Voiko määräaikaisen lomauttaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annnas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

annnas

Aktiivinen jäsen
03.12.2006
2 453
0
36
On määräaikainen sopimus jossa lukee että määräaikaisuuden peruste on kiireapulainen. Työsopimus on voimassa juhannukselle ja sitten ilmoitetaan että lomautetaan 3-4 kuukaudeksi :o

Jos kuulut liittoon, niin tarkasta asia. Voi olla, että tuo kiireapulainen muuttaa asiaa, mutta kaverini oli ihan ns. normaalihommissa määräaikaisena. Kaikki muut olivat lomautettuna paitsi hän, kun määräaikaista ei saanut lomauttaa.

Ei voi lomauttaa!
Minulle kävi muutama kesä sitten näin;
Olin uudessa työpaikassa, eikä tietenkään ollut kertynyt lomapäiviä, kun koko firmaa oltiin sulkemassa kuukaudeksi. Sovimme sitten, että kaksi viikkoa tein töitä kahdestaan yhden työkaverin kanssa, joka halusi siirtää lomansa alkua. Kaksi seuraavaa viikkoa olin lomautettuna. Työsuhde oli siis määräaikainen. Soittelin omaan liittooni ja työnantaja omaansa, kun otimme selvää, voiko lomautuksen toteuttaa, jos molemmat osapuolet ovat suostuvaisia (Päivärahakarenssin olin jo aikaisemmin kärsinyt, joten parin viikon loma sopi minullekin). Meille molemmille sanottiin, että asia on ok ja työpaikan luottamusmieskin oli mukana tekemässä lomautussopimusta. Niinpä jäin kahden viikon lomautukselle ja laitoin päivärahahakemuksen vetämään.
Kassasta tuli sitten aikanaan kielteinen päätös. Perusteluna juuri se, että työsuhteeni oli määräaikainen, eivätkä mitkään yhteiset sopimukset muuta tilannetta.
Luottamusmies sanoi tässä vaiheessa, että oli päätöksen jo etukäteen arvannut. Laki on laki.
Luottamusmies palaveerasi tovin työnantajan kanssa. Loppu tulos; firma maksoi jälkikäteen lomautusajaltani täyden palkan.

mut lomautettiin. Sanottiin että perusteluksi riittää se että päätyöntekijäö olisi myös voitu lomauttaa vähän työmäärän ja taloudellisentilanteen takia. Olin siis äitiysloma-/hoitovapaasijaisena.

Mun mielestä ei ainakaan voi lomauttaa jos on määräaikasena. Ainoastaan silloin jos on ns. Hyvä syy taikka koko firma lomautetaan silloin ainostaan määräaikasen voi lomauttaa...

Itselläni on sama tilanne. määräaikasena ja YT-neuvottelut menossa... Jos lomautus mulle tule ja muuten firma pysyy käynnissä niin siitä voipi tehdä valituksen liitolle (Jos kuuluu) niin ne hoitavat asian =) Itse kuulun TU-Liittoon =D

PikkuFisua mukaillen, mua ei voi mutta tämäkin voi olla ala- eli työehtosopimuskohtaista. Kannattaa tarkistaa joko omasta liitosta tai työsuojelupiiristä vaikka etukäteen jos epäilee asian olevan itsellä edessä. On sitten faktaa sanoa työnantajalle kun tulee lomautusvaroitusta tarjoamaan :whistle:

(Mulla on liiton meili asista jonka voin tulostaa tarvittaessa, sanoen että mulle sopii mutta ottaako liiton lakimies yhteyttä esimieheen vai firman lakimieheen ja hänen nimensä, kiitos)

Hiiteen TES, ay-miehet ja juristit. Opetelkaa hakemaan asioita Googlesta. Kuten Artsi edellä sanoi KKO 2006:4 ennakkopäätöksessä asia on kiveen hakattu, ei siihen mitkään alat tai TESit vaikuta.

Jos olet sijainen ja 'alkuperäisen' työntekijän olisi saanut lomauttaa niin sinutkin saa, jos et ole sijainen lomautus on laiton. Yritys saa tietysti lomauttaa mutta sit saat rahat ennemmin tai myöhemmin firmalta, nyt sen ay-juristin avustuksella.

Yhteistyössä