Voiko m1 lähetteen lääkäri kirjoittaa näkemättä ja tutkimatta potilasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos etukäteen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Potilas pitää aina henkilökohtaisesti tutkia – toisen kertoman perusteella tehty M1 on laiton (poliisin virka-avulla potilas voidaan toimittaa perusterveydenhuoltoon tutkittavaksi, jos ei muuten onnistu)"

Mutta eikös ole järkevintä että jos itselläsi tai läheisilläsi on huoli voinnistasi, käyt vastaanotolla ihan suosiolla?

Alkuperäinen kirjoittaja Viisseehtemän;29542911:
"Potilas pitää aina henkilökohtaisesti tutkia – toisen kertoman perusteella tehty M1 on laiton (poliisin virka-avulla potilas voidaan toimittaa perusterveydenhuoltoon tutkittavaksi, jos ei muuten onnistu)"

Mutta eikös ole järkevintä että jos itselläsi tai läheisilläsi on huoli voinnistasi, käyt vastaanotolla ihan suosiolla?

Itselläni eikä läheisilläni ole minusta huolta vaan sairaanhoitajalla. Onneksi kutsua lääkärin vastaanotolle ei ole tullut

Alkuperäinen kirjoittaja kiitos etukäteen;29542919:
Itselläni eikä läheisilläni ole minusta huolta vaan sairaanhoitajalla. Onneksi kutsua lääkärin vastaanotolle ei ole tullut

Jos lähete kumminkin tehtäisiin niin kai siitä ilmoitus tulee vai noin vaanko poliisit voivat tulla ovelle hakemaan lääkärin vastaanotolle ilman että potilaalle ilmoitetaan mitään

Alkuperäinen kirjoittaja kiitos etukäteen;29542924:
Jos lähete kumminkin tehtäisiin niin kai siitä ilmoitus tulee vai noin vaanko poliisit voivat tulla ovelle hakemaan lääkärin vastaanotolle ilman että potilaalle ilmoitetaan mitään

jos nyt et elä 24/7 täysin harhaisena ja irrallisena todellisuudesta ollen uhkana lähestyville ihmisillekkin niin ei kukaan tule ovelta hakemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kiitos etukäteen;29542924:

Kyllä sinut ensin kutsuttaisiin vastaanotolle, ja jos siitä kieltäydyt, niin sitten voi tulla poliisit yllättäen.

kyllä M1 kriteerit on niin tiukat nykyään, että pitää olla todella itselleen tai ympäristölleen vaaraksi, että sellaisen saa. kerran muistan tapauksen, jossa sitten vasta saatiin asiakkaalle lähete, kun vein itse hänet ranteet verta valuen päivystykseen tikattavaksi...

Tosi sekaisin pitää olla, että saa pakkoapua. Tuttu eleli ihan muissa maailmoissa ja harhakuvissa. Moni sai soitella ja kysellä apua, myös omat vanhemmat, ennenkuin apua sai ja poliisien avustuksella saatiin ambulanssikyytiin. Avun hakeminen oli todella turhauttavaa, kun joka paikassa sanottiin, ettei mitään voi tehdä.

Kyllä tuohon lähetteeseen vaaditaan tarkat perusteet. Ei sellaista voida tehdä kuulopuheen tai epäilyksen perusteella.

Kävin sairaanhoitajan luona tiistaina ja heti alkoi puheet huolesta minua kohtaan. On siis nähnyt minut. Lastensuojeluilmoituksen tekivät samana päivänä koska minulla alaikäisiä lapsia. Vaivaamaan jäi lause " ensin lapset ja sitten katsotaan mihin sinut laitetaan". Siksipä tässä hermostuttaakin kun en tiedä mitä odottaisin. Pakkolähetettä vai jotain muuta?

lisään vielä tosiaan että vaikea masennus ja loppuunpalaminen. sekä nyt esiin tullut mahdollinen syömishäiriö joiden takia heillä syytä epäillä etten jaksa lapsistani huolehtia

Alkuperäinen kirjoittaja kiitos etukäteen;29543295:
lisään vielä tosiaan että vaikea masennus ja loppuunpalaminen. sekä nyt esiin tullut mahdollinen syömishäiriö joiden takia heillä syytä epäillä etten jaksa lapsistani huolehtia

Moikka vielä, ajattelin vielä sinua tuossa ruokatunnilla. Hyvä että lapsista huolehditaan, ja toivottavasti myös sinusta! Jos sinulle soitellaan ja kutsutaan lääkäriin, menethän? Ei ne pahalla asialla ole jos perään soittelevat. Mene vastaanotolle ja jos ehdottavat hoitojaksoa, mene vapaaehtoisesti. Asiat alkaa selvitä sairaalassa hirveen paljon nopeammin ja ne näkee eri valossa, kuin kotona yksin miettiessä.

Halaus.

M1 lähetteen on lääkäri kirjoittanut näkemättä potilasta. Olen itse ollut paikalla, kun ambulanssi haki vanhuksen harhojen takia sairaalaan, koska oli harhoissaan vaarallinen itselleen. Ja ambulanssin soittaja olin minä.

[QUOTE="sommarcat";29543652]M1 lähetteen on lääkäri kirjoittanut näkemättä potilasta. Olen itse ollut paikalla, kun ambulanssi haki vanhuksen harhojen takia sairaalaan, koska oli harhoissaan vaarallinen itselleen. Ja ambulanssin soittaja olin minä.[/QUOTE]

Mutta en ole harhainen, ainoastaan todella uupunut, väsynyt. masentunut

Alkuperäinen kirjoittaja Viisseehtemän;29543614:
Moikka vielä, ajattelin vielä sinua tuossa ruokatunnilla. Hyvä että lapsista huolehditaan, ja toivottavasti myös sinusta! Jos sinulle soitellaan ja kutsutaan lääkäriin, menethän? Ei ne pahalla asialla ole jos perään soittelevat. Mene vastaanotolle ja jos ehdottavat hoitojaksoa, mene vapaaehtoisesti. Asiat alkaa selvitä sairaalassa hirveen paljon nopeammin ja ne näkee eri valossa, kuin kotona yksin miettiessä.

Halaus.

Kiitos kauniista kirjoituksestasi.

Ruokahaluttomuus ei ole M1-lähetteen aihe, ennemminkin somaattisten selvitysten aihe.

ruokahaluttomuus liittyy varmasti väsymykseen ja masennukseen. huoli syömisestäni, sairaanhoitajan mielestä kuihtunut olemus ja alipainoinen mitä en usko. mielestäni normipainoinen tai sitten täysin vääristynyt kehon kuva. ruoka ei maistu eikä mene alas niin ei voi mitään, pakollakaan ei voi syödä

[QUOTE="Jep";29544179]No mitkä on sun mitat, jos ole mielestäsi normaalipainoinen? Paljonko paino on pudonnut viimeisen vuoden/ kuukauden aikana?[/QUOTE]

En oikeasti tiedä mitä painan, en omista vaakaa. Kai olen sitten entisestään kuihtunut, aina ollut hoikka. Huvikseen kokeilin niin lasteni talvivaatteet menevät hyvin päälleni ja ovat kokoa 134cm.

Alkuperäinen kirjoittaja viisseehtemän;29542964:
Kyllä sinut ensin kutsuttaisiin vastaanotolle, ja jos siitä kieltäydyt, niin sitten voi tulla poliisit yllättäen.

Ei tule poliisi vaan ambulanssi. Ambulanssikuskit ovat terveydenhuollon ammattilaisia ja tekevät arvion onko potilas sinä kunnossa että hänet on vietävä lääkärin vastaanotolle. Ja he voivat pyytää virka apua poliisilta tarvittaessa.

[QUOTE="joo";29544843]Ei tule poliisi vaan ambulanssi. Ambulanssikuskit ovat terveydenhuollon ammattilaisia ja tekevät arvion onko potilas sinä kunnossa että hänet on vietävä lääkärin vastaanotolle. Ja he voivat pyytää virka apua poliisilta tarvittaessa.[/QUOTE]

Myös poliisi voi tulla hakemaan. Eli jos terveyskeskuksen virkalääkärile tulee esim puhelimitse tieto siitä, että joku on perustellusti huolissaan sinun mielenterveydestäsi pyytää hän virka-apua poliisilta, jotta sinut saaadaan toimitettua terveysasemalle tutkittavaksi. Noudon voi toimittaa ambulanssi, mutta jos on oletettavaa, että vastustelet (eli olisit esim sekaisin kuin seinäkello) tarvitaan poliisia noutoon koska poliisi voi käyttää myös voimakeinoja. Sinun tilanteessasi uskoisin, että jos tällainen arvio tulee ajankohtaiseksi otetaan sinuun yhteyttä ja pyydetään tulemaan vo:lle tiettynä aikana, mutta jos et mene toimitaan yllämainitun kaltaisesti. Vapaa-ehtoisuun kannattaa aina, se on aina helpompi ja nopeampi tie saada apua!

Uusimmat

Yhteistyössä