Voiko lestadiolainen kannattaa Haavistoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Setan jäsen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja joumään;25514022:
Ei niitä homoja tuomita vaan se homous on tuomittavaa. Ihmisiä homotkin ovat.

Vasenkätisyys on tuomittavaa. Sinisilmäisyys on tuomittavaa. Mustaihoiset on tuomittavia. Ihmisiähän he kaikki tosin ovat...

Kyllä tässä maailmassa on ihan taviksiakin jotka ei hyväksy homoseksuaaleja, eikä pelkästään vl:set Ja kyllä vanhoillislestadiolaiset tekevät lähetystyötä.. Ja jokaiselle äänestäminen on henkilökohtaista, että kyllä sitä voi äänestää ketä tahtoo vaikka on vl.! Jokainen meistä on kuitenki yksilö vaikka elämmekin vl yhteisössä. Uskomattomia väitteitä täällä esitetään kyllä!

Niinpä, Jeesushan itse opetti suvaitsevaisuutta.

Kenenkään homoseksuaalisuudestahan ei ole mitään harmia kenellekkään, eikä siinä ole mitään pahaa. Ja homoja oli kyllä Jeesuksenkin aikoihin ja niitä on ollut kaikissa kulttuureissa.

Tämä on aivan totta. 2000 vuotta sitten ei ollut tieteellistä tietoa tästäkään asiasta, joten ennakkouluuloja ja uskomuksia oli, ja näkyyhän noita olevan yhä vieläkin sivistyneessä Suomessakin, vuonna 2012.

Homoja on ja on ollut kaikilla aloilla, joitakin tunnetuimpia mainitakseni: Sikstuksen kappelin freskot maalannut Michelangelo, monitaide- ja tiedenero Leonardo Da Vinci, säveltäjistä esim. Pjotr Tsaikovski, Francis Poulenc, kirjailijat Oscar Wilde, Virginia Woolf, Thomas Mann, Jack Kerouac, muumien luoja Tove jansson, Finalndia-palkitut kirjailijat Pirkko Saisio ja pentti Holappa (joka oli myös poliitikko ja ministeri) matemaatikko ja tietokoneen keksijä Alan Turing...

Lisää täältä:

Luettelo tunnetuista homo- ja biseksuaaleista – Wikipedia

Alkuperäinen kirjoittaja Setan jäsen;25511188:
Kysyisin teiltä jos paikalla sattuu olemaan lestadiolainen, että voiko teidän uskon mukaan antaa äänen vaaleissa julkisesti rekisteröidyssä parisuhteessa elävälle ehdokkaalle? Eli tässä tapauksessa Pekka Haavistolle.
Kieltääkö teidän uskonlahko homoseksuaalit?

Eiköhän useimmat nykyisin ole jo ymmärtäneet, että enää ei aviolitossa tai parisuhteessa ole kyse naimakaupoista eikä myötäjäisistä, ei maaomaisuuksien järjestelytistä kuten vuosituahnsia sitten. Kyse on henkilökohtaisista sisäisistä tunteista, rakkaudesta ja kiintymyksestä , joten rakkauden esteetkin ovat henkilön sisäisiä eivätkä enää yhteiskunnallisia, taloudellisia, eikä uskonnollisia. Meitä ei uskonto enää kontrolloi siinä kenen kanssa haluamme jakaa elämämme parisuhteessa. Rakkaus ja halu sitoutua on tärkeintä.

Minun tutuistani suurin osa aikoo äänestää Niinistöä. Mikäänhän ei estä meitä äänestämästä Haavistoa, mutta ilmeisesti Niinistöllä on suurempi suosio. Osa aikoo kyllä jättää kokonaan äänestämättä.

Minä itse äänestän Niinistöä. Mietin pitkään myös Haaviston äänestämistä (jo ensimmäisellä kierroksella), mutta lopulta totesin, että olen niin vanhanaikainen, että en voi äänestää presidentiksi miestä, jolla on mies. Ja totesin, että minulla on oikeus olla tällainen. :)

MUTTA minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos muut suomalaiset äänestävät presidentiksemme fiksun miehen, oli hänellä puolisona kuka hyvänsä. :)

[QUOTE="Täti Moonika";25514525]Vasenkätisyys on tuomittavaa. Sinisilmäisyys on tuomittavaa. Mustaihoiset on tuomittavia. Ihmisiähän he kaikki tosin ovat...[/QUOTE]

öö...Raamatussa ei tietääkseni ole näistä mainittu synnin yhteydessä...
Sillä syntiähän tuo edellinen tarkoitti tuomittavuudella.

öö...Raamatussa ei tietääkseni ole näistä mainittu synnin yhteydessä...
Sillä syntiähän tuo edellinen tarkoitti tuomittavuudella.

niin ja aikomukseni on Haavistoa äänestää vaikka vl olenkin. :)

vl:t eivät eivät kiellä homoseksuaaleja ja heitä on myös meidän joukossa, mutta he eivät "harrasta" sitä, koska se on mielestämme syntiä. Heillä se on raskas taakka kantaa. :(

[QUOTE="Vierailija";25514599] kyllä vanhoillislestadiolaiset tekevät lähetystyötä.. [/QUOTE]

Ikävä kyllä he tekevät. Ja SRK tekee sitä lähetystytöä erillään ev.lut. kirkkomme yhteisestä toiminnasta, joten se tekee sitä just niin kuin itse haluaa, piittaamatta ihmisoikeuksista köyhissä maissa.

niin ja aikomukseni on Haavistoa äänestää vaikka vl olenkin. :)

vl:t eivät eivät kiellä homoseksuaaleja ja heitä on myös meidän joukossa, mutta he eivät "harrasta" sitä, koska se on mielestämme syntiä. Heillä se on raskas taakka kantaa. :(

Minäkään en "harrasta homoseksuaalisuutta" kun elän naisen kanssa parisuhteessa ja rakastamme toisiamme. Minusta kuulostaa kovin omituiselta tuon harrastaa-sanan käyttö tässä yhteydessä.

"Harrastatko" sinä jotakin kun olet rakstunut toiseen ihmiseen ja elät tämän kanssa?

Me kyllä rakastelemme aika ajoin kuten kuka hyvänsä, ja me hellimme toisiamme, mutta emme me "harrasta tätä" liittoamme. Vaan elämme joka pivä todeksi rakkautta ja kiintymystämme. Se on elämämme paras asia koska olemme sitoutuneet elämänmittaiseen parisuhteeseen ja aiomme huolehtia toisistamme niin kauan kuin henki pihisee! Kenties saamme vielä lapsiakin, se on harras toiveemme lähivuosille.

Alkuperäinen kirjoittaja Parisuhteessa elävä lesbo;25514809:
Minäkään en "harrasta homoseksuaalisuutta" kun elän naisen kanssa parisuhteessa ja rakastamme toisiamme. Minusta kuulostaa kovin omituiselta tuon harrastaa-sanan käyttö tässä yhteydessä.

"Harrastatko" sinä jotakin kun olet rakstunut toiseen ihmiseen ja elät tämän kanssa?

Me kyllä rakastelemme aika ajoin kuten kuka hyvänsä, ja me hellimme toisiamme, mutta emme me "harrasta tätä" liittoamme. Vaan elämme joka pivä todeksi rakkautta ja kiintymystämme. Se on elämämme paras asia koska olemme sitoutuneet elämänmittaiseen parisuhteeseen ja aiomme huolehtia toisistamme niin kauan kuin henki pihisee! Kenties saamme vielä lapsiakin, se on harras toiveemme lähivuosille.

no, sisaateissa se harrastaa olikin. en nyt harrastamis mielessä sitä tarkoittanut vaan yksinkertaisempi ilmaista noin. kyllähän me heterotkin "harrastamme" omaa seksuaalista käyttäytymistä. ;) Että näin...

mutta ei ole tapauskovaisen asia kertoa mitä Jeesus hyväksyy ja mitä ei,jos ei ole henkilökohtaista uskoa Jeesukseen niin Jeesuksen nimellä ei voi tulla asioita tänne toitottamaan. tapauskovaisuus ei taivaaseen vie.

Kiitos vastuksestasi!

no, sisaateissa se harrastaa olikin. en nyt harrastamis mielessä sitä tarkoittanut vaan yksinkertaisempi ilmaista noin. kyllähän me heterotkin "harrastamme" omaa seksuaalista käyttäytymistä. ;) Että näin...

Eli sinun mielestä sinulla itselläsi on oikeus iloita rakastetustasi ja seksuaalisuudesta sekä perheestä, mutta sen sijaan minulla ei ole samaa oikeutta mielestäsi. Niinkö?

Minä kuulisin mielihyvin miten perustelet tämän erottelun.

Alkuperäinen kirjoittaja parisuhteessa elävä lesbo;25514937:
Kiitos vastuksestasi!

Eli sinun mielestä sinulla itselläsi on oikeus iloita rakastetustasi ja seksuaalisuudesta sekä perheestä, mutta sen sijaan minulla ei ole samaa oikeutta mielestäsi. Niinkö?

Minä kuulisin mielihyvin miten perustelet tämän erottelun.

en kiellä sitä teiltä vaan itseltäni! tämä on ihmisten vaikea ymmärtää, että vaikka en itse niin voisi elää niin ei se tarkoita sitä, että olisin sitä muilta kieltämässä.
mutta meidän tulkinta on se mikä se on ja sen mukaan ME haluamme elää.

en kiellä sitä teiltä vaan itseltäni! tämä on ihmisten vaikea ymmärtää, että vaikka en itse niin voisi elää niin ei se tarkoita sitä, että olisin sitä muilta kieltämässä.

Joo, tuo on ihan mahdoton muitten ymmärtää. En tiedä, miksi. Luulisi, ettei ole kovin vaikea juttu...

Hei, nyt sinä joko tietoisesti huijaat tai sitten et huomaa itsekään epätotuutta joka piilee tuossa kirjoituksessasi. Olen ent. vl ja tiedän että vl:t kieltää rakkauden ja perheen keskuudessaan elävilstä homoilta. Vain heteroilla on rauhanyhdistyksellä lupa seurustella, mennä kihloihin, ja rekisteröity parisuhde ei ole sallittua lestadiolaishomolle.

Niin että kyllä sinä kiellät sen toiselta minkä sallit itsellesi, heterona.
Aika erikoista, eikö sinustakin?

Hei, nyt sinä joko tietoisesti huijaat tai sitten et huomaa itsekään epätotuutta joka piilee tuossa kirjoituksessasi. Olen ent. vl ja tiedän että vl:t kieltää rakkauden ja perheen keskuudessaan elävilstä homoilta. Vain heteroilla on rauhanyhdistyksellä lupa seurustella, mennä kihloihin, ja rekisteröity parisuhde ei ole sallittua lestadiolaishomolle.

Niin että kyllä sinä kiellät sen toiselta minkä sallit itsellesi, heterona.
Aika erikoista, eikö sinustakin?

ilmeisesti et lukenut aikaisempaa tekstiäni, missä mainitsen asiasta. eli jos olisin lesbo en eläisi parisuhteessa naisen kanssa, koska uskon sen olevan syntiä.

[QUOTE="heh";25512575]Itse olen ex-vl ja taidan äänestää Haavistoa - hyvempi kahdesta.
Sukulaiseni ja tuttavani vl-piireistä äänestävät tottakait Niinistöä, sillä Haavistossa on "se yksi vika" ;) josta ei ääneen suuremmin puhuta... mutta kuitenkin kautta rantain kritisoidaan!!![/QUOTE]

Juuri näin myös minulla. Olen 10 vuotta sitten päässyt viimein irrottautumaan vanh.lestadiolaisuudesta. Minä äänestän Haavistoa, perheeni ja sukuni Niinistöä.

Homoudesta ei puhuta, koska se on tabu. Siihen ei kajota, sitä ei ole. Saatetaan vain sanoa, että mihin tämä maailma on menossa ja kaikenlaista ehdokasta jne...

Veljeni vaimon sisko on lesbo. Tuli komerosta, kielsi uskonsa ja elää nyt onnellisesti "synnissä" naisen kanssa. Hän on kuulemma sairastunut. Hänen parantumistaan rukoillaan ja hänen terapiansa on luvattu maksaa, mikäli hän suostuu niihin. Ei suostu. Ihmeellistä...

Oikeastaan tässä yhteydessä voin kertoa, että vihaan kok sydämestäni kyseistä lahkoa ja sen tuomia ilmioitä.

ilmeisesti et lukenut aikaisempaa tekstiäni, missä mainitsen asiasta. eli jos olisin lesbo en eläisi parisuhteessa naisen kanssa, koska uskon sen olevan syntiä.

Tosiasiassa sinun herätysliikkeesi on kieltänyt rakkauden ja parisuhteen kaikil ta vl homoilta, ei suinkaan asia niin ole että sen voisi itse päättää mitne haluaa.

Vl-liikkeen kannan voit lukea esimerkiksi tästä:

Kirkko ei puutu vanhoillislestadiolaisuuden homojen syrjintään | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

SRK:n vuosikokouksen hyväksymässä kannanotossa homoseksuaalisuus leimataan perverssiydeksi ja synniksi.

Kun sinä hyväksyt liikkeesi virallisen kannan oikeaksi, silloin olet mukana ja vastuussa siitä että te kiellätte muilta sen minkä sallitte itsellenne.

Aika itsekästä, eikö vaan.

Jos sinä sen sijaan ilmoittaisit teidän rauhanyhdistyksellä julkisesti että itse et ole liikkeen kielteisen kannan takana vaan mielestäsi pitäisi sallia samat ihmissuhteet homoillekin kuin heteroille, yhdenvertaisesti, silloin voisit sanoa että sinä et syyllisty samaan sortamsieen kuin muut lestadiolaiset.

Tosiasiassa sinun herätysliikkeesi on kieltänyt rakkauden ja parisuhteen kaikil ta vl homoilta, ei suinkaan asia niin ole että sen voisi itse päättää mitne haluaa.

Vl-liikkeen kannan voit lukea esimerkiksi tästä:

Kirkko ei puutu vanhoillislestadiolaisuuden homojen syrjintään | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

SRK:n vuosikokouksen hyväksymässä kannanotossa homoseksuaalisuus leimataan perverssiydeksi ja synniksi.

Kun sinä hyväksyt liikkeesi virallisen kannan oikeaksi, silloin olet mukana ja vastuussa siitä että te kiellätte muilta sen minkä sallitte itsellenne.

Aika itsekästä, eikö vaan.

Jos sinä sen sijaan ilmoittaisit teidän rauhanyhdistyksellä julkisesti että itse et ole liikkeen kielteisen kannan takana vaan mielestäsi pitäisi sallia samat ihmissuhteet homoillekin kuin heteroille, yhdenvertaisesti, silloin voisit sanoa että sinä et syyllisty samaan sortamsieen kuin muut lestadiolaiset.

en ymmärrä tuota kantaa, että jos joku tulkitsee Raamattua erilailla kuin itse, on vaatimassa erilailla uskovia muuttamaan kantaansa.
ja kaikilla on laillinen oikeus elää ja asua omanlaisessa parisuhteessa.

p.s. olen ex Liminkalainen

[QUOTE="Vieras";25511680]Uskovaisissa on homoja. Kirkon palveluksessa on avoimesti homoseksuaalisuutensa julkituovia.[/QUOTE]

Uskovaisissa on homoja, mutta ei homosuhteessa eläviä. "Uskovaisissa" on sitten niitä homosuhteissa avoimesti eläviä kyllä.

Koittakaa kuitenkin kaikki ymmärtää että me ihmiset olemme erilaisia. Te nyt haukutte ja pilkkaatte vanhoillislestadiolaisia ihan samalla tavalla. Eikö heilläkin ole oikeus elää miten haluavat? Ja Heidän kirkostaan saa erota jos ei koe sitä omakseen. Tää on aina sama. Lestadiolaiset sitä ja tätä ja vaikka mitä paskaa. Itse tunnen niin monta ihanaa lestodiolaista ja käyvät seuroissa ja osaa suodattaa niitä neuvoja mitä siellä saarnataan. Imettelen tätä kamalaa joukkovihaa lestadiolaisia kohtaan. Missä hyväksyntä heitä kohtaan. Pitää myös vähän ajatella ettei siitäkään kovin pitkäaika ole kun suomessa ei saanut homoparit oikeutta parisuhteeseen ja se oli ei-hyväksyttyä. Miksi ihmisille ei ensinnäkään anneta aikaa hyväksyä ja miettiä asiaa. On koko elämänsä elänyt niin että homous on saarnattu synniksi ja vaikka mitä, sitten päivässä pitäs olla että ok. Tietenkin lestadiolaisten käsitys homoista ei muutu ihan kun vaan antaa aikaa. Joidenkin muuttuu. Kun vanhoillinen ajattelutapa muuttuu tuoreempaan. Miksi ei saa olla sitä mieltä mitä uskonto opettaa? Eikö enää saakkaan olla eri uskontoja ja niitä ei enää hyväksytäkään? Kunhan ei tee kenellekään pahaa ja pitää mielipiteensä pois niistä loukkaantuvien korvista. Ei kukaan huvikseen ole uskovainen. Kuulu johkin "lahkoon" kuten vl. Vaan ihan vilpillisestä uskosta. Se mitä siellä seuroissa sanotaan, painaa siis hieman enemmän kuin mitä muut sanoo. Niin ja tuosta Jeesuksen aikaisesta touhusta. Ärsyttää oikeesti se, että sanotaan että Jeesuskin oli sitä ja tätä ja silloin oli sitä ja tätä myös. Ei se siitä yhtään sen hyväksyttävänpää tee. Silloin tapettiin ihminen tostavaan. Kun vähänkin teki väärin. No silloinkin niin tehdään nytkin.

Kun se usko on se juttu. Ne jotka ei usko samallatavalla Jumalaan, ei sitä voi käsittää. Mutta annetaan toisten uskoa. Kunhan se ei ketään satuta.

Miksi pitää olla niin vaikea hyväksyä toiset ihmiset!? Vaikea ymmärtää mitä se on muilta pois, jos toinen tykkää miehistä, toinen naisista ja kolmas molemmista!?!? Hetero tai homo, ihan yhtä arvokkaita ihmisiä ovat!

Myönnetään, mun on vähän vaikea ymmärtää ja hyväksyä ihmisten suvaitsemattomuus!
Jos uskoo, että jumala on luonut ihmiset, on hän luonut myös homot! Minulle on opettettu tai olen ainakin ymmärtänyt uskonnon opetuksessa (ev.lut), että synnit annetaan anteeksi. Jos joku sitten kokee homouden synniksi, niin Jumala kyllä antaa anteeksi! Että näin!

Alkuperäinen kirjoittaja hitsiläinen;25516396:
Minulle on opettettu tai olen ainakin ymmärtänyt uskonnon opetuksessa (ev.lut), että synnit annetaan anteeksi. Jos joku sitten kokee homouden synniksi, niin Jumala kyllä antaa anteeksi! Että näin!

Synnit saa anteeksi, mutta ensin ne täytyy tunnustaa ja tehdä parannus.

• Tykkää
Reactions: HuutoYössä
Alkuperäinen kirjoittaja miksi tätä taas?;25516381:
Koittakaa kuitenkin kaikki ymmärtää että me ihmiset olemme erilaisia. Te nyt haukutte ja pilkkaatte vanhoillislestadiolaisia ihan samalla tavalla. Eikö heilläkin ole oikeus elää miten haluavat? Ja Heidän kirkostaan saa erota jos ei koe sitä omakseen. Tää on aina sama. Lestadiolaiset sitä ja tätä ja vaikka mitä paskaa. Itse tunnen niin monta ihanaa lestodiolaista ja käyvät seuroissa ja osaa suodattaa niitä neuvoja mitä siellä saarnataan. Imettelen tätä kamalaa joukkovihaa lestadiolaisia kohtaan. Missä hyväksyntä heitä kohtaan. Pitää myös vähän ajatella ettei siitäkään kovin pitkäaika ole kun suomessa ei saanut homoparit oikeutta parisuhteeseen ja se oli ei-hyväksyttyä. Miksi ihmisille ei ensinnäkään anneta aikaa hyväksyä ja miettiä asiaa. On koko elämänsä elänyt niin että homous on saarnattu synniksi ja vaikka mitä, sitten päivässä pitäs olla että ok. Tietenkin lestadiolaisten käsitys homoista ei muutu ihan kun vaan antaa aikaa. Joidenkin muuttuu. Kun vanhoillinen ajattelutapa muuttuu tuoreempaan. Miksi ei saa olla sitä mieltä mitä uskonto opettaa? Eikö enää saakkaan olla eri uskontoja ja niitä ei enää hyväksytäkään? Kunhan ei tee kenellekään pahaa ja pitää mielipiteensä pois niistä loukkaantuvien korvista. Ei kukaan huvikseen ole uskovainen. Kuulu johkin "lahkoon" kuten vl. Vaan ihan vilpillisestä uskosta. Se mitä siellä seuroissa sanotaan, painaa siis hieman enemmän kuin mitä muut sanoo. Niin ja tuosta Jeesuksen aikaisesta touhusta. Ärsyttää oikeesti se, että sanotaan että Jeesuskin oli sitä ja tätä ja silloin oli sitä ja tätä myös. Ei se siitä yhtään sen hyväksyttävänpää tee. Silloin tapettiin ihminen tostavaan. Kun vähänkin teki väärin. No silloinkin niin tehdään nytkin.

Kun se usko on se juttu. Ne jotka ei usko samallatavalla Jumalaan, ei sitä voi käsittää. Mutta annetaan toisten uskoa. Kunhan se ei ketään satuta.

Te suvaitsemattomat lestadiolaiset satutatte ainakin meidän perhettä. Emme ole ihmisiäkään enää teille. On turha kitistä suvaitsevaisuudesta, te ette suvaitse muita, kuin itsenne ja tämä on kuule fakta.

Antakaa tekin meidän hengittää. =)

Yhteistyössä