Voiko mies yksin päättää sterilisaatiostaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "selma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"selma"

Vieras
Meillä syntyi pieni elämänkokoinen riita aamulla... ollaan siis aviopari ja meillä on yksi lapsi. Mies ilmoitti että hei muutes menen sitten huomena aamulla sterilisaatioon. Olen ihan ymmälläni. Mulla on ehkäisy kunnossa mutta puhuttiin toisen lapsen mahdollisuudesta. Tunnen itseni petetyksi koska hän nyt riistää minulta mahdollisuuden edes haaveilla vauvasta. Onko todella niin että mies yksin voi päättää tällaisen asian? Minä varmaankin hankin avioeron sitten ihan yksin.

no kyllä mies valitettavasti itse saa määrätä omasta vartalostaan. ei nainenkaan miehen lupaa tarvitse jos päättääkin abortin hankkia. ei siinä paljon miehen mielipiteitä kuunnella

Kyllä miehellä on oikeus päättää omasta ruumiistaan siinä kuin naisellakin. Reilua tuommoinen ei tosin ole.

Sulla on vastaavasti oikeus päättää, haluatko olla suhteessa noin itsekkään miehen kanssa.

Uskomatonta tää kyllä on... ei mulle tulis mieleen esim. tehdä aborttia mieheltä kysymättä, jos nyt muutenkaan. Avioliitto menetti merkityksensä just nyt. Onko vika sitten yhteiskunnassa vai mun miehessä, sitä en osaa sanoa.

[QUOTE="selma";22028010]Uskomatonta tää kyllä on... ei mulle tulis mieleen esim. tehdä aborttia mieheltä kysymättä, jos nyt muutenkaan. Avioliitto menetti merkityksensä just nyt. Onko vika sitten yhteiskunnassa vai mun miehessä, sitä en osaa sanoa.[/QUOTE]

Öh, kyllä se vika taitaa löytyä sieltä sun miehen korvien välistä. Tosi epäoikeudenmukaista, että tekee noin isoja päätöksiä, jotka koskee teitä kumpaakin, yksin. Ite loukkaantusin niin sydänjuuria myöten, että olis kyllä ero lähellä.

Joo erolla ja vieraalla munalla minäkin uhkaisin. Ja ellei toimis, niin eroaisin. Jos mies päättää yksin noin suurista asioista, tulee hän tekemään myöhemmin yksinään muutkin perheenne isot päätökset. Haluatko jäädä kynnysmatoksi?

Tulostinkin avioerohakemuksen ja meinaan myös vapaita asuntoja ottaa paperille, jätän ne tohon pöydälle ja jos ei ukkoa liikuta ja mieli muutu illan aikana niin huomena alan pakata kamppeita, enemmän mua loukkaa ehkä just se ettei ole voinu puhua mietteistään mun kanssa, ei niinkään se että meinaa ittesä leikkauttaa... toki minä edelleen toivon saavani isomman perheenkin.

Vaikka mies saakin itse päättää omasta vartalostaan, kyllä noin isoista asioista kuitenkin parisuhteessa keskustellaan. Että ei sun tuollaista kyllä tarvi ihan tuosta vain hyväksyä.

[QUOTE="selma";22027944]Minä varmaankin hankin avioeron sitten ihan yksin.[/QUOTE]

näin mäki varmaan toimisin vastaavassa tilanteessa. periaatteessahan mies saa ite päättää mitä kehollaan tekee, mutta kovin hyvä pohja liitolle tuo ei ole että mies tosta vaan ilmottaa riistävänsä sulta lopullisesti mahdollisuuden toiseen lapseen asiasta sen kummemmin edes keskustelematta. en voisi elää tuollaisen miehen kanssa. lasten saaminen on iso ja tärkeä asia eikä sitä voi toinen yksin päättää eikä ainakaan noin lopullisia päätöksiä saa tehdä.

Neuvolassa kun puhuttiin tästä niin kysyivät kyllä hyvinkin tarkkaan, että onhan molempien päätös.
Myös muut kriteerit tulisi täyttyä, että sterilisaatioon pääsee ja ne on 30v ikä sekä 3 alle 18v lasta saman puolison kanssa.

Tosin, työterveydessä kun lähettetä meni hakemaan ei kysytty mitään, joten periaatteessa on mahdollista että miehesi on päässyt lähetteen hakemaan.
Täällä meilläpäin tuntuu ainakin olevan kohtuullisen pitkät jonot tosin, nyt odottanut aikaa 3kk.

Hieman uskottavuus kärsii tässä jutussa, mutta en ihan menisi vielä sanomaan että keksitty juttu ;)

Tämä ei nyt varsinaisesti liity asiaan sillä alunperinhän aloituksessa kai on pointtina, että puoliso ei kunnioita yhdessä sovittuja asioita ja pyrkimyksiä vaan vetoaa omaan oikeuteensa olla itsekäs, mutta silti luettuani kommentteja eroa, jätä, hanki lapsi toisen kanssa tuli mieleeni.. Minullahan on aviopuoliso, meillä on yksi lapsi, emme ole saaneet toista lasta, koska miehelläni on niin huonot siittiöt. Olisiko minunkin pitänyt erota kun kerran mun suunnitelmat ja pyrkimykset eivät käyneet toteen?

Kiljutte vääryyksistä joita tehdään naisille ja naisten oikeudesta päättää omista asioistaan ja ruumiistaan mutta samaa ette voi sallia miehelle??? Mitäs tässä on väärin.
Miksi parisuhteenne perustuu vain lasten saantiin? Teillä on jo yksi lapsi ja nyt rakennatte elämänne sen ympärille ja näillä puitteilla!! Onko miehesi vain spermapankki.

Neuvolassa kun puhuttiin tästä niin kysyivät kyllä hyvinkin tarkkaan, että onhan molempien päätös.
Myös muut kriteerit tulisi täyttyä, että sterilisaatioon pääsee ja ne on 30v ikä sekä 3 alle 18v lasta saman puolison kanssa.

Tosin, työterveydessä kun lähettetä meni hakemaan ei kysytty mitään, joten periaatteessa on mahdollista että miehesi on päässyt lähetteen hakemaan.
Täällä meilläpäin tuntuu ainakin olevan kohtuullisen pitkät jonot tosin, nyt odottanut aikaa 3kk.

Hieman uskottavuus kärsii tässä jutussa, mutta en ihan menisi vielä sanomaan että keksitty juttu ;)

Kriteereistä pitää YHDEN täyttyä. Eli jos ap:n ukko on 30v -> ni se riittää jo.

Hieman muistin väärin, mutta tässä ne kriteerit, on muuten näköjään säädetty ihan lailla:
Eli kysymys kuuluu kuinka vanha miehesi on?

Suomen lainsäädäntö

Suomessa ihmisen sterilointia säädellään lailla (1970/283). Sterilisaatiota hakevan tulee täyttää joku seuraavista kriteereistä:

1. hän on synnyttänyt kolme lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta;
2. hän on täyttänyt kolmekymmentä vuotta;
3. raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä;
4. hänen mahdollisuutensa muulla tavoin ehkäistä raskaus ovat epätavallisen huonot;
5. on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika;
6. hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia;
7. hän pysyvästi kokee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen ja elää tämän sukupuolen mukaisessa roolissa.[5]

Sterilisaatio voidaan suorittaa lääkärin päätöksellä tai joissain tapauksissa Valviran luvalla.