Voiko mielenterveys ongelmat periytyä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Miehen suvun puolelta muutamilla sukulaisilla on eri asteisia mielenterveys ongelmia. Mies itse arvioi, että hän on "safe" vaikka joskus välillä on huolissaan tästä&siitä johon itsekään ei ymmärrä miksi. Esim. joskus on huolissaan miten lapset pärjäävät isona ja sen sellaista.
Eli, voiko meidän lapsetkin itse sairastua nimenomaan geenien takia?
 
"vieras"
Niin, osittainhan esimerkiksi masennus on geneettistä ja siten periytyvää. Kuitenkin masennuksen puhkeaminen riippuu muistakin asioista, kuten lapsuuden huonosta hoivasta, traumoista jne. Eli lyhyesti, mikäli geneettinen alttius löytyy, traumat saattavat sen laukaista. Huom SAATTAVAT.
 
"vieras"
Alttius sairastua esim, skitsofreniaan voi periytyä samalla tavalla kuin alttius sairastua vaikkapa kakkostyypin diabetekseen.

Se kuka sairastuu ja kuka ei, on sitten enemmän kiinni henkilön itsensä psyykkisistä ominaisuuksista ja siitä millaista hänen elämänsä on.

Mutta ei suoraan voi sanoa että sairastuu, jos lähisukulaisella vaikka on ollut ongelmia. Omalla isälläni on ollut/on paranoidi skitsofrenia (alkoi jo nuorena) ja on ollut välillä voimakkaasit masentunut. Mulla ei kuitenkaan ole ollut mitään mielenterveysongelmia, eikä muillakaan sisaruksilla.

Asiaan voi itsekin vaikuttaa sillä miten pitää itsestään huolta.
 
aapp
[QUOTE="äiti";25650008]kyllä taipumus periytyy.
Perheessä jossa vanhemmat ongelmaisia, lapset imee sen mallin itseensä.
Lapsikin on aina väsynyt, haluton yms.[/QUOTE]

Siis ymmärsinkö oikein, että vanhempien luonne voi heijastua myös lapsiin? Siis jos äiti/isä on jatkuvasti masentunut niin lapsikin voi sairastua siihen? Miehen kanssa meillä ei ole mielenterveydellisiä ongelmia. Tosin mies kyllä alkaa kieriä sängyssä jos jokin asia jäi epävarmaksi. Hän aina yrittää saada täydellisen ymmärryken kaikkien osapuolien kanssa ennenkuin voi olla huoletta.
 

Yhteistyössä