voiko lapsi tukehtua yöllä oksennukseensa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kyllä luulis kaksvuotiaan jo osaavan kääntyä ja/tai yskiä. Eihän oksennukseen tukehdu kun ittensä koomaan ryypänneet tai pienet vauvat, jotka ei osaa kääntyä.

Ilmeisesti jo taaperoiän ylittänyt veljeni on ollut tukehtua oksennukseen tai ainakin jotakin sinne päin, maattuaan selällään sängyssä. Itse en asiasta tarkemmin tiedä.
Ehkä osin tämän jutun takia otan herkästi sairaat lapset, aika isotkin, varsinkin oksutautiset viereen nukkumaan.

Meillä taisi ensimmäinen oksutauti olla reilun vuoden ikäisenä. Osasi jo silloin kömytä yleensä oksentaessa istumaan. Ja itse osasi olla sen verran herkällä korvalla vaikka nukkukin. Yleensä poika alkoi itkemään juuri hetkeä ennen oksentamista. Ja oli tietenkin muutenkin levoton. Joten jos lapsi nukkuu samassa huoneessa vielä niin kyllä sinä sen kuulet :) Älä huolehdi. Kyllä noilla tuon ikäisillä on jo vaisto siihen, että nousee tai kääntyy.

Meillä just oli oksennustauti ja juuri 3v täyttänyt alkoi yöllä yhtäkkiä oksentaa. Kuulin kyllä äänet, kun hän meinasi tukehtua oksennukseensa, siis veti oksennusta henkeen jne.. Mutta oksennuksen ääniä en kuullut. Hän yski ja muuta epämääräistä ääntä... Viereisestä huoneesta. Mä imetin vauvaa samaan aikaan, herätin äkkiä miehen ja juoksin huoneeseen katsomaan, niin tyttö oli yltäpäältä oksennuksessa, hiukset ja kaikki, seinätkin. Hän oli hädissään oksennellut joka paikkaan ja pyörinyt oksennuksessa, reppana ei tiennyt mikä se oikein oli, kun ei ollut ikinä ennen oksentanut eikä juuri nähnytkään oksentelua. Ja yhtäkkiä keskellä yötä alkaa suusta tulla jotain... Oli se kammottavan kuuloista, mutta kun huoneeseen menin, oli lapsi kontallaan sängyssä, eli joku hänet oli vetänyt ylös, vaikka tukehtuminen olikin lähellä... Ja se oksennus oli täynnänsä kaikkea makaroonia ym, isoa jutskaa, jota oli päivän aikaan syönyt, ei suinkaan pelkkää nestettä... Eli aivan hyvin ois voinut käydä pahemminkin. JOS vaan mahdollista, niin samassa huoneessa ehdottomasti suosittelisin nukkumaan!! Meillä se ei käynyt päinsä, kun on tuo vauva, eikä kämpässä oo tilaa sen vertaa, et vois siirtyä...

kyllä voi! meillä oli oksennus tauti kun pikkunen oli 2v ja uudestaann. 3v iässä, molemmilla kerroilla alkuun oli niin ettei tajunnut nousta ylös, mä olin onneksi lähellä ja reagoin nopeasti,nostin ylös

Mahdollista toki, mutta kovin epätodennäköistä.

Meillä lapsi oli tasan 3v kun sairasti ekan oksennustautinsa. Oli hereillä, kun oksensi ekan kerran, mutta yöllä heräsi kyllä aina ennen oksentamista, nousi ylös, alkoi itkemään ja oksentamaan. Siis ''BYÄÄÄ-ÖÖÖÖÖRGH'', näin kauniisti ilmaistuna. Nukuin kyllä vieressä, muuten olis saanut joka oksennuksen jälkeen viedä lapsen suihkuun ja vaihtaa lakanat.

Lapsi ei osannut oksentaa ämpäriin, työnsi sen vaan pois, joten ''kaappasin'' ekat oksennukset käsipyyheeseen jota pidin toisella kädellä lapsen leuassa kiinni, toisessa kannoin lapsen lavuaarille. Sinne, loput, sitten huuhdeltiin naama ja suu. Sitten lasi mehua, pyyheen huuhtelu ja takas unille, kunnes puolen tunnin päästä taas uudestaan...

Meillä on pieni päältätäytettävä pesukone, joka sai pyöriä silloin 12 kertaa vuorokauden aikana :D Joka paikassa roikkui pyyheitä, petivaatteita ja yöpaitoja kuivumassa.

(Mulla oli/on jonkinasteinen emetofobia ja muistan tuon oksennustautishow'n vielä varmaan kuolinvuoteellanikin :D)

Kyllä on mahdollista. Kun lapsi alkaa oksentamaan, niin hän saattaa pelästyä ja vetää oksennuksen henkeen. Kaikki lapset eivät ole niin herkkäunisia, että osaisivat heti oksennuksen noustessa kurkkuun reagoida siihen nousemalla pystyyn. Ja jos veilä vetää syövyttävän, happaman oksennuksen henkitorveen ja keuhkoihin, niin keuhkokuume on todella paha juttu. Tämä ei ole hirveän yleistä, mutta todellakin mahdollista.