Voiko masennus näkyä myös niin että syyttää toisia kaikesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaimo

Vieras
Mä alan epäillä että mun miehellä on masennusta. Viimeisen reilun vuoden ajan hän on ollut kokoajan tosi kiukkuinen ja ahdistunut. Väsynyt töistä ja kaikesta. Olen yrittänyt helpottaa tilannetta ottamalla kotihommia itselleni että mies saisi levätä, nykyään oikeastaan kaikki kotiin ja lapsiin liittyvät jutut ovat jääneet mulle vaikka ennen ne meni tasan. Mies ei enää tunnu edes nauttivan lapsista vaan lähinnä ärsyyntyy kaikesta mitä ne tekee. Samoin mulle tulee kokoajan sanomista siitä miten teen kaikki väärin enkä hoida kotia ja lapsia niin kuin pitäisi, kulutan liikaa rahaa ja vaikka mitä.

Olen yrittänyt olla riitelemättä ja joustaa kun toinen on niin väsynyt. Mutta oikeasti en enää edes tiedä miksi hän on väsynyt. Ei niillä töissäkään pitäisi niin raskasta olla, kaverini mies on samassa työpaikka ja samoissa tehtävissä ja pitää sitä ihan kevyenä hommana. Silti mun mieheltä siinäkin jää tehtäviä rästiin eikä meinaa saada niitä tehtyä.

Mutta kun masennuksesta yleensä sanotaan että ihminen syyttää siinä itseään ja kokee olevansa huono ja arvoton. Mun mies ei koskaan ole sanonut mitään tuollaista vaan päinvastoin syyttää kokoajan muita. Mua, pomoansa, työkavereitaan ja muita kavereita. Kavereidenkin kanssa ovat välit viilenemässä ja kotona kokoajan kiukuttelee kuinka k***päitä ne on ja kuika tekisi mieli sanoa niille suorat sanat. Samoin suunnittelee kuinka haukkuisi pomon lyttyyn ja tänään oli mietti jo pomon naamaa kun aikaa sanoa itsensä irti. Ennen hän ei todellakaan ole ollut tällainen, kun mietin pari vuotta taaksepäin on kuin kyseessä olisi ihan eri mies.

Voiko toi olla masennusta vai mitä?

Kyllä kai masennus voi olla mitä tahansa. Mun mies on masentunut, mutta ei syytä muita. On vain tosi poissaoleva ja varmasti kokee huonommuutta. Ja syystäkin, toisaalta, koska masennus aiheutti tosi huonoja asioita perheellemme, kun hän salasi eikä hoitanut asioita. Nyt olemme mm. pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa, enkä osannut niistä tietää ennen kuin pommi räjähti.

Voimia sinulle. Minäkin koetan jaksaa, mutta vaikeata on. Halu auttaa on kova, mutta toisaalta tehtyjä temppuja ei tekemättömiksi saa ja aika ajoin on vaikea antaa anteeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja voimia:
Joo, eiköhän se sitä ole. Lääkäriin saamaan lääkkeet ja saikkua ja keskusteluapuakin tarttis.

Mutta millä ihmeellä mä saan lääkäriin miehen jolla ei ole mitään sairaudentuntoa?

Jossain vaiheessa ehdotin sitä suoraan mutta hän suuttui ja tyrmäsi koko asian. Sittemmin olen yrittänyt kevyemmin vihjailla että hän tuntuu ottavan asiat liian raskaasti ja jos on noin paha olla niin ei varmaan tekisi pahaa hetki jutella jonkun kanssa. Mutta ei, hänen ei tarvi mennä lääkäriin tai syödä lääkkeitä sen takia että muut tekevät hänen elämästään helvetin. :(

Mulla meni pitkä aika, että sain miehen lääkäriin. Hänelle alkoi kuitenkin kaatua seinät päälle vähän joka puolelta, muuallakin kuin kotona, joten hän vihdoin tajusi mennä lääkäriin. Meillä oli onneksi todella sympaattinen lääkäri terveyskeskukselle, jonka luo hän vihdoin uskalsi mennä ja myös terveyskeskuspsykologille hän meni. Olin itse joitain vuosia aikaisemmin sairastanut masennuksen ja osasin jo analyyttisesti puhua hänelle lääkäreistä, joten osasin loiventaa hänen lääkärille menoa. Paljon työtä se vaati ja liittokin piti laittaa alttarille.. :( Nyt on asiat melkolailla kunnossa.

Aika monet apn kuvaamista oireista osuvat minuunkin pomon naaman kuvittelemista myöten. Ei sen välttämättä masennusta tarvitse olla vaan stressiä ja pelkkää fyysistä väsymystä työhön ja itseensä. Siksi on kiva syyttää muita. Menee tuo ohi itsestäänkin , luulisin.