voiko menkat alkaa 9 vuotiaalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Voi ne alkaa, mutta harvalla niihin liittyy vielä ensimmäisinä vuosina mitään kipuja tai vastaavia pms- oireita. Olisko kuitenkin jotain muuta.

Me mentiin yöllä sairaalaan kun olin 10v, niin kovin sattu mahaan. Ja mitä vielä, seuraavana päivänä alko elämäni ekat menkat. Että näin.... Sen jälkeen kivut onkin ollu aina vaan kauheemmat. Endometrioosi leikattu jne...
MUTTA VOI SIIS SATTUA KOVINKIN!

No minä sanoinkin, että harvalla, eli poikkeuksiakin voi olla. On kuitenkin todennäköisempää että kipuihin on jkin muu syy kuin alkavat menkat.

Alkuperäinen kirjoittaja Minnamammma:
Kauhean aikaisin alkavat kuukautiset jos jo 9 vuotiaana! Itse ajattelin tytöille pitää sitten pienet naiseksitulojuhlat kun kuukautuset alkavat, tosin ei vielä kovinkaan ajankohtaista kun ovat 5,5 ja 2,5v, ja toivottavasti heilläkin alkavat kuukautiset vasta 15vuotiaana kuten äidillä.

Mun nuoruudessa kaikilla 15 v. oli jo menkat olleet kauan....

15- vuotiaana 2-3 vuottakin oli "jo kauan".

minulla alkoi 12v ja minusta se oli kamalaa ja on vieläkin. äitini ei koskaan puhunut minulle siitä mitään enkä minä uskaltanut sanoa tai kysyä. Ja kyllä, muistan olleeni niin kipeä että en meinannut kävelemään päästä vaan en uskaltanut kenellekkään sanoa. Jos minä saan joskus tyttölapsen niin pidän huolen että olen hänelle sellainen äiti jonka kanssa näistä asioista uskaltaa jutella.

Kauhean aikaisin alkavat kuukautiset jos jo 9 vuotiaana! Itse ajattelin tytöille pitää sitten pienet naiseksitulojuhlat kun kuukautuset alkavat, tosin ei vielä kovinkaan ajankohtaista kun ovat 5,5 ja 2,5v, ja toivottavasti heilläkin alkavat kuukautiset vasta 15vuotiaana kuten äidillä.

tarkistitko?
ehkä ne joilla ei ollu alkanu, sanoivat vaan niin koska muuten olisivat olleet "outoja"...

Alkuperäinen kirjoittaja vier@s:

tarkistitko?
ehkä ne joilla ei ollu alkanu, sanoivat vaan niin koska muuten olisivat olleet "outoja"...

No niin sanoivat, en tietenkään varmaksi tiedä. Kyllä suurimmalla osalla 15 v. on jo menkat, luulisin näin.

Voi ne alkaa, mutta harvalla niihin liittyy vielä ensimmäisinä vuosina mitään kipuja tai vastaavia pms- oireita. Olisko kuitenkin jotain muuta.

Kuule, nyt sä et taida tietää oikein mistä puhut. Ootko ite sellanen onnekas, jolla ei oo mitään kuukatiskipuja yms.? Nimittäin, jos totta puhutaan, ne kivut voi olla pahimmillaan just silloin ekoina vuosina. Toisilla niitä taas ei tuu koskaan, toisilla ne jatkuu vaihdevuosiin asti.

mä olin 9v ku alko ja oli kivuliaat! no kaikkeen tottuu ja onneks mul ei ainakaan ollu tos iässä mitenkään säännölliset,saatto olla 2-3kk väliä tai jopa puoli vuotta.olin tosi hoikka joka varmaan myös vaikutti siihen ettei menkoista tullut säännöllisiä.

Miksi se on valitettavasti? Mä olin ainakin ylpeä naiseudestani, vaikka tietysti lapsi vielä olinkin. Silti mun mielestä menkat on osa mun naiseutta ja ennemmin olen niistäkin yöpeä, vaikka niissä vaivansa onkin. Vähän kun poika huomaa, että alkaa parta kasvamaan.
Äidit sen lapsille opettaa, että menkat on joku rangaistus, miksi lapselle opetetaan niin?

Musta tää kuulostaa jotenkin sairaalta ja yököttävältä. Ei sulle tule mieleen että kaikki ei niistä nauti ja kuukautiskivutkin on tosi yleisiä. Liikuntatunnit ja harrastukset ihan perseestä jos pitää pelätä että housunperse on veressä.

Mä olen ollut aina pienikokoinen ja alipainoinenkin, mutta silti alkoi 11-vuotiaana. Menkkakivut oli sellasia että en voinut olla tunnilla eka päivänä, saatoin oksennellakin. En tosiaankaan toivoisi että omalla tytölläni alkaisi menkat 9-vuotiaana vaikken naiseuttani mitenkään häpeäkään. 9-vuotiaan ei pitäisi vielä joutua ajattelemaan naiseutta, vaan leikkimään ilman kipuja :(

yhtenä päivänä vaa sanoin äidille et mahaan sattuu ja sit se kerto mulle kuukautisista..... Olisin halunnut jäädä kotiin koko loppuvuodeksi koska pelkäsin kaikkien tietävän kuukautisistani..... onneksi kukaan ei ollut tiennyt asiasta, isosiskoni sanoi kaikille että olen vatsataudissa..... joten varmaankin ne jotka häpeävät sitä asiaa toivovat asian pysyvän salassa, niinkuin minä:DD

Äitillä alkoi menkat jo 10v niin saattaa mullakin itse olen kymmenen vuotta ja ajattelin valmistautua kuukautisiin kattomalla netistä mutta haluisin että menkat alkaa vasta 15-18v tai vaikka maximi määränä tai jotain.