??? Olen raskaana ja lääkäri määräsi tutkimatta ja näkemättä antibiootit...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairas?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sairas?

Vieras
...kun tänään ei olisi enää labraan ehtinyt. En edes puhunut koko lääkärille, vaan vastaanottovirkailija teki sen puhelimessa.
Epäilen siis virtsatieinfektiota, mutta en ole varma asiasta, kuten puhelimessa myös sanoin. Hieman enemmän vessassa ramppaamista, virtsaputken kohdalta vihloo ajoittain. Hiukka kuumetta. Mulla on ollut ennenkin vti, ja silloin oireet olivat selvemmät, mutta raskaus voi kai niitä lieventää.

Lääkäri kuulema sanoi että kuuri vaan päälle. Tietenkin sellaisia antibiootteja joita raskaana saa syödä, mutta suhtaudun kyllä skeptisesti anbiootteihin raskausaikana. Ihmeellistä toimintaa, kuvittelin että raskausaikana tehtäisiin automaattisesti viljely, etenkin jos oireet eivät ole selkeät.

Rv 12+ alkoi juuri. En millään viitsisi syödä kuuria jos kyseessä ei olekaan vti, mutta tunnen itseni kyllä tyhmäksi jos pakolla änkeän huomenna labraankin, kun resepti on jo kourassa. Lisäksi tietty vti on haitallinen lapselle...

Mitä tekisitte? Uusi soitto aamulla vai aloittaisitteko vain kuurin?

no voi vittu tiedän kans. varmasti voi ottaa ja kannattaakin! minulla ollut kaikissa raskauksissa monta kusitulehusta ja olen syönyt monta kuuria. ei ole mitään haittaa

Olen kyllä ns. antibioottivastainen (eli turhia kuureja vastaan), mutta jos tunnistat oireet itsessäsi, ja antibiootit on sellaisia joita raskausaikana saa käyttää, niin sinuna aloittaisin kuurin.

Se munuaisiin edennyt vti ei meinaan ole lainkaan kiva asia, vaikka ei olisi raskaanakaan.

Niin tietääkö se lääkäri raskaudestasi? Joka tapauksessa, vti voi raskaana olla ongelmallinen, joten syö kuuri (että on raskaanaolevalle sopiva). Jos kuumetta vielä huomennakin, ota yhteys uudelleen, kuumeinen virtsatietulehdus raskausaikana kuuluu äitipolin hoidettavaksi. Jos tauti paranee, muista kontrollinäyte.

Öö. menisin kyllä labraan katsomaan, että onko se tulehdus, ehdottomasti. Pikkuhiljaa, kun alkaa tulla näitä tuloksia, mitä kaikkea antibioottien syöttö ihan vauvoille saa aikaan elimistössä. Allergiaa, astmaa, vastustuskyvyn laskua yms... Miksi se sitten raskaana olevalle ois ah, niin terveellistä?

Pakkohan se on antaa vauvalle tai raskaana syödä, jos ei tauti muuten lähde, mutta kyllä kävisin labrassa tarkistuttamassa ennen kuuria.

Odottaisin vielä kuurin kanssa, jos vaan voit. Mulla oli ennen raskautta oikea vti kierre, monta kuuria meni. Raskaan oli ensin taukoa kunnes sitten alkoi taas olla "tuntemuksi" menin tietysti lääkäriin..sattui olemaan päivystys. Mutta tämä huonosti suomea puhuva lääkäri ei määrännytkään ab:ta. Kun ei kuumetta/lämpöä ollut. Kehoitti vain rauhoittumaan ja olemaan stressaamatta.
Ensin ärsytti, mutta oireet menivät sitten ohi, eikä ole sen koommin vti:sta ollut=)

Kiitos vaan (asiallisille) vastaajille. (Hauskaa että täällä saa het paskaa niskaansa mistä tahansa aloittaa keskustelun.)

Tietenkin söisin kuurin jus mulla vti olisi. Nyt en taas ole täysin varma oireista. Tuntu tyhmältä syödä turha kuuri jos kyseessä ovatkin vaikka vain jotkut muut kohdun kasvuun liittyvät tms. kivut. Antibioottikuuria ei ohjeiden mukaan raskaana ollessa pitäisi myöntää kuin ääritapauksissa, eli esim. just vti:n ollessa kyseessä.
Nyt en tiedä onko se kyseessä. Vihloo tosta häpykummun "sisältä" silloin tällöin ja välillä saattaa epämääräisesti tuntua tulehtuneelta tossa virtsaputken suulta. Ja aika usein pitää juosta vessassa, mutta niin tosin muutenkin raskaana.

Kysymys ei siis ollut että jätänkö kuurin vaan syömättä, vaan että vaadinko virtsatestin ennen kuin aloitan kuurin (jos vti siis todetaan).

Raskauden aikana VTI:n hoito on tavallista tärkeämpää, munuaisaltaantulehduksen ja ennen aikaisen synnytyksen riski nousee reilusti. Nykyään ei labrakokeita VTI-epäilyn takia juur oteta ellei oireet ole epätyypilliset tai ole syytä epäillä esim ESBL-tartuntaa. Eli ihan käypä hoito-suosituksen mukaisesti on lääkäri tässäkin toiminut. Lääkkeitä hakiessasi voit toki vielä apteekissa varmistaa että ab on varmasti raskausajalle soveltuva.

muoks. Aapee olikin pistäny jo tarkennusta. Tohon nyt ei oikein kukaan voi vastata sun puolesta vaan sun tarttee tehdä niinkuin parhaaksi näet. Kumpikaan tapa ei ole "väärin".

Viimeksi muokattu:
Juu ja lääkäri tiesi raskaudesta ja varmistin jo puheliemssa että antibiootti on raskauden aikana sopivaa.

Sitä mäkin mietin, että jos vaan oottelis niin oireet vois hävitä. Muta sitä riskiä en taida uskaltaa ottaa, joS etenisikin nopeasti munuaisiin. Yhdessä yössä nyt tuskin etenee, jos siis odottaisin aamuun ja menisin terveysasemalle olemaan hankala asiakas :)

[QUOTE="eee";25026328]Voiko hoitamattomasta tulehduksesta olla vaaraa sinulle/sikiölle? Oletko kokeillut muita konsteja? Karpalo/puolukkamehua?[/QUOTE]

On vaaraa.
Kuuri on jokatapauksessa pienempi paha kuin tulehdus. Kaikki ei aina välttämättä alkuvaiheessa edes näe labrassa.

Syö kuuri vain.

Niin sulla siis epäily, sitten näyte ensin, viljelyn kanssa kuitenkin menee vielä yön yli. Mutta jos epäilet että kuume liittyy tuohon virtsavaivaan, en ihan kauaa odottaisi.

Raskauden virtsatietulehduksen hoito tulis aina perustua virtsan tutkimukseen jotta tiedetään varmasti mitä hoidetaan. Sinänsä kuvaamasi vaivat( vessassa juoksu, lämmönnousu, alapäätuntemukset) sopivat olemaan myös ihan normaaleja alkuraskauden oireita. Itse ainakin ekassa raskaudessa epäilin virtatietulehdusta ja emätintulehdusta ennen kuin edes tiesin olevani raskaana. Kävinkin sitten kokeissa, mutta olivat negatiiviset, paitsi raskaustesti ;)

Raskauden virtsatietulehduksen hoito tulis aina perustua virtsan tutkimukseen jotta tiedetään varmasti mitä hoidetaan. Sinänsä kuvaamasi vaivat( vessassa juoksu, lämmönnousu, alapäätuntemukset) sopivat olemaan myös ihan normaaleja alkuraskauden oireita. Itse ainakin ekassa raskaudessa epäilin virtatietulehdusta ja emätintulehdusta ennen kuin edes tiesin olevani raskaana. Kävinkin sitten kokeissa, mutta olivat negatiiviset, paitsi raskaustesti ;)

Onnea raskaudesta!

Näinpä mäkin juuri olen ajatellut tätä asiaa, että oireet voi olla vain raskausoireita ja tuo virtsa olisi raskaana olevilta hyvä testata. Aiemmin olen kyllä ollut vain tyytyväinen kun olen saanut lääkkeet suoraan ilman lääkärissä ramppaamista. Kotonakin oli aikoinaan estolääkepurkki josta sai napsaista heti jos oireita tuli, vaikka vain yhden kerrallaan, jos oireet loppuivat :o

Apteekissa kun asiasta kyselin niin sanoi että "se on vähän kakspiippuinen juttu" elikä eipä juuri juuta eikä jaata. Ainoa järkeenkäypä ohje oli, että jos oireet eivät lääkityksen aloittamisen jälkeen parissa päivässä lakkaa niin kuuri kannattaa lopettaa (ja tätä ennen kyllä soitan lääkärille uudelleen).

Toisaalta antibiootti kun on raskaana sallittu ja tuota lämpöä on (tosin vain puol astetta normaalia enemmän), ja ihan alkuraskauden lämpöilyt ovat periaatteessa olleet jo ainakin fiilisten mukaan ohitse ja kun pissan jälkeen tuntuu "oudolta" niin lienee kuitenkin fiksumpaa vaan aloittaa kuuri. Se on varmaan pienempi riski.

Purkkiin pissaamaan pääsen kuurin jälkeen, ottavat kuitenkin kontrollin.

Kiitos vastauksista!