Voiko mitenkään saada järkeä päähän ystävälle, joka elää väkivaltaisessa suhteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joskus kävi mielessä, että sanon sielle miehelle että tiedän mitä hän hommailee. Mutta mutta onko se sit viisasta? Ukko luulee edelleen, että ystäväni ei ole kertonut asiasta kenellekkään.

He olivat poikansa kanssa olleet lastenlääkärillä erinäisten asioiden vuoksi jotka liittyi synnytykseen pojan ollessa 1½v. Lääkäri oli kysynyt "mitenkä kotona nyt mennyt". Ystävän mies oli vastaanotolta päästyä kysellyt vihaisena "oletko jotain kertonu". No tietysti ystäväni ei ollut kertonu ja lääkärin kysymys koski poikaa eli miten hänen kanssa menyt

Mun ystäväni mies taas tietää, että ystäväni puhuu väkivallasta. Ja olen sanonut miehelle itselleen että hän toimii todella väärin ja laittomasti, ja jonain päivänä joutuu vielä vastuuseen teoistaan.
Mutta ei siitä mitään hyötyä ole ollut.

Ikävä kyllä et voi vaikuttaa asiaan mitenkään. Minäkään en enää jaksanut samankaltaista tilannetta. En vain enää jaksanut. Ystävä siis väkivaltaisessa suhteessa ja väkivalta paheni kerta kerralta. Eivät olleet naimisissa, asuivat yhdessä. Siinä vaiheessa kun ystäväni alkoi puhua vauvoista, en ollut uskoa korviani! Että vielä perheenlisäystä ja itsensä lisää sitomista suhteeseen, joka on suoraan sanoen takapuolesta. Lähes vuoden yrityksen jälkeen ystäväni tulikin raskaaksi. Kolme ekaa kuukautta oli ohitettu ja raskaudesta kerrottu "kaikille". Ja sitten tuli isompi riita kotona. Mies kävi taas kimppuun ja kun ystäväni oli kaatunut, oli mies potkinut _ainoastaan_ alavatsaan!!!!! Ystäväni pääsi karkaamaan jossain vaiheessa, ilmestyi meille keskellä yötä. Onneksi mieheni oli kotona, lähdin viemään naista sairaalaan. Hän jäi sinne ja sikiö oli jo kuollut. Taas puhuimme. Puhuin turvakodista, puhuin siitä, miten hän voi tulla meille, miten hän voi mennä vaikka vanhempieni luo, jotka asuvat eri paikkakunnalla. Mutta ei. Hän palasi miehen luo, joka tappoi heidän lapsensa. Oksetti, oksettaa vieläkin! En ole pystynyt tuota miestä tuon jälkeen tapaamaan. Ja kun ystäväni onnellisena soitti, miten kivasti heillä menee, kerroin oman kantani. Olen iloinen, että hän tuntee asioiden nyt olevan hyvin mutta minun jaksamiseni raja tuli vastaan. En jaksa peläten odottaa hänen raahautuvan ovelleni keskellä yötä, en jaksa hänen miehensä käyntejä sen jälkeen. Ei minun lasteni tarvitse tuota pelätä. En jaksa ottaa kaikke paskalastia enää itselleni.

Ikävä kyllä ystävyytemme päättyi. Olemme muuttaneet toiselle paikkakunnalle miehen työn perässä ja yhteisiltä ystäviltämme olen vain kuullut, että meno jatkuu samanmoisena. Kaikki pelkäävät, miten tuo touhu tulee joskus päättymään. Yhteisiä lapsia ei heillä ei edelleenkään ole, en tiedä miten tuo yksi tapaus vaikutti, onko syy siinä vai jossain muualla.

Surullista.

Joopa.. ystäväni mies alkoi käyttää väkivaltaa kun eka lapsi oli noin 1v. Eli suhde oli jo kestänyt heillä 5 vuotta ennen väkivaltaa. Toinen lapsi syntyi 5 v siten. Ystäväni ilmeisesti luuli, että lapsi "parantaa" miehen. Mies ei olisi halunnut toista lasta, niin on ystävä sanonut kun kysyin halusiko mies lapsen. Mies on kuulemma monesti sanonut, kun tää nuorempi marisee/huutaa, että "viekää tuo lapsi pois mun silmistä"

Ikävää, mutta tilanne on tää että huomenna on totuuden hetki.

Tämä on niin kamalaa ettei voi kuin olla surullinen. Tätä tapahtuu aivan liikaa ja myös minä tunnen ihmisiä jotka ovat samanlaisessa tilanteessa kuin sinun ystäväsi. Yksi heistä on saanut jopa puukosta, toinen teki itsemurhan ja häneltä jäi pienet lapset. Minä tiedän että sinä et voi tehdä mitään ratkaisuja ystäväsi puolesta, voit vain toivoa parasta niin kuin minäkin olen toivonut ja tiedän kyllä miten kuluttavaa sellaisen ihmisen ystävänä oleminen on. Voimia teille molemmille.

Selvästi tuossa suhteessa miehellä on joku ongelma itsensä kanssa, mutta vielä isompi ongelma itsensä kanssa on tuolla naisella. Se, että hän pysyy suhteessa tuskin liittyy mitenkään juuri kyseiseen mieheen. Hän pysyy suhteessa koska hänellä on mielettömän huono itsetunto eikä hän koe oikeasti voivansa odottaa parempaa, voivansa vaatia parempaa. Luultavasti hänellä itsellänsä on jotain lapsuudessa joka painaa.

Älä syyllistä, älä sano hänelle "Miks sä vielä oot ton kanssa?" Sano mieluummin jotain tyyliin "Sua varmaan väsyttää." Tai "Sulla on varmaan vaikeata." Jos naista joka on väkivaltaisessa suhteessa vielä sättii siinä olemisesta tulee hänelle vielä tyhjempi ja arvottomampi olo.

Ystävänä et tietenkään voi paljoa tehdä, lopullinen päätös ja vastuu hänen elämästä on hänellä, mutta voit sentään pysyä ystävänä! Hänen olisi tärkeätä saada jotain ammattiapua. Toinen tapa on, että hän keksii jonkun harrastuksen tai uuden uran itsellensä, jotain missä hän on hyvä ja mikä saa hänet tuntemaan itsensä hyväksi ja arvokkaaksi.

Yhteistyössä