Voiko laktoosi-intoleranssi puhjeta uudestaan monen vuoden tauon jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaivaa vai ei?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaivaa vai ei?

Vieras
Minulla oli kouluikäisenä niin pahana laktoosi-intoleranssi, että ökäsin pois maidon ja maitotuotteet, mutta en muuta ruokaa. Tehtiin laktoosirasituskoe ja se varmisti,
että minulla on laktoosi-intoleranssi. Aluksi oli täysi dieetti päällä, ei mitään normimaitotuotteita eikä edes vähälaktoosisia tuotteita. Sitten noita vähälaktoosisia tuotteita
vähitellen lisättiin ruokaan ja ne alkoivat sitten sopia mahalleni.

No sitten hieman alle 20v ikäisenä tapasin mieheni ( minkä vanhemmilla oli silloin lypsytila ) ja join tuoretta lehmänmaitoa, siitäpä ei vaivoja tullutkaan. Sitten vain hiljalleen uskaltauduin syömään tavallisia maitotuotteita ja vaivoja ei tullut, joten jatkoin tavismaitotuotteiden syömistä.

Mutta nyt tässä hetki sitten olin 2 viikkoa syömättä maitotuotteita. Ja tällä viikolla kun söin tavismaitotuotteita tiistaina, keskiviikkona + torstaina, niin että miten vatsaa käänsi ja väänsi kipeästi iltapäivästä iltaan, aamulla ja päivällä ei ollut mitään vaivaa. No eilen en sitten syönyt tavallisia maitotuotteita, vaan söin leipää (mikä oli tehty veteen) - vähälaktoosista margariinia - mansikkakiisseliä ja laktoositonta vispikermaa ynnä teetä. Eikä mahavaivaa tullut. Tosin koulussa oli eilen päivällä muussia - en tiedä oliko tuo mahdollisesti tavismaitoon tehty - kun päivemmällä hetken aikaa väänsi kipeästi vatsassa, mutta se
onneksi meni tunnissa - parissa ohitse

Joten en tiedä olisiko laktoosi-intoleranssi voinut palata noin vain yks'kaks takaisin?

( Miehellekin asiasiata puhuin ja hän sanoi, että höpöhöpö, ei laktoosivaiva voi noin vain tulla takaisin. Hän epäili myös, että ei minulla voinut lapsena olla mitään laktoosi-intoleranssia vaan maitoallergia. Hän epäili, että nuo vatsavaivat olivat vain jotain mahatautia ja sehän menee muutamassa päivässä ohitse. Kun onhan opiskelupaikka-
kunnalla nyt mahatautia ja yksikin opiskelukaveri oli tällä viikolla pois mahataudin takia.)

Todennäköisesti miehesi on oikeassa ja sinulla on lapsena ollut maitoallergia. Laktoosirasitustesti antaa aika paljon vääriä positiivisia tuloksia minkä vuoksi nykyään ollaankin melko pitkälti siirrytty geenitestiin. Laktoosi-intoleranssi on tila johon liittyy laktoosia pilkkovan laktaasientsyymin toiminnan hiipuminen aikuisikään mennessä. Meillä kaikilla siis on tämä entsyymi syntyessämme mutta tietyt perintötekijät aiheuttavat sen toiminnan loppumisen aikuisikään mennessä osalla ihmisistä ja tämä tila on pysyvä. Laktoosi-intoleranssin kaltainen mutta ohimenevä tila voi myös syntyä keliakiassa ja muissa suolinukkaa vaurioittavissa tiloissa koska laktaasientsyymiä on suolen pinnalla olevien nukkalisäkkeissä. Suolinukan korjaantuessa (esim. kun keliakiaa sairastava siirtyy gluteenittomalle dieetille tai suoliston tulehdus tai vaikka syöpähoitojen aiheuttama suolivaurio aikanaan korjaantuu) palautuu myös kyky pilkkoa laktaasia koska entsyymiä koodaava geeni sinänsä on edelleen aktiivinen.

Yhteistyössä