voiko menkkakivut olla pahemmat kuin synnytys?

  • Viestiketjun aloittaja kipuilija
  • Ensimmäinen viesti
kipuilija
Onko ketään jonka mielestä menkkakivut on pahemmat kuin synnytys?
Itselläni aina erittäin pahat menkkakivut ja mietin että ei voi synnytys tästä pahempi olla..
 
Siis itse synnytys ei ole paha, mut avautumista voisi verrata pahoihin menkkakipuihin..siis tosi pahoihin. Mulla oli kans todella todella kovat kivut, mut kuitenkin avautuminen oli kivuliaampaa, mut toisaalta paremmin kestettävissä koska siitä seuraa jotain positiivista. Kivunlievitystä saa toki myös, mut kyl niitten kipujen kanssa on kuitenkin kärsittävä jonkin aikaa.
 
Mulla on synnytyksen jälkeen ollut menkkakipuja, jotka on pahempia kuin avautumisvaiheen kivut...itse synnytys oli suht kivuton tapahtuma, mutta sen jälkeen menkat on olleet kivuliaat, aiemmin en menkkakivuista kärsinyt. Toivottavasti toinenkin synnytys (10 viikon päästä) menisi yhtä hienosti kuin eka!
 
Ei voi mielestäni olla....olivat sen verran kipeitä noi supparit, että kyllä puhuvat puppua ne joilla sellaisia menkkakipuja on...mutta koetaanhan kipu toki erilailla ihmisestä riippuen! Eipä silti kannata pelätä!
 
Leopardigekko
mulla ei ollut menkkakivut pahimmillakaan yhtä kovat mitä synnytyksen supparit, eli en ainakaan itse usko, että menkkakivut olisivat kivuliaammat kuin synnytys supistukset.
 
riippu synnytyksestä. ei nimittäin kaikki synnytykset välttämättä ole niin kauhean kivuliaita. (enkä nyt sitten tarkota ettei sattuis yhtään) mulla keskimmäisen synnytys oli aika helppo ja kivut ei olleet mitään karmeita. vaikka ihan luomuna synnytinkin. kahesta muusta synnytyksestä en voi sanoa samaa. ne kivut oli kyllä aivan karmeat varsinkin kuopuksen synnytyksesä. ja kätilö ktto papereista että edellenen on syntynyt ilman kivunlievitystä niin et sinä nytkään mitään tartte :headwall:
 
mulla menkka kivut suht kovat mut se mitä synnytyksessä tulee vastaan ei oo mitään verrattuna johki kuukautisiin,mul ainakin ikävä sanoa mutta jäi synnytyksestä mieleen vain se helvetillinen kipu,mut se kuuluu asiaan .toiet ei onneks niin herkkiä.
 
rouva-79
mulla ennen eka lasta oli todella kauheat menkkakivut :eek:
makasin kippurassa maassa ja tuskanhiki oli päällä(siis pahimmillaan)mut sit synnytyksessä huomasin et on olemassa vielä jotain kipeempää,eli synnytys! synnytyksen jälkeen muuten menkkakivut hävisi :)

mulla ei ole muuten riittänyt et synnytys on ollut kipeä,kun jälkisupistuksetkin kestänyt päiviä ja olleet ihan helvetilliset... :attn:
 
Ei ole kyllä täällä nähdy sellaisia menkkakipuaja, vaikka on ne joskus sänkyyn kaataneet ja pilleripurkille. Menkkakivut pontensiin sata, jos luonnolliset supparit, jos usean käynnistyksen vaatineen supparit, potenssiin tuhat.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.09.2005 klo 14:17 kipuilija kirjoitti:
Onko ketään jonka mielestä menkkakivut on pahemmat kuin synnytys?
Itselläni aina erittäin pahat menkkakivut ja mietin että ei voi synnytys tästä pahempi olla..
Mulla on kolme synnytystä takana, ja missään niistä en oo kivunlievitystä edes harkinnut! En ole edes uskonut että voisivat olla eteenpäinvieviä supistuksia kun kipu tosiaan on mun kohdalla ollut ainakin PUOLET LIEVEMPÄÄ kuin pahimpien kuukautisten aikana :\| Silti on synnytykset olleet nopeita, muutaman tunnin kestäviä.

Kuukautisten aikana usein kuukahdan ihan täysin jääpussin päälle makaamaan. Nyt tosin synnytysten myötä sekin on helpottanut :)

Olen kyllä kuullut muiltakin, että mikäli on oikein kivuliaat kuukautiset niin synnytys ei siihen verrattuna ole paha kokemus. Mutta yksilöllistähän se on.
 
tepi
Kyllä synnytys / avautumiskipu on kovempi kuin menkkakivut, mutta kun tietää, mistä kipu johtuu niin se ei tunnu nin pahalta. Minulla myös voimakkaat menkkakivut - ja se kipu on mielestäni erilaista - ärsyttävämpää (ja kestää kauemman). Synnytyksessä minulla ei ainakaan ollut kipua kokoajan - vaan supistusten aikana. Menkkakipu minulla on sellaista tasaisen jyystävää eli taukoa kunten synnytyskivussa. Synnytyskipu on aaltoilevaa tuntee, että nyt se taas alkaa voimistuu - kovaa-laimenee-tauko ja taas...

Minulla takana 2 synnytystä ja ne olivat täysin erilaiset ekassa kipu oli niin järkkyä, että en pystynyt liikkumaan. Otin epiduraaliin ja se auttoi (tämä synnytys käynnistetty).

Tokassa supistukset alkoivat iltapäivällä /alkuillasta ja juurikaan minuun ei sattunut ennen klo 22.30 - soitin sairaalaan, kun supistuksia tuli 3 minuutin välein ja he toivottivat tervetulleeksi käymään. Minulle oli täysi yllätys kun sairaalassa huomattiin kohdunsuun olevan jo 5 cm vai oliko se 5 sormelle (vähän nyt katko ajatus) auki. Miltei ilman kipua - menkkakipu kovempaa. Klo 23 jälkeen supistuskipu alkoi voimistumaan (käytin ilokaasaua) ja kaurapussia sekä istuin jumppapallon päällä (esikoisenaikana makasin tajukankaalla sängyssä kivusta puolikuolleena). Kunnon kipua tuntui minulla vasta kun lapsi laskeutui ja vedet menivät - tät kipua kesti vajaa 30 min ja lapsi syntyi eli melko kivuton synnytys. Tällä kertaa voin sanoa, että menkkakipu tuntuu ikävämmältä - ja kestää paljon kauemmin. Synnytyskipu on kyllä hetkellisesti kovempaa - ei kuitenkaan kestämätöntä. Esikoisen synnytyksessä koin, ett kipu oli kyllä kestämätöntä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2005 klo 08:26 tepi kirjoitti:
Kyllä synnytys / avautumiskipu on kovempi kuin menkkakivut, mutta kun tietää, mistä kipu johtuu niin se ei tunnu nin pahalta. Minulla myös voimakkaat menkkakivut - ja se kipu on mielestäni erilaista - ärsyttävämpää (ja kestää kauemman). Synnytyksessä minulla ei ainakaan ollut kipua kokoajan - vaan supistusten aikana. Menkkakipu minulla on sellaista tasaisen jyystävää eli taukoa kunten synnytyskivussa. Synnytyskipu on aaltoilevaa tuntee, että nyt se taas alkaa voimistuu - kovaa-laimenee-tauko ja taas...
Tämä on mun mielestä juuri se tärkeä huomio. Mulla ei koskaan ole ollut mitenkään erityisen kovia menkkakipuja, mutta väittäisin kyllä, ettei mitkään menkkakivut voi olla sellaisia, kun synnytyksen avautumisvaiheen lopulla mulla supistuskivut oli... Mutta, pointti on nimenomaan se, että synnytyskipu ei ole jatkuvaa. Siitä saa aina supistusten välissä levätä ja kerätä voimaa seuraavaan supistukseen. Ja tietysti siinä on myös se, mitä useempi tässäkin oli jo maininnut, että sen kivun kestää, kun tietää, että se vie kokoajan sitä synnytystä kohti maalia!

Jokatapauksessa, synnytyskipuja on aika turhaa kauheesti etukäteen yrittää mielessään itselleen kuvailla, koska synnytykset on niin yksilöllisiä, (niinkuin tästäkin ketjusta huomaa,) että koskaan ei voi tietää etukäteen miltä se tulee tuntumaan! Ja se kipu on siinä tilanteessa niin eri asia, kuin missään muussa tilanteessa!!

Rohkeuutta vaan, niin kaikki menee ihan niinkuin pitää! :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2005 klo 11:52 napero kirjoitti:
Mulla ei koskaan ole ollut mitenkään erityisen kovia menkkakipuja, mutta väittäisin kyllä, ettei mitkään menkkakivut voi olla sellaisia, kun synnytyksen avautumisvaiheen lopulla mulla supistuskivut oli... Mutta, pointti on nimenomaan se, että synnytyskipu ei ole jatkuvaa. Siitä saa aina supistusten välissä levätä ja kerätä voimaa seuraavaan supistukseen. Ja tietysti siinä on myös se, mitä useempi tässäkin oli jo maininnut, että sen kivun kestää, kun tietää, että se vie kokoajan sitä synnytystä kohti maalia!
On tuo totta, että senkin takia synnytyskivut ovat mukavampia kuin kuukautiskivut, että ne vievät eteenpäin ja kestävät vain hetken kerrallaan. Toisilla. Mulla kipu oli lähes yhtä supistusta myös synnytyksissä.

Edelleen pitäydyn vastauksessani kysyjän kysymykseen: Kyllä menkkakivut voivat olla pahemmat kuin synnytys. Toisilla. Kuten minulla. Kolme kertaa.

Olen kyllä kuvitellut että meitä olisi enemmänkin... Eikö tosiaan ole? :wave:
 
taavi
EN HALUA PELOTELLA, MUTTA KERRON OMAN KOKEMUKSEN, ETTÄ EKA SYNNYTYS OLI VÄHÄKIPUINEN = ELI KIVUT OLI SILTI PAHEMPIA KUIN MENKAT. TOINEN SYNNYTYS OLI AIVAN JÄRKYTTÄVÄ KIVULTAAN. EN USKO VOISINKO KOVEMPAA KIPUA KOKEA...HUUSIN KUI LEIJONA NOIN TUNNIN! EKA SYNNYTYKSESSÄ SAIN EPIDURAALIN JA TOKASSA SITÄ EI SAATU LAITETTUS, VAIKKA KUINKA YRITETTIIN.TÄMÄ EI OO LIIOITTELUA JA HUOM! JOKAISEN KIPU KOKEMUS JA -KYNNYS ON HENKILÖKOHTAINEN. VAUVA OLI NORM KOKONEN JA SYNNYTYS SUHT NOPEA JA PONNISTUSVAIHE 10 MIN.
 
Kuvittelin itse ennen ekaa synnytystä että kivut ei voi olla kovemmat kun mun menkkakivut, pari kertaa oli taju lähtenyt yhdistelmästä menkkakivut+ alhainen verenpaine.
Toisin kävi kyllä avautumisvaihe oli paljon kivuliaampi, siis ennen kun sain epiduraalin sitten helpotti. Saa nähdä miten käy kun toinen syntyy onko kivut yhtäkovat. Menkkakivut loppuivat kun seinään, synnytyksen jälkeen ei kertaakaan kivuliaita menkkoja :)
 
kipuilija
siis minulla on dysmenorrea,eli kuukautisten ensimmäisenä päivänä
h**lliset kivut,kestää tosiaan ehkä 4-10 tuntia,ja sellaista jatkuvaa kohdun kouristusta ja viiltoa ilman paussia,eli supistelua.En voi muuta kuin itkeä ja huutaa kivusta ja monet kerrat olen pyörtynyt kivusta.
Siinä sitten laatta lentää ja ripuli toisesta päästä :headwall:
ja tuskanhiki päässä kärsin.Kaikki lääkkeet ja dropit kokeiltu,ei mistään apua ja tätä on siis joka kuukausi!Siinä tuskassa ei voi muuta ajatella kuin että kohta kuolee.En siis ole vielä synnytystä kokenut.Kiinnostas vaan tietää onko muita samasta ongelmasta kärsiviä että millaiset on ollu synnytykset?Jostain kun olen kuullut että synnytys on sitten kivuttomampaa...toivottavasti näin olisi :x
 
Mä kuulun siihen joukkoon, jolla menkkakivut ovat olleet pahemmat kuin synnytyskivut. Pahimpiin menkkakipuihin käytin aikoinaan reseptilääkkeitä. Kivut oli niin kovat, että ne invalidisoivat mut ihan täysin sänkyyn, jos en ottanut jotain vahvempaa lääkettä. Vuosien myötä menkkakivut sitten onneksi pikkuhiljaa lievenivät ja lopuksi katosivat. Thank god...! Mutta synnytys oli vähän liiankin helppo ja nopea. Olin mielessäni varautunut jo suorilta käsin ottamaan epiduraalin, koska jossain muistin syövereissä oli vielä ne viheliäiset menkkakivut ja olin kuullut vain että synnytyskivut ovat jotain vielä kauheampaa. Kun synnytys alkoi, niin tuntuvimpien supistusten aikana oltiin kotona ja pyysin miestä hieromaan vähän alaselkää telkkaa katsoessani. Laskettiin supistusten kestoja ja väliä. Soitettiin sairaalaankin kahden tunnin supistelujen jälkeen ja sieltä kehotettiin olemaan kotona vielä koska olin ensisynnyttäjä ja tulemaan sitten vasta kun tuntuu siltä. No eipä tuntunut juuri miltään. Hetken päästä sitten tulikin kiire kun alkoi ponnistuttamaan. Kenkiä laittaessa meni lapsivedet. Automatka oli tuskallinen, kun olo oli kuin kakkaa pidättäisi. :ashamed: Sairaalassa oltiin oltu 18 minuuttia, kun meidän pikkuneiti oli syntynyt.
Että näin kävi meillä ja ollaan varmaan synnytysten kirjon toisesta ääripäästä. Niin yksilöllisiä on nää menkka- ja supistuskipu jutut. Ne voi olla niin helvetillisiä tai sitten eivät tunnu paljo miltään.
 
Ennen synnytystä menkkakipuihin piti ottaa aina särkylääkettä, muuten ei pystynyt tekemään niinä päivinä yhtään mitään. Synnytykseen lähdin avoimin mielin, ymmärtäen että ilman kipuja se tuskin tapahtuu. No, synnytys kesti kaikenkaikkiaan muutaman tunnin, eli hieman turhan nopeasti ja niitä supistuskipuja EI voinut verrata mihinkään menkkakipuihin. Harvemmin sitä tulee karjuttua menkkakivuista kurkku suorana. Jotain hyvääkin siitä sentään seurasi lapsen lisäksi, eli menkkakipuja ei ole enää ollenkaan. =)
 
ÄIPPIS -84
mulla on 2 synnytystä takana... Olen aina kärsinyt menkkakivuista. Synnytyksessä ei paljoakaan sattunut -kiitos epiduraalin!!! Kun kakkonen oli syntynyt ja imetys lopetettu sain kauheen pahan mahakpiukohtauksen. Luulin, että umpisuoli olisi puhkeemassa ym.
Menin sairaalaankin, kunnes selvisi, että ne kivut oli kuukautiskipuja. Siis sattui ainakin 50 kertaa enemmän kun kumpikaan synnytys... No sieltä ne kauan kaivatut menkat sit tuli ja sit tulinkin jo taas raskaaks.

Mielummin 100 synnytystä putkeen kun noin kauheet menkkakivut!!!! :saint:
 

Yhteistyössä