Ei voi lomauttaa!
Minulle kävi muutama kesä sitten näin;
Olin uudessa työpaikassa, eikä tietenkään ollut kertynyt lomapäiviä, kun koko firmaa oltiin sulkemassa kuukaudeksi. Sovimme sitten, että kaksi viikkoa tein töitä kahdestaan yhden työkaverin kanssa, joka halusi siirtää lomansa alkua. Kaksi seuraavaa viikkoa olin lomautettuna. Työsuhde oli siis määräaikainen. Soittelin omaan liittooni ja työnantaja omaansa, kun otimme selvää, voiko lomautuksen toteuttaa, jos molemmat osapuolet ovat suostuvaisia (Päivärahakarenssin olin jo aikaisemmin kärsinyt, joten parin viikon loma sopi minullekin). Meille molemmille sanottiin, että asia on ok ja työpaikan luottamusmieskin oli mukana tekemässä lomautussopimusta. Niinpä jäin kahden viikon lomautukselle ja laitoin päivärahahakemuksen vetämään.
Kassasta tuli sitten aikanaan kielteinen päätös. Perusteluna juuri se, että työsuhteeni oli määräaikainen, eivätkä mitkään yhteiset sopimukset muuta tilannetta.
Luottamusmies sanoi tässä vaiheessa, että oli päätöksen jo etukäteen arvannut. Laki on laki.
Luottamusmies palaveerasi tovin työnantajan kanssa. Loppu tulos; firma maksoi jälkikäteen lomautusajaltani täyden palkan.