Voiko lapseni muka lähteä risteilylle ilman lupaani?

15-vuotias lapseni on nyt saanut päähänsä, että karkaavat kaksistaan samanikäisen kaverinsa laivalla Tukholmaan. Yritin hänelle selittää, että ei tule onnistumaan, kun ikäraja on joka päivä 21, eivätkä niin vaan onnistu varaamaan risteilyä.

Selasin tänä aamuna tyttöni huoneessa olevan tietokoneen selaimen sivuhistoriaa, ja huomasin demi.fi -nimisellä keskustelupalstalla ilmeisesti joko tyttäreni tai tämän kaverin aloittaman keskustelun, jossa kysyttiin, miten päästä laivalle ilman huoltajaa, ja vinkkejäkin oli annettu.

Olen nyt tosi huolissani. :( Onko tyttärelläni mahdollisuuksia oikeasti päästä laivaan salaa? Tälläkään hetkellä en tiedä missä likka huitelee, kun ei vastaa puhelimeen (sanoi menevänsä kaverille, mutta mistäs sitä tietää, mitä ovat keksineet.) Mitä teen asian suhteen, vai luotanko, etteivät satamassa päästä näitä kahta pölvästiä matkaan?
 
Mintsu
Laita kunnon rajat ja kotiintuloajat ja jos rikkoo niin arestia. Ehdota että lähdette yhdessä ristelylle. Anna tytön mennä kaverinsa kanssa ja sovitte aina treffejä välillä laivalla. Ota mukaan joku naisfrendisi, varmasti tulee hauskaa!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mintsu:
Laita kunnon rajat ja kotiintuloajat ja jos rikkoo niin arestia. Ehdota että lähdette yhdessä ristelylle. Anna tytön mennä kaverinsa kanssa ja sovitte aina treffejä välillä laivalla. Ota mukaan joku naisfrendisi, varmasti tulee hauskaa!!
On yritetty arestia, mutta en voi 50 kiloista tyttöä väkisin raahata kotiin. Ja sanoin, että voidaan me kesällä mennä laivalle yhdessä, mutta näytti vaan kieltä ja sanoi ettei meidän "kalkkisten" kanssa lähde yhtään mihkään...
 
vieras
ne voivat väärentää lupa lapun.menevät joidenkin aikuisjoukon mukana laivaan.ei siinä ihmeempiä aleta kyselemään siellä satamassa. miksi ihmeessä päästät tyttäresi menemään ulos jos tuollaista olet kerran löytänyt! minä pitäisin hänet visusti neljän seinän sisällä !
 
.
Periaatteessa ei voi päästä risteilylle, mutta jos risteilyn varaa joku ikärajan täyttänyt henkilö, joka vaan antaa hyttiavaimet yms. tytöllesi ja tämän kaverille, ei välttämättä tule mitään ongelmia reissussa. :/

Itse olin juuri viikonloppuna Tukholmassa, mieheni kävi hakemassa hyttiavaimet ja muut siitä lähtöselvityksestä, minun ei tarvinnut olla edes paikalla. Sitten vaan mentiin laivaan ja kukaan ei kysellyt mitään. Eli välttämättä missään vaiheessa tyttäresi ei tarvitse todistaa esim. henkilöllisyyttään.. Tosin, todennäköisesti jos he kahdestaan laivaan astelevat, joku henkilökunnasta haluaa nähdä, ovatko ihan "laillisesti" reissun päällä. Ainakin minä tekisin niin jos laivahenkilökuntaa olisin.
 
Saraldo
Ei tarvitse kuin pyytää jonkun lunastamaan liput ja keksiä mukaan 1-2 aikuista (kun varaa hyttiä, lisää siihen kaksi haamunimeä ja niille sopivat syntymäajat) ja sen jälkeen livahtaa laivaan sopivasti joidenkin aikuisten vanavedessä. Nuorilla on valitettavasti keinonsa... :/
 
Haloo..
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ne voivat väärentää lupa lapun.menevät joidenkin aikuisjoukon mukana laivaan.ei siinä ihmeempiä aleta kyselemään siellä satamassa. miksi ihmeessä päästät tyttäresi menemään ulos jos tuollaista olet kerran löytänyt! minä pitäisin hänet visusti neljän seinän sisällä !
Tuskinpa tuo auttaa!! Se voi vaan pahentaa tilannetta jos väkisin sisällä pitää.
 
ds
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Muistelisin itse väärentäneeni huoltajan suostumuksia lukion laivareissuille joskus 16-vuotiaana. :D
Joo, ennen pääsikin kirjallisella lapulla, mutta nykyjään vaaditaan "holhooja" eli kun tilaa matkaa niin täytyy ilmoittaa kenen matkustajan vastuulla on. Olen itsekin ollut joskus 19-vuotiaan holhooja kun mentiin työporukalla ja yksi ei ollut vielä riittävän vanha matkustamaan yksin.
 
niin
No siis risteilynhän voi varata ihan kuka vaan, varsinkin netistä. Siinä kysytään vain syntymävuotta, ei henkilötunnusta. Valveutunut terminaalihenkilöstö ei kyllä anna vaihtaa varausta maihinnousukorttiin.

Ehkäpä sinun pitäisi soittaa laivayhtiöihin ja kysyä kuinka toimia. Niitähän on onneksi vain kaksi.
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja auditonic:
Alkuperäinen kirjoittaja Trinsessa:
Haluaako ne likat siis pelkästään laivareissulle vai sinne tukholmaan hengailemaan
Pelkään että haluavat vaan laivalle ryyppäämään :(
Ei hyvä juttu... :( Tuossa piilee niin suuri riski, että jotain ikävää tapahtuu. Kun vanhemmat on rannassa ja itse merellä, ja viinaakin on saatu, niin järjenhiventäkään ei enää löydy. Mun mielestäni voisit hyvin ilmoittaa molemmille laivayhtiöille, että tällainen kaksikko saattaa tulla. Ja varsinkin, jos sitten huomaat, että nyt ne on oikeasti lähdössä, niin mielellään valokuvat terminaaliin ja ilmoitus, että on luvatta liikenteessä.
 
vieras
Kova kovaa vastaan ihan ehdottomasti. Jos tuossa päästää lipsumaan, on tulossa mahdollisesti pahempaa.

Selitätä tytölle, että pääsee laivaan, JOS tulevat vanhempien kanssa. Vanhemmat siis risteilyllä mukana, ei silti tarkoita, että he kävelisivät tytön kanssa koko ajan laivalla käsi kädessä.

MIKÄLI TYTTÖ EI tähän suostu ja lähtee salaa laivalle, lyöt semmoiset ukaasit, että oksat pois. Kerrot rangaistuksen tytölle siis ETUKÄTEEN. Että jos jää kiinni salaristeilyltä, on luvassa se ja tämä ja tuo rangaistus ja ne pannaan täytäntöön VÄLITTÖMÄSTI, mikäli tuollainen ilman lupaa tehty risteily on toteutettu.

Kahlita ei nuorta kotiin voi, mutta elämää saa hankaloitettua vähän pirusti kuitenkin.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja auditonic:
Alkuperäinen kirjoittaja Trinsessa:
Haluaako ne likat siis pelkästään laivareissulle vai sinne tukholmaan hengailemaan
Pelkään että haluavat vaan laivalle ryyppäämään :(
Tietenkin! Tosin nykyään voi olla työn ja tuskan takana saada ostettua sitä juomista sieltä.

Voi niitä aikoja. Minäkin olin hilkun vaille 16-vuotiaana laivalla dokaamassa. Se oli kouluristeily ja valvojat siis periaatteessa hyväksyivät asian, koska arvasivat että me käytämme alkoholia eivätkä sitä mitenkään yrittäneet estää. Päinvastoin vetivät itsekin buffassa kunnon pohjat ruokaviineillä.

Silloin sai tax freestä aika helpolla juotavaa ja tupakkaa sai peräti ostaa laillisesti, koska silloin Ruotsissa oli tupakan oston ikäraja 15 vuotta ja sitä sovellettiin Ruotsin aluevesillä. :whistle:

Nyt toki aikuisena ja itsekin äitinä ymmärrän täysin huolesi.
 

Yhteistyössä