Voiko mennä hierontaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hilppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hilppa

Vieras
Moikka! Mitenkä on, voiko alkuraskaudesta käydä normaalisti hierojalla? En haluaisi hierojaani raskaudesta vielä informoida, kun ollaan vielä niin alussa...Aika varattu aikoja sitten ja nyt plussasin muutama päivä sitten ja niskat on kyllä niiin jumissa, että pakko mennä hemmoteltavaksi.

Minä kävin monesti, mutta kerroin odottavani niin hän hieroi hieman hellemmin alaselän kohalta ettei tule liikaa painetta. Mahaa ei ollut juuri silloin mutta olin kuitenkin muistaakseni jollain vkolla 12 tms..Jos olet ihan alussa niin tuskin tarvii mainita....

Kuules sinä voi elämä.. oletko hieroja ammatiltasi, vai jaatko omia mielipiteitäsi faktatietona? Minä kysyin alkuraskaudesta ihan samaa asiaa AMMATTILAISELTA, ja hän sanoi, ettei raskauden aikana suositella kuin ihan NISKAHIERONTAA! Hieronnassa erittyy erilaisia kuona-aineita verenkiertoon, jotka kulkeutuvat myös kehittyvään istukkaan. EHDOTTOMASTI kannattaa asiasta mainita hierojalle!!!

Minäpä jatkan, hieroa voi myös hieroa potilasta kyljeltään tai istueltaan. Niin minä olen käynyt hierojalla ja nyt rv 36+2...Olin mahallani niin pitkään kuin pystyin...sinä kommentti olet ilmeisemmin taas pahalla päällä...meitä kun on niin moneen lähtöön. Tämä minun hierojani on nimittäin työskennellyt myös sairaalassa, on alkup ammatiltaan joku hoitaja ja monesti hieroskeli siellä sairaalassa odottavia äitejä kivun lievittämiseksi...voi herranjumala..

Craviz 36+2

Niin... tuo että voi hieroa vain niskoja johtuu siitä, että mahallaan ei voi enää maata joten on pakko olla istuallaan. On siinä vähän vaikea muualta hieroakaan... Järki käteen nyt.

Minäkin kävin esikoiselta ihan alkuraskaudessa hieronnassa ja kerroin hierojalle odottavani. Hän oli sitä mieltä, että alkuraskaudessa pitää varoa alaselkää ja noita kuona-aineita. Hieroi kyllä ihan kunnolla pään, niskan, hartiat ja käsivarret. Ja mahallani pystyin olla (rv9 muistaakseni). Loppuraskaudessa kävin fysioterapeutin hieronnassa jumiutuneiden hartioiden takia ja siellä oltiin kyllä tosi hellävaraisia ja silti kerran meinasin pyörtyä! Kannattaa sanoa raskaudesta hierojalle, pyydä vaikka olemaan hiljaa asiasta jos pelkäät että levittää tietoa.

minä kävin hierojaklinikalla koko edellisen raskausaikani hieronnassa. Viimeisen kerran kaksi päivää ennen synnytystä. Sain itse valita hieronta asennon, joko istueltaan tai kyljellään maaten. Ja ihan hyvin he pystyivät hieromaan koko kroppaa (kun makaa kyljellään hierontapöydällä) Selän hierontaa vaan varottiin ja se otettiin kevyemmin. Kyljellään maaten täytyy kylkeä vaihtaa välillä jotta hieroja pääsee käsittelemään myös toista puolta.

myös minä kävin hierojalla (joka myös fysioterapeutti) raskauden aikana. Alaselkää ei hierottu, muuten ihan normaalisti. Sitten kun en enää voinut olla vatsallani niin niska+pää+käsivarret hierottiin selällään ja selkä+hartiat silleen, että istuin jakkaralla ja nojasin hierontapöytään, jolla oli tyynyjä. Hieronnassa käyminen ei ainakaan ennenaikaistanut synnytystä, yliajalle mentiin komeasti!

Minä kysyin asiaa neuvolalääkäriltä ja hänen kommenttinsa oli että periaatteessa voi mennä, mutta siinä oli kuitenkin pieni varaus.

Kuten joku jo mainitsikin, hieroessa kuona-aineet (jotka siis eivät ole terveellisiä/hyvä asia) lähtevät liikkeelle verenkiertoon. Ja verenkierto vielä vilkastuu kun hierotaan. Mikä siis tarkoittaa juuri sitä että nuo kuona-aineet kulkeutuvat myös istukan kautta vauvaan. Toisillä tällä on enemmän vaikutusta toisilla vähemmän. Asiaa on tutkittu suhteellisen vähän.

Toinen asia oli juuri se että mahallaan ei kannata olla kun alaselkää hierotaan, oli raskausviikot mitkä hyvänsä, sillä painetta kertyy kuitenkin enemmän kohtuun, kun etupuolella on "kova" alusta ja takaa päin sitten vielä painellaan . Ja tosiaan pelkkä hartiahieronta olisi paras.

Oma hierojani sanoi jo ennen kuin edes aloin odottamaan että siitä on sitten hyvä ilmoittaa, jotta hän tietää välttää tiettyjä juttuja. Kyseessä kylläkin oli urheiluhieroja.

Kannattaa siis harkita ennen sinne menoa että kumpi on suurempi hyöty vai haitta. Jos niskat on todella jumissa, ja seuraava vaihtoehto olisikin särkylääke niin kyllähän se sitten kannattaa. Mutta muussa tapauksessa kannattaisi ehkä jättää kuitenkin välistä. Mut viime kädessähän tämä on jokaisen oma päätös, jota täytyy kunnoittaa... Itse jätän välistä, lääkärin empimisestä johtuen. Ei siis minulle ainakaan sitä suositellut vaikka valitinkin ajoittaista päänsärkyä joka johtuu juuri niskojen jäykkyydestä.

Oletpas sinä craviz herkkänahkainen, kun et kommentteja kestä... lieneekö hormoonit asialla ;) Meitä on tosiaan moneen junaan, kuten myös asiantuntijoita. Et taida itsekään olla ihan perillä hieronnan vaikutuksista... niskahieronnassa ei ollut kyse asennosta, vaan hierontapaikasta. Ja täytyykö sitä jumalaa kuuluttaa aina joka välissä?

Voi pyhä jysäys!!!? Mikä PIRU teitä oikein vaivaa??? Toivottavasti Hilppa sait edes jotain järkevää vastausta näistä muutamasta ääliövastauksesta riippumatta. Eikö aikuiset ihmiset voi kirjoitella ilman päänaukomista näille palstoille? Alkuperäinen idea kai oli antaa HILPALLE asiallinen vastaus?! Kuten jokainen näistä vastauksista varmaan päättelikin, ei asia ole todellakaan mitenkään yksiselitteinen. Tää on niitä neuvolasta/lääkäristä/hoitajasta/hierojasta riippuvia juttuja... eli yksi on yhtä mieltä, toinen toista. Senkin olisi mielestäni kyllä voinut asiallisesti ilmoittaa eikä lähteä sotajalalle.

Itse olin kesällä ulkomailla ja kävin hotellin hierojalla kokovartalohieronnoissa. Rv20. Olin puoliksi kyljelläni. Oli oikein pätevä hieroja. Kehoitti kotonakin hieromaan mm jalkoja, se auttaa pysymään jalat kunnossa ja ehkäisee turvotusta. Ihanaa oli!
Eikö kuona-aineet ole mm säilöntä- ja lisäaineita, jotka on jäänyt kroppaan. Eli syötpä nyt jotain epäterveellistä ni se menee samanlailla maha-asukille. Voin olla väärässä. Itse söin kuona-aineenpoisto kuurin ennen kuin tulin raskaaksi! =)
Toivottavasti tästäkin ei tuu kauheta haloota!!!

Itse sain yhdeltä fysioterapeutilta sellaisen tiedon, ettei alaselkää tulisi hieroa sen takia, kun se saattaa käynnistää supistukset ennen aikojaan. Kuona-aineista tms. hän ei puhunut mitään, ja hieronta muualla kropassa kuulemma on ok ihan tuntemuksista riippuen. Gyneni sanoi silloin ihan alussa, raskauden käydessä ilmi, että saan tehdä mitä vain niin kauan, kuin ei tunnu pahalta, eli kai sitä maalaisjärkeä voi hieronta-asioissakin käyttää :)

Nimenomaan asian voi ajatella myös niin, että tilanne on sama kun söisi jotain "ei niin terveellistä"!

Kuona-aineet ovat nimenomaan muun muassa noita säilöntä-, lisä- ja väriaineita, jotka ovat kertyneet elimistöön. Toisaalta eräs hierontaa hurjasti vastustava kertoi lukeneensa jutun, jossa myös pieniä määriä raskasmetalleja oli keräytynyt ennen raskautta elimistöön järvikaloista ja muusta suht tavallisesta ruuasta. Ja kun niiden määrää verenkierrossa oli mitattu hieronnan jälkeen, niin pitoisuus oli ollut suuri. Onko esimerkiksi tällaisesta haittaa sikiölle, ei ilmeisesti tiedetä? Jos on käynyt ennenkin säännöllisesti hieronnassa, niin sitten kai niitä kuona-aineita ei olisi niin kovin paljoa pitänyt kertyäkään elimistöön?

Kun itse syön terveellisesti välttäen noita lisä- säilöntä- jne aineita muutenkin, niin miksi toisaalta ottaisin hieronnankaan suhteen riskiä? Vaikka toisaalta tuskin tuo hieronta nyt mitään hirveitä kehityshäiriöitä jne aiheuttaa. Hankala juttu tää!

Kyllä voit mennä hierontaan. Muista että hierojia on monenlaisilla koulutuksilla aina muutaman päivän kursseista monen vuoden koulunkäyneisiin ammattilaisiin ja heillä on menetelmät erilaiset. Hierojaa sitoo myös vaito-olovelvollisuus. Itse suosittelisin, että varaat ajan hierontaan fysioterapeutilta, fysioterapeutti on laillistettu terveydenhuollon ammattilainen ja häntä sitovat vaitololupaukset ehkä vielä enemmän kuin "itseoppineita", joten hälle voit reippaasti kertoa olevasi raskaana.

Itse olen fysioterapeutti ja olen hieronut asiakkaita joita on óllut ihan alkuraskaudesta aina laskettuun aikaan saakka. Hieronnassa toimitaan Sinun tuntemuksiesi mukaan ja hieronta-asento valitaan sen mukaan. Toisillahan jo alkuraskaudessa vatsamakuu on epämukavaa. Koulutuksessamme suositeltiin varottavaksi voimakasta alaselän käsittelyä juuri ennenaikaisten supistusten käynnistymisen varalta, mutta kevyt hieronta sitä ei tee vaan päinvastoin rentouttaa jännittyneitä lihaksia.

Kuona-aineista ollaan montaa eri mieltä imeytyykö vai ei imeydy, itse olen sillä kannalla että jos nyt käyt kerran pari raskauden aikana hierojalla niin ei se elämää kaada kuona-aineisiin, kyllä tässä maailmassa sikiö saa jo niin paljon myrkkyjä muutenkin ruokien ja pelkän hengitysilman kautta. JOs kaikkea ajattelee liian paljon, mitään ei tohdi tehtä. Toisaalta sitten taas odotusaika voi olla todella hankala esim. hartia/niska/päänsärkyongelmineen joten äidin huonovointisuus/hyvinvointisuus vaikuttaa sekin sikiöön.
Anteeksi pitkä vastaus, toivottavasti kaikille tuli nyt tarpeeksi asiallisesti.

Kiitos fysioterapeutti 1! Olisin vastannut jota kuinkin sanantarkasti samalla lailla ja tästä vastauksesta varmasti sekä Hilppa että muut saivat asiatietoa. Myös minun kokemukseni perusteella niska-/hartia- ja päänsärkyongelmiin hieronta (+ ohjeet venyttelyyn ja ryhtijumppaan) tehoavat hyvin, eikä yleensä särkylääkkeitä tarvitse käyttää. Myös alaselkää olen käsitellyt, suht kevyesti, jos asiakkaalla ei ole ollut supistuksia.

Hieronta raskausaikana on täysin sallittua ja jopa suotavaa. Kun vatsallaan makaaminen tuntuu epämukavalta, hieronta suoritetaan kylkimakuulla. Niska-hartia -alueen voi hieroa myös jakkaralla istuen, tukien otsan käsivarsiin jotka ristitään sopivan korkuiselle hierontapöydälle.

Raskaana ollessa hieronta nimenomaan kannattaa sillä se rentouttaa ja poistaa stressiä sekä laukaisee lihasjännitystä. Lienee sanomatta selvä että kriittisille alueille ei suoriteta kovia otteita. Mikäli hieroja on asiasta epävarma, vaihda hierojaa, sillä kyseisen henkilön ammattitaito ei ole tehtävien tasalla.

Olen Valviran rekisteröimä koulutettu hieroja, urheiluhieroja ja opiskelen terveystieteitä. Lisäksi olen raskaana itsekin.

Kyllä voit mennä hierontaan. Muista että hierojia on monenlaisilla koulutuksilla aina muutaman päivän kursseista monen vuoden koulunkäyneisiin ammattilaisiin ja heillä on menetelmät erilaiset. Hierojaa sitoo myös vaito-olovelvollisuus. Itse suosittelisin, että varaat ajan hierontaan fysioterapeutilta, fysioterapeutti on laillistettu terveydenhuollon ammattilainen ja häntä sitovat vaitololupaukset ehkä vielä enemmän kuin "itseoppineita", joten hälle voit reippaasti kertoa olevasi raskaana.

Itse olen fysioterapeutti ja olen hieronut asiakkaita joita on óllut ihan alkuraskaudesta aina laskettuun aikaan saakka. Hieronnassa toimitaan Sinun tuntemuksiesi mukaan ja hieronta-asento valitaan sen mukaan. Toisillahan jo alkuraskaudessa vatsamakuu on epämukavaa. Koulutuksessamme suositeltiin varottavaksi voimakasta alaselän käsittelyä juuri ennenaikaisten supistusten käynnistymisen varalta, mutta kevyt hieronta sitä ei tee vaan päinvastoin rentouttaa jännittyneitä lihaksia.

Kuona-aineista ollaan montaa eri mieltä imeytyykö vai ei imeydy, itse olen sillä kannalla että jos nyt käyt kerran pari raskauden aikana hierojalla niin ei se elämää kaada kuona-aineisiin, kyllä tässä maailmassa sikiö saa jo niin paljon myrkkyjä muutenkin ruokien ja pelkän hengitysilman kautta. JOs kaikkea ajattelee liian paljon, mitään ei tohdi tehtä. Toisaalta sitten taas odotusaika voi olla todella hankala esim. hartia/niska/päänsärkyongelmineen joten äidin huonovointisuus/hyvinvointisuus vaikuttaa sekin sikiöön.
Anteeksi pitkä vastaus, toivottavasti kaikille tuli nyt tarpeeksi asiallisesti.

Viimeksi muokattu:
Myös koulutettu hieroja on rekisteröity terveydenhuollon ammattilainen ja vaitiolovelvollisuus koskee täten myös meitä. Olen hieronut raskaana olevia asiakkaita aivan viimeisille viikoille saakka ilman mitään ongelmia.

Yhteistyössä