Voiko lapsen ottaa mukaan jumppaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
Viime viikolla en päässyt jumppaan oman menoni takia ja tällä viikolla miehellä taas on menoja.
Ja nyt mietin sitä, että kehtaako lapsen ottaa jumppaan mukaan?
Jumppasali on pienehkö ja siellä on paikalla aikuisia 11 henkeä.
Jumppa kestää 1,5 tuntia.
( Jos huomennakin jäisin pois, niin en tiedä miten enää pääsisin jumppakuvioihin mukaan enää ensi viikolla, kun kyseessä on afrikkalainen tanssi ja siellä joka kerta kai opetellaan uusia tanssiliikkeitä)

nii,on paikkoja johon lapset nyt ei sovellu. ja aikuisten jumppatunti on sellainen.
lapsi kun luultavasti on pieni,muutenhan se vois olla yksin kotona. valitettavaa on,että jos ei tukiverkostoo ole tai miestä niin ei se äiti kovasti voi harrastaa. jos ei sitten ole varaa palkata hoitajaa.

Taitaa olla tosiaan paikallaan kysyä ohjaajalta. Useammissakin jumpissa, joissa olen käynyt, on välillä ollut jumppaajien lapsia mukana. Ovat piirrelleet, värittäneet, lukeneet/katselleet kirjoja tms. jumpan ajan. Tarttee tosiaan lapsen olla iältään ja luonteeltaan sellainen, että itsenäinen, rauhallinen oleskelu onnistuu.

Mun mielestä voi jos lapsi osaa pysyä paikoillaan ja olla hiljaa. Muuten voi olla lapselle vaarallista jos juoksentelee muiden seassa, jumpatessa joku voi helposti potkaista. Siinä menee helposti kaikkien tunti pieleen. Itse en veisi, koska omani pysyivät hiljaa paikallaan sen ikäisinä että voi jo jäädä yksin kotiin siksi aikaa, tai mennä jollekin kaverille.

Jep, kysäisisin minäkin ehkä ohjaajalta, mutta jos se lapsi tosiaan on sen verran rauhallinen, että pysyy jossain laidassa paikoillaan, niin itse voisin ottaa. Saattaisin ottaa sittenkin, jos kyseessä on vielä niin pieni vauva, että ei liiku minnekään ja pysyy yleensä tyytyväisenä.

Riippuu siitä, kuinka paljon tämä vie lapsen elämästä aikaa.. Eli jos se alkaa haittaamaan normielämää, että pitää kaupassakin kontata ku eläin, tai ruokapöydässä noukkia ruokaa ku lintu, ni sitte se menee överiksi. Silloin jos lapsi ei ymmärrä miksi pitäsi leikin tauota, niin sitten olisin huolissani. Mutta jos kuitenkin normiasiat sujuu normisti kaksijalkaisena niin hyvä mielikuvitus ja hiukan omalaatuinen vain. Mutta silloin en olisi huolissani että mitään aivotoiminnallista haittaa hommasta olisi.

Aikoinaan kävin sellaisessa liikkuvassa tanssillisessa jumpassa. Yksi äiti toi mukanaan n. 5 vuotiaan poikansa, joka sitten änkesi mukaan hyppelemään. Onneksi ohjaaja puuttui asiaan ja kielsi lasta turvallisuusyistä tulemasta lattialle. Ei sitä tosiaan pystynyt seuraamaan taaksepäin mennessä, oliko natiainen jäämässä alle.

Kannattaa kysyä jumpan vetäjältä tai jos se on esim. jossain kuntokeskuksessa, niin sitten sieltä asiakaspalvelussa. Monissa jumpissa erikseen kielletään ottamasta lapsia mukaan tunnille.

Mua ei haittaa, jos jumppatunnilla istuu salin reunassa lapsi hiljaa tekemässä omiaan, tai ei haittaa vaikka olevinaan tekis jumppaa mukanakin, kunhan tosiaan on siellä ihan salin takana eikä huutele äidille. Ja äidin pitää tietysti myös olla siellä salin takana missä lapsikin. Mun mielestä voi ottaa riskin ja ottaa lapsen mukaan, kunhan ottaa sille tarpeeksi puuhailtavaa mukaan, ehkä pientä evästä ja HETI jos lapsi alkaa metelöidä, kommentoi jumppaa, tulee jumppaajien sekaan tms. niin vähin äänin keskeytät tanssisi ja puutut asiaan, ja lähdet pois, jos lapsi ei kehotuksista huolimatta malta olla omissa oloissaan. Ja siitä EI saa syyllistää lasta, koska ei voi olettaa, että niin pienen lapsen joka ei kotona pärjää paria tuntia yksin pitäisi jaksaa 1,5 tuntia istua hiljaa salin reunassa.

Mä olen 80-luvulla pikkutypykkänä ollut äitini mukana jumpissa ja olin siellä tosi kiltisti, istuin salin reunassa ja joskus vähän jumppasin sivussa mukanakin, mutta olinkin tosi rauhallinen lapsi ja jumpat kesti vain tunnin.

Itse en voi sietää sitä että joku raahaa lapsensa mukaan jumppaan; minulle kuten monelle muullekin, jumppa on nimenomaan omaa, lapsetonta aikaa. Siis irtautumista lapsista. Harmi jos et saa itsellesi järjestymään lastenhoitoa, mutta ehkä sinun kannattaa sitten odottaa muutama vuosi ja aloittaa afrikkalainen tanssisi vasta sitten.

Itse en voi sietää sitä että joku raahaa lapsensa mukaan jumppaan; minulle kuten monelle muullekin, jumppa on nimenomaan omaa, lapsetonta aikaa. Siis irtautumista lapsista. .

Tämä tuli minullekin mieleen. Täytyy ajatella niitä muitakin jumppaajia, jotka eivät kenties halua ainoana vapaatuntinaan kuunnella "äiti"-huutoja tai lapsen itkua. Jos lapsi on niin iso, että osaa istua rauhassa salin laidalla ja piirrellä, sen ikäinen lapsi voi sitten varmaan jäädä jo kotiinkin.

Meillä on jumpissa ehdoton lapsikielto.

Ohjaajan näkökulmasta voin sanoa, että riippuu hyvin paljon lapsesta. Oon antanut tunneille ottaa lapsia mukaan. Osa on käyttäytyneet hyvin kiltisti ja rauhallisesti, mutta osa on ollut ihan järkky-levottomia ja juosseet välinevarastot ym läpi. Katoin tätä pari kertaa ja sit ymmärsi kyseinen mammakin jättää lapsosensa kotiin. Ja hyvä niin!

Ohjaajan näkökulmasta voin sanoa, että riippuu hyvin paljon lapsesta. Oon antanut tunneille ottaa lapsia mukaan. Osa on käyttäytyneet hyvin kiltisti ja rauhallisesti, mutta osa on ollut ihan järkky-levottomia ja juosseet välinevarastot ym läpi. Katoin tätä pari kertaa ja sit ymmärsi kyseinen mammakin jättää lapsosensa kotiin. Ja hyvä niin!

Nämä pari jumppakertaa olivat varmaan niille jumppaajille tosi nautinnollisia...
Mitäs jos kieltäisit ihan suorilta vaan. Kyllä sen jokainen äiti ymmärtää ja tekee muita järjestelyjä.

Riippuu lapsen luonteesta ja mihin on tottunut.Jos on tottunut olemaan keskipisteenä koko ajan eikä hetkeäkään hiljaa, niin ei tietenkään voi ottaa.
Koska jumppa on monille sitä lapsetonta omaa aikaa, lapsen voi ottaa mukaan vaan jos on hiljaa ja huomaamaton ja piirtelee itsekseen tai jumppaa rauhassa mukana.

Ja jos olet valmis lähtemään heti kesken pois, jos lapsi häiritsee.

ehkä vanhempia iihmisiä ei niin haittaa, sis mummoikäisiä, joiden omasta lapsiperheajasta on jo kauan, mutta ne, joilla kotona on sitä omaakin perhettä pyöritettävänä, harvoin ilahtuvat jos joku tuo lapsensa häiriköimään paikkaan, johon itse varta vasten mennyt lataamaan akkujaan.

Muutamia kertoja olen ollut jumpassa, jossa jollain on lapsi mukana. Osa on ollut sen ikäisiä, että olisivat kyllä pärjänneet kotonakin sen ajan. Osa ei. Jumppa on aino paikka, johon allekirjoittanut pikkusielu pääsee ilman lapsia, joten en halua lasten "pyörivän jaloissa" aikuisten harrastuksissa.

Jos lapsi ehdottomasti istuu hiljaa seinän vieressä eikä liikahdakaan, niin sitten pitkin hampain sallisin. Mutta minuakin ärsyttää kovasti jumppaan mukaan otetut lapset. Jumppa on aikuisten omaa aikaa, ei lapsia sinne!

Minä en yhtään tykkää siitä, että lapsia tuodaan jumppiin/kuntosalille (vaikka istuisivatkin suht hiljaa). Olen kahden pienen lapsen äiti ja töissä päiväkodissa. Kun menen omiin harrastuksiini ja olen saanut ns. omaa aikaa, en missään tapauksessa halua siellä olevan lapsia. Lapsivapaitakin paikkoja täytyy olla:)

mua ärsytti kun ihmiset toi lapsiaan mukaan tanssitunnille. siis ei siinä mitään jos ne lapset olisi siellä reunalla kiltisti eikä häiritsisi, mutta kun ei se niin mennyt. kersojen annettiin juoksennella pitkin salia, repiä niitä köysiä (mitkä siis roikkuu katosta ja oli laitettu seinälle, jottei roiku tiellä), kiipeilläj a hyppelehtiä puolapuista alas niin että jytinä ja räkätys raikui jne.

Yhteistyössä