Voiko musta tulla hyvä äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono äiti

Vieras
Odotan ekaa lasta ja laskettu aika on kohta... No , käyn koulua ja koulussa on ollut paljon puhetta erilaisista perheistä, ja olen huomannut että moni opettaja on puhunut siihen tyyliin, että jos vanhemmilla on ollut jonkunlaisia ongelmia, niin ne samat ongelmat periytyvät ja että heidän lapsistaan tulee yhtä "huonoja" vanhempia... No vaikee selittää. Mutta mun vanhemmat on alkoholisteja olleet siitä asti kun olin pieni ja on edelleenkin. Mä olen AINA ajatellut että musta ei ikinä tule sellaista äitiä, että lapset joutuisivat kattelemaan kun makaan kännissä lattialla tai että minä ja mieheni huudettais toisillemme ja riideltäis lasten kuullen tai hakattais toisiamme tms. Nyt musta tuntuu kuitenin siltä, että olen automaattisesti huono äiti, koska mun vanhemmat ei oo aina olleet mitenkään hirveen järkeviä.. On niillä tietenkin hyvätkin puolensa mutta suurimmaks osaks lapsuudesta tulee mulle mieleen se kun mun vanhemmat hakkas toisiansa, huusi, ryyppäs, kaatuili, hajotti tavaroita jne...

Mä ite olen ehkä sen perinyt että mulla on lyhyt pinna ja kun menee hermot niin tekis mieli heittää jotain seinään, mutta osaan hillitä itteni enkä ikinä toisia ihmisiä satuta.

Onko muilla samanlaista tunnetta ollut? Onko mahdollista että musta tulee kuitenkin hyvä äiti, kun niin haluan?

Se että tiedostat asioita on jo hyvä merkki ja askel oikeaan suuntaan. Eivät menneisyyden kirot sinua mihinkään sido, voit kehittää oman tavan toimia ja olla. Kaikki lähtee omasta tahdosta, ja ymmärryksestä.

Itse olen kyennyt olemaan erilainen vanhempi kuin omani ovat olleet. Ensimmäisen lapsen kanssa oli oikeastaan aika helppoakin, mutta nyt kun lapsia on kaksi, niin jaksaminen on ollut kovemmalla koetuksella. ERilaisia keinoja kannattaa kehittää itsehillinnän tueksi ja miettiä tilanteet etukäteen kymmenet kerrat, jotta varmasti toimii sitten aiotulla tavalla. MIehen kanssa kannattaa myös puhua ja miettiä asioita etukäteen. Muista, että teet itse valinnat ja päätät omasta elämästäsi:)

Yhteistyössä