Voiko n.3kk ikäisen vauvan mielestänne jättää yöhoitoon isoäidille?

Mä en imetä,eikä mulla ole mikään kiire mennä mihinkään mutta puolison kanssa nyt vaan olisi kiva tehdä jotakin ja olen kuullut hyvin monen äidin jättävän pienenkin vauvan hoitoon yöksi joten taidan itsekin kallistua kumminkin siihen. Varmasti minullekin ikävä tulee omaa pientä mutta en mä viitti mukaankaan raahata toista saamaan ties mitä pöpöjä sieltä!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja nuori.äiti92;25010999:
Mä en imetä,eikä mulla ole mikään kiire mennä mihinkään mutta puolison kanssa nyt vaan olisi kiva tehdä jotakin ja olen kuullut hyvin monen äidin jättävän pienenkin vauvan hoitoon yöksi joten taidan itsekin kallistua kumminkin siihen. Varmasti minullekin ikävä tulee omaa pientä mutta en mä viitti mukaankaan raahata toista saamaan ties mitä pöpöjä sieltä!
Ihmettelen, miksette sitten mene sellaiseen paikkaan, jossa "ties mitä pöpöjä" ei niin herkästi saa. Olisihan se perheen yhteinenkin aika tärkeä juttu ja siellä "lomalla" rentoutuu kummasti, vaikka vauva mukana olisikin. Itse en missään tapauksessa jättäisi tuon ikäistä vielä yökylään, mutta toisaalta olet vielä niin nuori, että menojalan vipattamisen ymmärrän.
 
"Sivusta seuraaja"
Alkuperäinen kirjoittaja nuori.äiti92;25011011:
Meille tulis tosiaan tuttu hoitaja meidän kotiin ja koska vauva vain nukkuu suuriman osan ajasta missä välissä se ehtii minua niin paljon kaipaamaan että saa siitä traumoja niinkuin jotkut väittää :D
Tuon ikäinen lapsi on ehtinyt luomaan suhteen sinuun ja isäänsä. Enimmäkseen sinuun, koska yleensä vauva kykenee nuo kaksi suhdetta luomaan puolessa vuodessa. Eli vaikka hoitaja on tuttu, niin...

Kuulostaa aika tunteettomalta sanoa, ettei lapsi ehdi missään välissä kaipaamaan sua paljon. Traumoja ei vauva varmaankaan saa, mutta kaivata kyllä voi ja kyllä ehtiikin kaipaamaan.

Tällaiset kommentit saa minut aina miettimään, että lapset pitäisi tehdä sitten kun on juoksut juostu, olipa siinä vaiheessa minkä ikäinen tahansa, jotta sitten jaksaisi ja haluaisi kunnolla keskittyä lapseensa ja kykenisi ottamaan lapsen perustarpeet huomioon ja ajamaan ne myös muiden tarpeiden edelle.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja nuori.äiti92;25010999:
Mä en imetä,eikä mulla ole mikään kiire mennä mihinkään mutta puolison kanssa nyt vaan olisi kiva tehdä jotakin ja olen kuullut hyvin monen äidin jättävän pienenkin vauvan hoitoon yöksi joten taidan itsekin kallistua kumminkin siihen. Varmasti minullekin ikävä tulee omaa pientä mutta en mä viitti mukaankaan raahata toista saamaan ties mitä pöpöjä sieltä!
No kiva kun olet kuullut monen jättävän. Ja kiva kun ei ole kiire mihinkään. Ehkä sinulla ei olisi ollut kiire tehdä vielä lapsiakaan, kun olet itsekin ajattelumaailmaltasi ihan lapsi.

Asianhan olit päättänyt jo ennen, joten mitä tänne tulit kyselemään? Ja luitko edes niitä vastauksia, joissa perusteltiin hyvin miksi ehkä ei kannattaisi jättää? Etpä tainnut jaksaa, liian pitkiä noin lapselliselle luettavaksi.

Anteeksi v****ilu, jotenkin ärsyttää että lapsia pitää saada ihan lapsena, ja sitten ei jakseta niitä hoitaa.
 
"Ihmettelevä"
Alkuperäinen kirjoittaja nuori.äiti92;25011021:
Jos tosiaan olet kätilö en luottaisi sinunkaan tietämykseesi koska teidän tietämyksenne yleensä perustuu vaan huuhaa tutkimuksiin!
En tiedä, kenelle vastasit, mutta mihin ihmeeseen sun käsityksesi kätilöistä perustuu? Ei ainakaan tietämykseen. Kätilöillä on vankka koulutus, ja tietävät kyllä asioista hyvin paljon. Toki heillä on omia näkemyksiään kuten kaikilla muillakin, ja tuovat sitten myös niitä esille (mikä ei ole kiellettyä).

Huuhaatutkimuksiahan nyt myös lukee yks sun toinen, mutta ei siinä mitään, moni osaa oletettavasti seuloa jyvät akanoista...
 
ssssss
itse en on ollut valmis äidiksi kovin nuorena. Halusin käydä ulkona, käydä matkoilla ennen perhettä. Eipä tullut 3 kk synnytyksen jälkeen sitten tarvetta lähteä ulos tuulettumaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nuori.äiti92;25011011:
Meille tulis tosiaan tuttu hoitaja meidän kotiin ja koska vauva vain nukkuu suuriman osan ajasta missä välissä se ehtii minua niin paljon kaipaamaan että saa siitä traumoja niinkuin jotkut väittää :D
Voit jättää. Ei ne mitään traumoja saa. On meillä ollut pienempänäkin lapsen lapsi yökylässä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja nuori.äiti92;25011021:
Jos tosiaan olet kätilö en luottaisi sinunkaan tietämykseesi koska teidän tietämyksenne yleensä perustuu vaan huuhaa tutkimuksiin!

No minä olen psykologi ja tietoa asiasta löytyy. Tosin mielestäsi tietämys voi pohjautua huuhaa tutkimuksiin, mutta millaisiin asioihin sinun mielestäsi ylipäätään sitten mitään kannattaa pohjata? Mikä ei ole huuhaata?

En ole nimimerkki kätilö, vaan toinen ketjun kirjoittajista. Hieman ihmettelen, että et tunnu kuuntelevan yhtään neuvolan terveydenhoitajaa, kätilöä etkä psykologia. Ketä sinä kuuntelet? Enkä tarkoita, että sinun pitäisi ratkaista asia suoraan toisten mielipiteiden pohjalta, mutta tässä ketjussa olleiden vastaustesi pohjalta tulkitsen ettet ole juurikaan ajatellut niitä kirjoituksia, joissa lapsen hoitoon jättämiseen ei kannusteta.
 
Herran tähden
Pitääkö aina tehdä jotenkin, koska on kuullut monen muun tehneen niin? Kannattaisi kuule kuunnella ihan vain sitä neuvolan tätiä, se osaa asiansa ja saat siltä hyviä neuvoja. Vaikkei lapsen elämää pilaa se, että on yhden yön yökylässä, niin kehottaisin kuitenkin ottamaan neuvosta vaarin. Tuon ikäiset nyt taas kuvittelee tietävänsä kaikesta kaiken ja on liikkeellä asenteella "No mitä sitten, ei se mua ehdi kaivata eikä sille tule traumojakaan" - no mistä tiedät, ettei ehdi kaivata? Tai ettei tule traumoja? Äidin sylin puute aiheuttaa kokemuksen hylkäämisestä.
 
Toinen lisäys: Se että haluan lähteä mieheni kanssa yhdeksi yöksi Tallinnaan ei tee minusta huonoa äitiä tai vähemmän välittävää kuin sellainen joka ei iki maailmas jättäis. Emme ole ensinnäkään menossa rillutellemaan ja vetämään päät täyteen niinkuin jotkut kuvittelevat,koska emme kumpikaan edes käytä alkoholia!
 
Kolmen äiti.
Olisko kannattanut tehdä lapsia vasta siinä vaiheessa, kun on oikeasti valmis kantamaan lapsista vastuutakin? Ei elämä ole sitä, että heivataan lapsi hoitoon ja häivytään itse Tallinnaan, vaikkakin parisuhdetta hoitamaan. Parisuhdetta voi hoitaa myös niin, että perhe lomailee yhdessä. Tai miksette vie muutamaksi tunniksi lasta isoäidilleen hoitoon ja sillä välin keksi jotain kahdenkeskeistä tekemistä? Parempi niinkin, kuin että noin pieni yökylään.

Äiti tarkoittaa lapselle samaa kuin turvallisuus, ja tuon ikäinen lapsi hämmentyy muutenkin siitä, ettei yhtäkkiä nääkään äitiä. Vauva peilaa itseään äidin kautta, eikä vielä tuossa iässä erota olevansa äidistä erillään. Hahmottaminen tuossa mielessä alkaa vasta myöhemmin. Tämä voi tuntua susta vähäpätöiseltä, mutta kannattaa ottaa ihan vakavasti ja miettiä tarkkaan, millaisia tunteita ja kokemuksia haluat vauvalle tarjota. Haluatko olla turvallinen äiti, haluatko olla saatavilla kun vauva tarvii, vai onko sinulle ihan sama mitä vauva kokee, kunhan itse pääset lomailemaan?
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja nuori.äiti92;25011011:
Meille tulis tosiaan tuttu hoitaja meidän kotiin ja koska vauva vain nukkuu suuriman osan ajasta missä välissä se ehtii minua niin paljon kaipaamaan että saa siitä traumoja niinkuin jotkut väittää :D
Vauvan yksi selviytymiskeino voi olla juuri runsas nukkuminen. Eli hän suojelee itseään sillä, että hän nukkuu. Yhdesä satunnaisesta ero-kerrasta ei varmaankaan traumoja jää, mutta sillä hetkellä vauva kärsii siitä teidän erosta. Hän on kiintynyt sinuun ja kun hänet irrotetaan vuorokaudeksi tutusta ja turvallisesta ihmisestä, hän ei koe perusturvallisuuden tunnetta. Ja juuri se nukkuminen voi olla pakokeino tilanteesta. Hyvin usein vauvan ollessa yökylässä esim. kummien tai isovanhempien luona, he toteavat että olipa kiltti vauva, nukkui koko yön. Ja äiti ihmettelee, että onpa vain vieraskorea kun kotona kuitenkin herää usein yöllä...Voi huokaus!!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja nuori.äiti92;25011090:
Toinen lisäys: Se että haluan lähteä mieheni kanssa yhdeksi yöksi Tallinnaan ei tee minusta huonoa äitiä tai vähemmän välittävää kuin sellainen joka ei iki maailmas jättäis. Emme ole ensinnäkään menossa rillutellemaan ja vetämään päät täyteen niinkuin jotkut kuvittelevat,koska emme kumpikaan edes käytä alkoholia!
Se, aiotteko reissullanne käyttää alkoholia vai ette, ei vaikuta siihen, että tuon ikäisen lapsen olisi ehdottomasti paras olla vanhempiensa kanssa ja äidin läsnä. Vaikka menemisesi ei tee sinusta huonoa äitiä, niin kyllä noiden kommenttiesi valossa kuulostaa, ettet oikein asiaa ajatella osaakaan - ainakaan niin aikuisesti, kuin tuossa tilanteessa pitäisi pystyä.
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja nuori.äiti92;25011090:
Toinen lisäys: Se että haluan lähteä mieheni kanssa yhdeksi yöksi Tallinnaan ei tee minusta huonoa äitiä tai vähemmän välittävää kuin sellainen joka ei iki maailmas jättäis. Emme ole ensinnäkään menossa rillutellemaan ja vetämään päät täyteen niinkuin jotkut kuvittelevat,koska emme kumpikaan edes käytä alkoholia!
Parisuhdetta voi ja ennen kaikkea pitää hoitaa ihan siinä arjessa.
 
Mua ei menojalka vipata,en käytä alkoholia eikä miehenikään,enkä käy juhlimassa. Koimme vain että olisi kiva lähteä kuukauden päästä yhdessä johonkin yhdeksi yöksi,vauva ei öisin nuku joten olemme tosi väsyneitä ja saisi samalla yön nukkua rauhassa kun vauva olisi isoäidin hyvässä hoivassa. Olen tunnollinen ja hyvä äiti vaikka nuori olenkin ja se ei minusta huonoa äitiä tee jos haluan tasan yhden yön viettää oman kultani kanssa toisaalla!
 
Kaikella ystävyydellä
Sanonpahan vain, että jokaisen vanhemman vapaus joutuu kokonaan uudenlaiseen valoon lapsen synnyttyä, ja on myös hyvin ilmeistä, ettei parisuhteenkaan hoidolle niin paljoa sitä aikaa - tai sen kummemmin jaksamistakaan - jää. Tulisi kuitenkin ymmärtää, että tämä on ohimenevä vaihe, ja ettei se vauva loppupeleissä ole pieni kuin pienen, ohikiitävän hetken. Eikö ne hetket mieluiten käytä vauvansa parhaaksi, nimenomaan olemalla läsnä, kuten joku asian ilmaisi?

Mitä tulee parisuhdelomaan, niin tietysti teillä tulisi kahdenkin keskeistä aikaa jossain vaiheessa olla, mutta onko nyt oikeasti niin, ettei se voi odottaa tippaakaan? Tai eikö sitä parisuhteen hoitamiseen tarkoitettua aikaa voisi järjestää jotenkin toisin? Pakkoko on mennä lomailemaan paikkaan, jossa oleskelu vaatii ehdottomasti lapsen viemistä yökylään? Eikö voisi esimerkiksi järjestää niin, että lapsi on vaikkapa osan päivästä (esim. 5-6 tuntia) hoidossa, jonka aikana ehditte sitten jutella, rentoutua ja tehdä yhteisiä asioita?

Toivoisin ap:n vastaavan edellisiin, sillä itse ainakin pyrkisin järjestämään asiat jotenkin toisin.

Vauva on vielä niin pieni, että "lapsentahtisuutta" tarvitaan vielä monessakin asiassa, esimerkiksi tässä. Kolmen kuukauden ikäisen vauvan ei ole hyvä olla erillään vanhemmistaan, etenkään äidistään, kovin kauaa (=kauempaa kuin joitakin tunteja). Hän ehtii olemaan yökylässä vielä monet kerrat kasvaessaan; eikö olisi hyvä odottaa, että lapsi on sen ikäinen, että yökylään meneminen todellakin tulisi kysymykseen, ihan todella?

Olet vielä nuori, en tiedä kumppanistasi. Varmasti teet parhaasi äitinä, mutta tuntuu kyllä, ettet ole ajatellut asiaa ihan loppuun saakka. Vaikuttaa myös siltä, ettet ole lukenut kunnolla saamiasi vastauksia; eikö nyt olisi hyvä lueskella kaikki vastaukset ihan kaikessa rauhassa ja miettiä ja harkita tarkkaan.

Tietysti nuorena noita menohaluja ja ehkä sitä vapaudenkaipuutakin, esiintyy. Ihan kaikilla. Mutta tuossa vaiheessa, kun vauvan saa, on menohalut ja vapaudenkaipuu syytä laittaa syrjään, ja toimia vauvan parhaaksi.
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja nuori.äiti92;25011138:
Mua ei menojalka vipata,en käytä alkoholia eikä miehenikään,enkä käy juhlimassa. Koimme vain että olisi kiva lähteä kuukauden päästä yhdessä johonkin yhdeksi yöksi,vauva ei öisin nuku joten olemme tosi väsyneitä ja saisi samalla yön nukkua rauhassa kun vauva olisi isoäidin hyvässä hoivassa. Olen tunnollinen ja hyvä äiti vaikka nuori olenkin ja se ei minusta huonoa äitiä tee jos haluan tasan yhden yön viettää oman kultani kanssa toisaalla!
Sinä teit kysymyksaloituksen, me vastasimme. Miksi kysyit, kun et ilmeisesti pidä lukemastasi? Miksi kysyit, jos sinulla ei ollut aikomustakaan pyörtää päätöstäsi, vaikka perustelemme miksi ei ole hyvä jättää vauvaa vieraan hoitoon?
 
On jo täällä ja esikoinen kylläkin! Alan kallistua siihen että otamme mukaan pienen koska minua ärsyttää ihmiset täällä jotka kuvittelevat että haluan jättää lapseni vieraan ihmisen kanssa kärsimään. hei camoon. niinkuin moni sanoo,myös ihmiset joita tunnen,ovat jättäneet vauvan yöhoitoon,yhdellekään tuskin koskaan tulee mitään truamoja siitä.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja nuori.äiti92;25011138:
Mua ei menojalka vipata,en käytä alkoholia eikä miehenikään,enkä käy juhlimassa. Koimme vain että olisi kiva lähteä kuukauden päästä yhdessä johonkin yhdeksi yöksi,vauva ei öisin nuku joten olemme tosi väsyneitä ja saisi samalla yön nukkua rauhassa kun vauva olisi isoäidin hyvässä hoivassa. Olen tunnollinen ja hyvä äiti vaikka nuori olenkin ja se ei minusta huonoa äitiä tee jos haluan tasan yhden yön viettää oman kultani kanssa toisaalla!
Parisuhdetta pitäisi voida hoitaa myös siinä arjessa. Miksette vie vauvaa hoitoon päiväksi, ja käytä sitä aikaa rentoutumiseen? Nykyajan nuoret äidit ei jostain syystä tunnu tajuavan, että yhdenkin yön poissaolo vauvan luota todellakin on merkityksellinen.

Hoet koko ajan, ettet ole huono äiti - no, eihän täällä kukaan ole sellaista väittänytkään. En minäkään sanoisi, että sinä mikään huono äiti olet, hieman ajattelematon kyllä vain.
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja nuori.äiti92;25011157:
On jo täällä ja esikoinen kylläkin! Alan kallistua siihen että otamme mukaan pienen koska minua ärsyttää ihmiset täällä jotka kuvittelevat että haluan jättää lapseni vieraan ihmisen kanssa kärsimään. hei camoon. niinkuin moni sanoo,myös ihmiset joita tunnen,ovat jättäneet vauvan yöhoitoon,yhdellekään tuskin koskaan tulee mitään truamoja siitä.
Hyppäätkö myös kaivoon, jos suurin osa kavereistasi niin tekee? Ei se, että tuttavasi niin tekevät, tee sitä asiaa vauvallesi yhtään helpommaksi kestää sitä eroa.
 
neil
Lapset harvoin nukkuvat tuon ikäisenä hyvin. Se ettet pysty asettamaan lapsen tarpeita omiesi edelle saatika näkemään niitä, kertoo paljon sinusta äitinä. Jos haluat nukkua, voit sen tehdä silloin kun mummo vahtii lastasi päivällä.
 

Yhteistyössä