voiko menkat alkaa 9 vuotiaalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan

Vieras
tyttöni on valittanut alamahakipua,näyttää kohtaa joka on juuri pikkuhousujen yläpuolella eli tosiaan ihan alamahalla keskellä.
valkovuotoa on ollut jo useamman kuukauden ja rinnat on selkeästi jo kasvaneet.
tänään tuli kesken päivän pois koulusta kun mahaa kuulema nipistelee ja sattuu.
tuntuu niin kamalan aikaiselta jos jo nyt alkavat,onko ees normaalia?
itsellä alkoi 11 vuotiaana..

Alkuperäinen kirjoittaja miiiiiii:
valitettavasti voi alkaa, mulla alkoi 10v

Miksi se on valitettavasti? Mä olin ainakin ylpeä naiseudestani, vaikka tietysti lapsi vielä olinkin. Silti mun mielestä menkat on osa mun naiseutta ja ennemmin olen niistäkin yöpeä, vaikka niissä vaivansa onkin. Vähän kun poika huomaa, että alkaa parta kasvamaan.
Äidit sen lapsille opettaa, että menkat on joku rangaistus, miksi lapselle opetetaan niin?

Kuukautiset voivat alkaa jo 9-vuotiaana, vaikkei se tyypillistä olekaan. Ensin kuitenkin kannattaisi sulkea pois muut syyt vatsakivun aiheuttajina, esim. virtsatietulehdus aiheuttaa alavatsakipua juuri kuvaamassasi paikassa.

Mulla alkoi 9-vuotiaana kuukautiset ja ihan normaali ihminen olen :) Ei se tietysti kivaa silloin ollut, mutta eihän sille mitään voinut. Oli vain opittava elämään asian kanssa ja opittu on :)

Alkuperäinen kirjoittaja yksi edellisistä vieraista:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä, voi alkaa. Isokokoisella ja pyöreähköllä lapsella voi alkaa kovin nuorena.

Minä en ollut isokokoinen enkä pyöreä lapsi, silti minulla alkoi 9-vuotiaana kuukautiset.

Enkä minä, ainakaan pyöreä. Tosin lopullisen pituuteni (162 senttiä) olin saavuttanut jo 12 vuotiaana, mutta hoikka olin vielä 25 vuotiaana.

Munkaan mielestä menkoissa ei mittään pahaa ole. Itse asias sillo ku olin sen likemmäs 16 eikä viel ollu alkaneet, tunsin itteni kummajaiseks. Äit ain sano, et oo ilonen ku ei viel ala. Sillo siittä ei osannu iloita, nyttemmin ois ehk iloinnutki ku ois tienny mitä se on :D

Mut etenki kuukautiskupin kans niist ei ees riesaa ole, mulla ainakaan. Tosin sit on eri asia ku oon synnyttäny taas ja menkat alkaa, siittä ku en tiiä miten ne taas sit muuttuu (tuleeko kivuliaiks jne)

Kauhean aikaisin alkavat kuukautiset jos jo 9 vuotiaana! Itse ajattelin tytöille pitää sitten pienet naiseksitulojuhlat kun kuukautuset alkavat, tosin ei vielä kovinkaan ajankohtaista kun ovat 5,5 ja 2,5v, ja toivottavasti heilläkin alkavat kuukautiset vasta 15vuotiaana kuten äidillä.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Voi ne alkaa, mutta harvalla niihin liittyy vielä ensimmäisinä vuosina mitään kipuja tai vastaavia pms- oireita. Olisko kuitenkin jotain muuta.

Me mentiin yöllä sairaalaan kun olin 10v, niin kovin sattu mahaan. Ja mitä vielä, seuraavana päivänä alko elämäni ekat menkat. Että näin.... Sen jälkeen kivut onkin ollu aina vaan kauheemmat. Endometrioosi leikattu jne...
MUTTA VOI SIIS SATTUA KOVINKIN!

Alkuperäinen kirjoittaja Minnamammma:
Kauhean aikaisin alkavat kuukautiset jos jo 9 vuotiaana! Itse ajattelin tytöille pitää sitten pienet naiseksitulojuhlat kun kuukautuset alkavat, tosin ei vielä kovinkaan ajankohtaista kun ovat 5,5 ja 2,5v, ja toivottavasti heilläkin alkavat kuukautiset vasta 15vuotiaana kuten äidillä.

Mun nuoruudessa kaikilla 15 v. oli jo menkat olleet kauan....

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja miiiiiii:
valitettavasti voi alkaa, mulla alkoi 10v

Miksi se on valitettavasti? Mä olin ainakin ylpeä naiseudestani, vaikka tietysti lapsi vielä olinkin. Silti mun mielestä menkat on osa mun naiseutta ja ennemmin olen niistäkin yöpeä, vaikka niissä vaivansa onkin. Vähän kun poika huomaa, että alkaa parta kasvamaan.
Äidit sen lapsille opettaa, että menkat on joku rangaistus, miksi lapselle opetetaan niin?

Ei menkat nyt mikään rangaistus ole, mutta minusta siihen naiseuden riemuun ehtisi ihan hyvin muutamaa vuotta myöhemminkin. Itse olin tosi kipeä silloin nuorena aina menkkojen aikaan ja vuoto oli muutenkin aika runsasta. Esim. liikuntatunnit saattoivat olla tosi ikäviä, kun ei vielä onnistunut tamppooninkaan käyttö. Monesti siis jäin kotiin ekaksi ja joskus toiseksikin vuotopäiväksi.

En mäkään kuukautisia häpeä millään tapaa ja olen ylpeä naisudestäni, mutta onneksi menkat alkoivat vasta melkein 14 vuotiaana.
Ei ne kuitenkaan elämää helpota; liikuntatunnit oli musta tylsiä vielä tuolloinkin menkkojen aikaan.
ja toki kivut voi vaivata...

Mun milestä 9v on vielä lapsi ja toivoisin ettei menkat vielä tuolloin monellakaan alkaisi.

Tulipahan mieleen, että on siis aika kertoa menkoista tyttärille :/
Itse taisin olla 12-13v. Rankkaahan se on niin nuorena. Voisimpa luopua niistä jo, taitaa olla vielä 20 vuotta edessä.