Voiko lapsivettä lorahtaa vain kerran vähäisesti?

• Viestiketjun aloittaja pape
  • Ensimmäinen viesti
pape
Olen rv 34 raskaana ja äsken vessassa käydessä pönttöön lirisi vähän jotakin ilman että ns. pissasin. Olisiko kyseessä täysi rakko joka vain tyhjeni ns. itsestään, valkkaria vai lapsivettä. Ei ole supistuksia eikä mitään muuta vuotoa ole sen jälkeen eikä ennen sitä tullut.

Eikös lapsivettä ns. tirahtelisi useammankin kerran jos olisi sitä?

vieras*
Voi lorahtaa. Laita alkkereihin suoja, siltä varalta että lirahtaa vielä, jos siitä selviäisi, mitä sieltä lorisee... lapsivesi voi olla hieman punertavaa ja haisee erilaselta kuin pissa tai valkovuoto. Tuossa vaiheessa voi olla myös vetistä valkovuotoa tai pissaakin saattaa lirahtaa vahingossa.

"henni"
Ite llisin vannonut että pari päivää ennen varsinaista vesien menoa, olis tollei samalailla lorahtanu.. ihmettelin sitä sillon pitkään.. mietin et onko pissaa vai lapsivettä. Oli väritöntä, ja vähä sellasta imelän hajusta... mut sit kun mitää ei tapahtunu, nii ajattelin ett se oli vaa jotai hormooneista johtuvaa pissaa....
Myöhemmin mulle terkka sano, ett olis pitäny ottaa se v3ssapaperi talteen, laittaa tiiviiseen muovipussii näytteeks.. ne ois pystyny synnytyslaitoksell testaa tikulla oliko lapsivettä.
Vettähän siis voi tulla pikku liru, esim jos kalvojen repeämiskohta on ylhäällä, tai lapsen asento vaikka estää loppjvesien tuloa. Mut vesi tarkottaa aina että kalvossa on reikä. Ja reikä tulehdusriskiä, seurantaa ja tarvittaessa käynnistystä 48h sisäön

"Mä vain"
Olen rv 34 raskaana ja äsken vessassa käydessä pönttöön lirisi vähän jotakin ilman että ns. pissasin. Olisiko kyseessä täysi rakko joka vain tyhjeni ns. itsestään, valkkaria vai lapsivettä. Ei ole supistuksia eikä mitään muuta vuotoa ole sen jälkeen eikä ennen sitä tullut.

Eikös lapsivettä ns. tirahtelisi useammankin kerran jos olisi sitä?
No mulla tuli ekan kohdalla ihan kunnolla vesi, mutta toisen kaa sitte vaan tihkumalla. Kannattanee ottaa yhteyttä synnärille mikäli epäilee lapsivettä.

vieras*
[QUOTE="juup";29403167]Kyllä mulla ainaki tirahteli iha jatkuvasti, lun vedet meni. Ja sitähän kehittyy koko ajan lisää, että senkin puoleen..[/QUOTE]

Kalvoissa voi olla pieni reikä sellaisessa paikassa, ettei vettä pääse valumaan jatkuvasti.

"terttu"
Mulla tuli eka yksi liraus noin ruokalusikallinen kun pötköttelin sängyssä. Ylösnoustessa noin viiden minsan päästä tuli toinen samanmoinen. Myöhemmin synnärillä katsoivat, että oli ollut lapsivettä.

Käynnistysaika varattiin 24 h päähän, mutta onneksi lähti sitten pikku hiljaa itse käynnistymään. Noiden tilkkojen jälkeen lapsivettä ei yhtään tihkunut ennen kuin kalvot lopulta puhkaistiin synnytyksen ollessa jo pitkällä.

Vastaus sun kysymykseen: kyllä voi. Mulla ei kyllä synnärillä tarvinnut olla mitään "näytteitä" mukana, saatiin testattua ihan ilmankin jollain normitestillä että oliko lapsivettä vai jotain muuta.

Mä kävin kääntymässä sairaalassa just tuollaisessa tilanteessa. Eli kertaalleen lorahti jotain housuihin, mutta enempää ei kuulunut. Ohjeistettiin kuitenkin, että jos epäilyä lapsivedestä kannattaa käydä tarkistamassa. Mutta sairaalassa kun juttelin sitä testiä tehneen kätilön kanssa, niin se sanoi, että jos on lapsivettä se ei lopu siihen yhteen kertaan, eli vaikka reikä kalvossa olisi ylhäällä sitä vettä kyllä lorahtelee lisää. Kertoi myös, että raskauden loppuvaiheessa valkovuoto muuttuu todella juoksevaksi ja sitä usein erehdytään luulemaan lapsivedeksi.

Kun sitten synnytys joitain viikkoja myöhemmin alkoi supistuksilla ja lapsiveden menolla niin sitä vettä kyllä lorahteli pikkuhiljaa, mutta kokoajan. Eli tuntemuksena oli ihan erilainen kuin tuo aiempi kerta.

Eli en usko, että on lapsivettä, jos lorahduksia oli vain yksi ja sen jälkeen ei mitään. Mutta tosiaan ohjeistavat neuvolassa/sairaalassa laittamaan paperia housuihin ja jos kastuu läpi, niin saattaa olla lapsivettä ja täytyy käydä näytillä. Epävarmoissa tilanteissa kaiketi mielummin testaavat varmuuden vuoksi.

Yhteistyössä