Voiko masennuslääkkeet olla epäsopivia ja aiheuttaa itsetuho-oireita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolissaan"

Vieras
Voiko masennuslääkkeet olla epäsopivia ja aiheuttaa itsetuho-oireita?

Entä jos syö monia lääkkeitä sekaisin, esimerkiksi unilääkkeitä ja masennuslääkkeitä. Sopiiko kaikki aina yhteen? Entä jos on lisänä vielä vaikka migreenilääkitys tai verenpainelääkitys?

[QUOTE="huolissaan";23311250]Voiko masennuslääkkeet olla epäsopivia ja aiheuttaa itsetuho-oireita?

Entä jos syö monia lääkkeitä sekaisin, esimerkiksi unilääkkeitä ja masennuslääkkeitä. Sopiiko kaikki aina yhteen? Entä jos on lisänä vielä vaikka migreenilääkitys tai verenpainelääkitys?[/QUOTE]

Hoitavalle lääkärille on tärkeä kertoa AINA kaikki lääkkeet mitä on käytössä jotta lääkäri osaa arvoida mahdolliset yhteisvaikutukset.

Varsinkin masennuslääkitystä aloittaessa saattaa olla sivuvaikutuksena itsetuhoisuutta. Silloin kannattaa kyllä ottaa yhteys lääkäriin. Muutenkin joku masennuslääke saattaa olla jollekin epäsopiva.
Aina on myös riski, ettei lääkkeet sovi keskenään. Eli lääkkeitä määräävän lääkärin pitäisi olla tarkkaan tietoinen, mitä lääkityksiä potilaalla ennestään on.

Äitini on juuri nyt sairaalassa, koska hänelle eri lääkärit määräsi lukuisia lääkkeitä, miettimättä/tarkistamatta sopiiko ne äidin edellisiin lääkityksiin tai äidin perussairauksiin. Äidillä oli sekavuutta, väsymystä, huimausta, tärinää, sydämentykytystä, masennusta, voimattomuutta... Oli tästä useasti yhteydessä tk:hon, jossa asiaa ei otettu vakavasti. Viime viikolla äiti sitten löytyi tajuttomana ja kiidätettiin sairaalaan. Kaikki veriarvot päin peetä ja todella heikossa kunnossa. Nyt on paranemaan päin, kun lääkitykset on tarkistanut ja muuttanut äidille sopivaksi asiaan perehtynyt lääkäri.

OLKAA SIIS TARKKOJA LÄÄKITYKSIEN KANSSA!

Apua, että sattuikin osumaan tällainen aloitus just nyt kun tässä istuskelen. Mun miehelläni on ollut jonkinlaisia paniikkikohtauksen tyylisiä ongelmia viime aikoina ja nyt hänelle määrättiin siihen joku masennuslääke ja joku rauhoittava lääke. Hän ottaa jo migreeniin beetasalpaajaa ja joskus täsmälääkkeitä. Kai ne lääkärit nyt miettii nämä asiat?? Että varmasti lääkkeet passaa potilaalle?? Jos lääkkeistä tulisi ongelmia, esim. itsetuhoisia ajatuksia, tajuaako potilas siinä tilanteessa, että ne johtuu siitä lääkityksestä?? Voinko minä tarkkailla miehessäni mitään erityistä?? Voinko minä huomata sitä mitenkään, jos lääkkeet eivät sovikaan miehelleni??

[QUOTE="apua";23311379]Apua, että sattuikin osumaan tällainen aloitus just nyt kun tässä istuskelen. Mun miehelläni on ollut jonkinlaisia paniikkikohtauksen tyylisiä ongelmia viime aikoina ja nyt hänelle määrättiin siihen joku masennuslääke ja joku rauhoittava lääke. Hän ottaa jo migreeniin beetasalpaajaa ja joskus täsmälääkkeitä. Kai ne lääkärit nyt miettii nämä asiat?? Että varmasti lääkkeet passaa potilaalle?? Jos lääkkeistä tulisi ongelmia, esim. itsetuhoisia ajatuksia, tajuaako potilas siinä tilanteessa, että ne johtuu siitä lääkityksestä?? Voinko minä tarkkailla miehessäni mitään erityistä?? Voinko minä huomata sitä mitenkään, jos lääkkeet eivät sovikaan miehelleni??[/QUOTE]

ei potilas aina itse huomaa, että jokin on pielessä. itselleni uusi lääke aiheutti itsetuhoisia ajatuksia enkä itse huomannut että kyse on lääkkeiden sivuvaikutuksesta. kannattaa esim. ottaa asia esille miehen kanssa.

Kannattaa ottaa yhteys ensi tilassa lääkityksen määränneeseen lääkäriin! MIELIALAlääkkeille (kuten varmasti tarkoitat "masennuslääkkeillä") on juuri tyypillistä, että lääkitystä aloittaessa OIREET VOIMISTUVAT ja masennus tai ahdistuneisuus lisääntyy. Samoin annosta muutettaessa. Tämän(kin) vuoksi on tärkeää, että sinulla (tai potilaalla) on hoitokontakti lääkkeen määränneeseen lääkäriin! Ainoastaan ns. "tuttu" lääkäri voi (yhteistyössä) potilaan kanssa löytää kullekin sopivan lääkkeen ja annostuksen sekä seurata näitä vaikutuksia. Kun kukaan lääkärikään ei ole selvännäkijä ja nykyisin (mieliala-) lääkkeitä(kin) on tarjolla jos jonkinmoista. Mikä sopii yhdelle, niin ei välttämättä toiselle.
Ja onhan se itsestään selvää, että lääkärille kerrotaan myös muista, käytössä olevista, lääkkeistä..?!

Yhteistyössä