajaisissa vauveli oli 9kk ja joutui olemaan ilman äitiä melkein kolme vuorokautta. että kyllä mun mielest ihan hyvin voi jättää vauvelin yhdeks yöks...
 
"kolmen äiti"
Vastaukseni on, että ei voi enkä itse ikinä jättäisi! Mutta jos jätät niin toki se lapsi jää henkiin.

Ja noi jutut on niin typeriä, että "tottakai voi jättää jos hoitaja on tuttu". Tuttu kenelle? Äidille ja isälle? 3kk vauvalla tuskin on ketään muita tuttuja kuin äiti ja isä. Se että se mummu on teidän vanhempien tuttu niin ei tee siitä sen tutumpaa kuin naapurin Erkki sille vauvalle. 3kk ikäinen vauva ei edes tiedä olevansa erillinen ihminen äitinsä (tai sen joka on lähin hoitaja) kanssa.

Neuvolan th:n antama neuvo on hyvä. Itse olen täysimettänytkin 6-7kk niin eipä siitä mitään tallinnankeikkoja tehdä. Miksi ette voi mennä sinne myöhemmin? Tai mennä nyt ja ottaa vauvaa mukaan? Parisuhdetta voi sen vauvauoden hoitaa vauvan ehdoilla.
 
"äippä"
Meidän esikoinen oli reilu 2kk kun oli mumminsa luona hoidossa yön. Nyt reilu 2v ja n.10krt ollut yhteensä yökylässä. Tuskin mitään traumoja on tullut :D
Mut nyt jälkikäteen kun mietin niin olihan se kyllä liian pieni silloin..en tiedä miksi oli itellä niin "kiire" päästä miehen kanssa tuulettumaan! Oli niin hankalaa imetysken yms kans..Mutta huom, meillä tyttö oli 20km päässä, mut minnekkään kauemmaksi en olisi vienyt
 
"kolmen äiti"
[QUOTE="mammma";25009869]No jo on. Minä olin PAKOSTA 1VIIKON erossa 2kk ikäisestä vauvastani kun oli sairaalassa. Isä hoiti lasta. Eikä tuossa 7v ole ollut mitään tarkertumis vaihetta. ....mut rankkaa oli.[/QUOTE]

Pakollinen sairaalaan joutuminen on eri asia kuin tallinnan reissu. Sinä et voinut sille asialle mitään.
 
*
Jokainen sen tietää itse, ei varmaan ole mitään virallista neuvoa. Olen jättänyt enkä todellakaan ole katunut. Lapseni on myös ollu reilun vuoden ikäisenä viikon isovanhemmilla kun oltiin häämatkalla enkä ole sitäkään katunut eikä ole traumoja jäänyt.
 
"vieras"
Voi toki jättää, mutta haluaako järkevä ihminen jättää..

Pakolliset jutut (esim. äidin sairaalareissu jne.) ovat asia erikseen. Minusta noin pieni lapsi ei haittaa Tallinnassa yhtään, vaikka tietenkin ymmärrän kahden keskisen ajan kaipuun. Meille tuossa vaiheessa on riittänyt vain leffa ja ravintolaillallinen ihan kotikaupungissa. Mutta ihmiset tekevät erilaisia ratkaisuja ja ovat erilaisia muutenkin. Vauva selviää yhdestä yökylästä hengissä eikä traumatisoidu tai mene piloille. Mutta onko sulla oikeasti kivaa siellä ilman 3 kk ikäistä vauvaa? Ikävä voi olla yllättävän kova eikä sieltä tulla yks kaks takaisin.
 
Esikoinen oli yhden kerran 2kk iässä mun vanhemmilla yötä. Nyt kohta 3v. ja ei ole mitään traumoja tuosta jäänyt. Tykkää yökyläillä mummilassa, ja ihan itse pyytää sinne päästä ja usein myös mummi pyytää poika yökylään. Eli n. kerran kuussa poika on yhden yön mummilassa.
Kuopus 4,5kk ei ole ollut yötä poisa kotoa ilman minua, mutta kuukauden päästä on.
Tuohon en yhtyisi, että 1v. voi olla yhden yön ja 2v. kaksi jne..
Meidän kolmevuotiaalle on kaksi yötä ehdottomasti liikaa, mutta sekin on niin lapsikohtaista.
Itse ottaisin tollaselle reissulle vauvan mukaan, ja mun tapauksessa isommankin lapsen. Tykkään kun lapset on mukana, jos se vaan on mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
tholioikeassa
no kyllä se nyt vaan sun kannalta ajateltuna valitettavasti on niin, että todellakin tuo ohje että lapsi voi olla erossa ensisijaisesta hoivaajastaan (joka yleensä on äiti) erossa yhtä monta yötä kuin on ikävuosiakin. Ja sun lapsesi ei ole vuottakaan eli tarkoittaa ei yhtään vuorokautta. ja nämä ohjeet todellakin perustuvat tutkittuun tietoon kehityspsykologiasta ja kiintymyssuhteen kehittymisestä turvalliseksi.

pieni vauva ei todellakaan vielä voi ymmärtää hoivaajan häviämistä vuorokaudeksi. Minut on äiti jättänyt reilusti alle vuoden ikäisenä mummon hoiviin useaksi päiviksi ja tänäkin päivänä aikuisena tiedostan, että se on jättänyt sisimpääni traumat eli perusturvallisuus on järkkynyt (tätäpä olenkin siten käynyt tarkemmin läpi terapiassa). Jokaiselle meistä tietysti tulee elämän mittaan kokemuksia jotka eivät ole hyväksi, mutta itse en tietoisesti lähtisi samanlaisia traumoja omille lapsilleni aiheuttamaan.

ja kyllä , siitä huolimatta moni varmaan nyt sanoo,että ihan normaali lapsi on tullut vaikka on jätetty vauvana yökylään,... mutta samaahan voi sanoa, että juu...kyllä musta tuli ihan normaali vaikka sain piiskaa lapsena, tai vanhemmat juopotteli jne.

tietysti on myös pakkotilanteita joissa ei voi miettiä lapsen etua tässäkään asiassa, esim jos äiti joutuu sairaalaan niin eihän sille mitään voi..
 
"kolmen äiti"
Suoraan sanottuna en käsitä tuollaista, että jätetään viikoksi 1v hoitoon ja todetaan, että eipä jäänyt traumoja. Mistä te tiedätte miltä siitä lapsesta on tuntunut? Ette hitto yhtään mistään! Meillä oli yksi kolmesta ekan kerran yökylässä TUTULLA mummullaan 1v2kk ikäisenä ja sillä yöreissulla otetuissa valokuvissakin lapsi näyttää ihan vieraalta. Ei todellakaan voi sanoa, että lapsi olisi onnellisen näköinen. Itselleni tuli tosi paha mieli, kun muutenkaan ei tuntunut hyvältä jättää yöksi, vaikka tiesin ettei parempaa yöpaikkaa kodin jälkeen ole toista ja kun näin miten surullinen lapsi niissä kuvissa oli niin... Mutta päälisin puolin reissu meni hyvin ja nyt 3,5v tyttö tykkää valtavasti mennä mummulle päivällä hoitoon ja joskus yöksikin. Eli joo ei traumoja mitä voisin sormella osoittaa muuta kuin se, että tiedän lapseni kärsineen sillä hetkellä. Ja myönnän sen ja se tuntui pahalta. Saati että jättäisin alle 1v ikäisen.
 

Yhteistyössä