Voiko mies yksin päättää sterilisaatiostaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "selma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja näin;22028366:
Kriteereistä pitää YHDEN täyttyä. Eli jos ap:n ukko on 30v -> ni se riittää jo.

just näin. eihän sitä kukaan voi vaatia että lapsia on tehtävä kolme ennen kuin sterilisaation saa vaikka ikää olis jo 50v.

Tottakai se on vain miehen asia. Ihan samoin kuin kuin naisen asia on oma ehkäisynsä tai vaikka abortti.

Mun mielestä parisuhteessa kun elää niin ehkäisy on YHTEINEN asia. Tosin nainen voi päättää miten sen hoitaa, vai hoidetaanko se yhdessä.

Mut ap:n tapaus jos kävis meillä niin saattais mies lähtee vaihtoon. Ihan oikeasti jos tuollaisesta asiasta ei keskustella yhdessä etukäteen, niin joku mättää ja pahasti parisuhteessa! Kysessä kuitenkin asia joka koskettaa loppuelämää. Lapsellista touhua mieheltä.

Tämä ei nyt varsinaisesti liity asiaan sillä alunperinhän aloituksessa kai on pointtina, että puoliso ei kunnioita yhdessä sovittuja asioita ja pyrkimyksiä vaan vetoaa omaan oikeuteensa olla itsekäs, mutta silti luettuani kommentteja eroa, jätä, hanki lapsi toisen kanssa tuli mieleeni.. Minullahan on aviopuoliso, meillä on yksi lapsi, emme ole saaneet toista lasta, koska miehelläni on niin huonot siittiöt. Olisiko minunkin pitänyt erota kun kerran mun suunnitelmat ja pyrkimykset eivät käyneet toteen?

No tuohan onkin täysin verrattavissa omaan päätökseen katkaista piuhat?

Kommentti olikin niille, jotka ketjussa heti vastaa eroa, hanki lapsi toisen kanssa.. Ei elämä noin mene eikä parisuhteissa mun tietääkseni olla vain lisääntymistä varten! Vai olenko ymmärtänyt väärin, onko naiset sittenkin lapsihautomoja ja miehet spermantuottajia?

mä en voisi elää mieheni kanssa jos hän vain yhtäkkiä ilmottaisi että lähdenpä tästä sterilisaatioon. ilman että keskustelee asiasta minun kanssani, koska päätös vaikuttaa vahvasti meidän molempien elämään. mutta jos mies ei olisi ensimmäisen jälkeen enää voinut saada lapsia, en tietenkään olisi miestäni jättänyt.
samoin kun en minäkään vauvakuumeisena olisi salaa jättänyt ehkäisyä pois, enkä todellakaan hyväksy sitä keneltäkään. näistä asioista keskustellaan sen kumppanin kanssa ennen kuin tehdään suuria päätöksiä. luottamus kärsisi ainakin meidän suhteessa jos toinen yksin päättäisi salaa toiselta lasten hankkimisista tai hankkimatta jättämisistä

Kommentti olikin niille, jotka ketjussa heti vastaa eroa, hanki lapsi toisen kanssa.. Ei elämä noin mene eikä parisuhteissa mun tietääkseni olla vain lisääntymistä varten! Vai olenko ymmärtänyt väärin, onko naiset sittenkin lapsihautomoja ja miehet spermantuottajia?

No täytyy sanoa että jos mies olis päättänyt että hän haluaa vain yhden lapsen ja sitten itse itselleen sen aiheuttanut ettei saisi enempää lapsia ja minä haluaisin, ero tulisi, ei mies päätä minun lapsilukuani yksin, omansa voi päättää.

mä en voisi elää mieheni kanssa jos hän vain yhtäkkiä ilmottaisi että lähdenpä tästä sterilisaatioon. ilman että keskustelee asiasta minun kanssani, koska päätös vaikuttaa vahvasti meidän molempien elämään. mutta jos mies ei olisi ensimmäisen jälkeen enää voinut saada lapsia, en tietenkään olisi miestäni jättänyt.
samoin kun en minäkään vauvakuumeisena olisi salaa jättänyt ehkäisyä pois, enkä todellakaan hyväksy sitä keneltäkään. näistä asioista keskustellaan sen kumppanin kanssa ennen kuin tehdään suuria päätöksiä. luottamus kärsisi ainakin meidän suhteessa jos toinen yksin päättäisi salaa toiselta lasten hankkimisista tai hankkimatta jättämisistä

Oikeastihan se menee naisen mielestä niin, että jos mies sanoo ettei halua lapsia enää niin nainen muka hyväksyy sen ja väsyttää miehen omaan mielipiteeseensä ajan kanssa, tai niin ainakin kuvittelee. Nyt kun jonkun puoliso toimiikin mielipiteensä vuoksi ja hankkii sterilisaation niin nainen/kaikki muutkin naiset on loukkaantuneita siitä kun viedään mahdollisuus manipuloida mies kuitenkin siihen toiseen lapseen tai ehkä kolmanteenkin.

Miehellä on täysi oikeus olla haluamatta lisää lapsia! Ei ketään voi pakottaa sen paremmin isäksi kuin äidiksikään tahtomattaan. Vaimolla on oikeus tyytyä siihen tai etsiä toinen mies.

Miltä "pakkolapsestakaan" tuntuisi siinä vaiheessa, kun hän saisi tietää, että äiti halusi hänet, mutta hänen isänsä toivoisi, ettei häntä olisi olemassakaan?

Kaivappa muutama perheväkivaltakeskustelu täältä niin huomaat kuinka oikeassa olen. Ja erittäin hyvä esimerkki tästä oli tämä Auerin tapaus. Täällä oli hyvinkin suuri joukko naisia puolustamassa tekoa ja varmoja siitä että mies ansaitsi tulla tapetuksi. Eikä tämä ole sunkas ainoa tapaus.

Totta. Yeensähän täällä naureskellaan jos mies saa turpaansa, mutta jos nainen saa turpiinsa onkin toinen ääni kellossa.

kyllä teidän parisuhteessa on paljon muutakin häikkää jos toinen ilmoittaa vaan yks kaks tuollaista. Asioista ei siis keskustella. Ja jos heti olet tulostamassa avioerohakemusta niin olet ilmeisesti jo muutenkin miettinyt eroa. Meidän avioliitto ei perustu aiv?oastaan lasten saantiin/hankkimiseen. Siinä on paljon muutakin.

Kyllä kaikki olisivat täällä raivoissaan jos joku nainen sanoisi että kävisi salaa steriloinnissa vaikka mies toivoisi sitä ensimmäistä lasta.
Kyllä minä olisiin pettynyt jos mies tekisi tuollaisen päätöksen yksin. Silloinhan me emme olisi pari vaan kaksi yksilöä. Ja heräisi kysymys mitä kaikkea muuta onkaan tulossa, jos asioista ei voi puhua.

Kyllä kaikki olisivat täällä raivoissaan jos joku nainen sanoisi että kävisi salaa steriloinnissa vaikka mies toivoisi sitä ensimmäistä lasta.
Kyllä minä olisiin pettynyt jos mies tekisi tuollaisen päätöksen yksin. Silloinhan me emme olisi pari vaan kaksi yksilöä. Ja heräisi kysymys mitä kaikkea muuta onkaan tulossa, jos asioista ei voi puhua.

näinpä..

Kyllä meillä ollaan myös parina kaksi yksilöä. Ei minuus ole hävinnyt mihinkään melkein 10v avioliiton aikana. Kummallakin on oikeus omiin päätöksinsä.

Toki, tälläinen asia kun sterilisaatio olisi ihan hyvä keskustella kumppaninkin kanssa. Mutta miten se periaattessa eroa siitä, että mies vain ilmoittaisi päätöksen, että hän ei halua lisää lapsia? Ja sellaisen päätöksen mies voi ilmoittaa ihan milloin vaan.... Onko siinä juurikin sitten takan se, niinkun joku muukin tässä ketjussa epäili, että naiselta häviä sterin myötä toi monipulloinnin mahdollisuus?

Vastauksena kysymykseen; Kyllä, mies voi täysin yksin päättää sterilisaatiostaan ja hänellä on siihen oikeus.

Mutta sitten otetaan asia parisuhteen kannalta; tuntuu täysin kohtuuttomalta että näinkin radikaalista päätöksestä ei edes keskustella kumppanin kanssa. Tämä jos mikä on ainakin mun mielestä se kaikkein huolestuttavin kohta tässä asiassa.

Kyllä meillä ollaan myös parina kaksi yksilöä. Ei minuus ole hävinnyt mihinkään melkein 10v avioliiton aikana. Kummallakin on oikeus omiin päätöksinsä.

Toki, tälläinen asia kun sterilisaatio olisi ihan hyvä keskustella kumppaninkin kanssa. Mutta miten se periaattessa eroa siitä, että mies vain ilmoittaisi päätöksen, että hän ei halua lisää lapsia? Ja sellaisen päätöksen mies voi ilmoittaa ihan milloin vaan.... Onko siinä juurikin sitten takan se, niinkun joku muukin tässä ketjussa epäili, että naiselta häviä sterin myötä toi monipulloinnin mahdollisuus?

kyllähän se minuus säilyy vaikka puolison kanssa asiasta puhutaan. sellaset asiat joilla ei ole vaikutusta toisen elämään voi ja saakin päättää ihan itse, mutta isot asiat jotka tavalla tai toisella vaikuttaa myös muihin perheenjäseniin ei voi niin vaan päättää puhumatta.

No sanavalinta oli huono, vaihdetaan se sanaksi perhe. Tottakai jokainen on yksilö, mutta mitä minä ajoin takaa oli se että perhe on yksikkö, yhteinen asia, tahdon asia, jossa keskustellaan kaikkien elämään vaikuttavista asioista.
Kuten myöskään ei mies/nainen voi sanoa että vaihdoin työpaikkaa, olenkin tästä lähtien sitten vain kerran kuussa kotona.

Kyllä meillä on minuus tallessa ja ihan omia yksilöitä ollaan, mutta tuollaista asiaa ei kyllä kumpikaan menisi yksin päättämään, ilman keskustelua toisen kanssa. Tässähän on kyse nimenomaan siitä, että mies päättää yksin asioita, jotka vaikuttaa myös minuun. On loukkaavaa toista osapuolta kohtaan tuollainen käytös. Ihan typerää alkaa puhumaan, että nyt nainen ei pysty manipuloimaan miestä haluamaan lisää lapsia, tässä ei oo kyse yhtään siitä. Ja jos joku ei sitä ymmärrä, niin kyllä vähän järkeä puuttuu päästä.

no kyllä mies valitettavasti itse saa määrätä omasta vartalostaan. ei nainenkaan miehen lupaa tarvitse jos päättääkin abortin hankkia. ei siinä paljon miehen mielipiteitä kuunnella

Mutta ainakin siskolle oli lääkäri sanonut että ei voi kirjoittaa lupaa sterilisaatioon jos hänen miehensä on sitä vastaan ja päättäis sen kieltää. Ovat naimisissa eikä heillä ole lapsia.

Niin että mun mielestä kyllä hemmetin epäreilua jos mies sais sen tosta vaan!

Mä kyllä ihan vaan ilmotin miehelle et heti kun vaan pääsen niin menen sterilisaatioon, oma kroppa ja oma päätös. Tosin tilanne on siitä erilainen et me ollaan molemmat sitä mieltä et meille ei enempää lapsia tule, joten asia on puhuttu jo halki.
Ap:n kannan ymmärrän täysin, vaikka miehellä on oikeus päättää omasta kropastaan niin parisuhteessa ollessa osa niistä päätöksistä vaikuttaa myös siihen toiseen osapuoleen ja sillon ne PITÄIS keskustella ensin läpi. Sinänsä sama juttu kun toiselta salaa raskaaks hankkiutuminen - tuomittavaa molemmat.