Voiko lainan saada ilman takaajia?

  • Viestiketjun aloittaja home sweet home
  • Ensimmäinen viesti
home sweet home
Meillä olisi kova hinku ostaa oma talo. Asutaan vuokralla, joka on niin kova, että sillä maksaisi mukavasti lainanlyhennystä. Olemme käyneet monissa asuntoesittelyissä haaveilemassa (lue: rääkkäämäässä itteämme). Minä haluaisin käydä pankissa juttelemassa lainansaantimahdollisuuksistamme, mutta mies ei suostu. Sanoo vaan, että kaikki tulee tyssäämään takaajien puutteeseen.

Mua risoo, kun mies kuitenkin käy kanssani esittelyissä, puhuu kuinka mukavaa ois asua omassa jne. Mutta ei kuitenkaan suostu tulemaan sinne pankkiin! Olen kuullut, että joku on saanut lainan ilman takaajia ja ilman omaa pääomaa. Pitääkö paikkansa?

Täytyykö jäädä odottelemaan sitä lottovoittoa? Onko jotenkin noloa mennä sinne pankkiin, kun ei ole tietoakaan takaajista? Kertokaa mielipiteitä ja kokemuksia!!
 
"aapee"
Minkälaiset tulot teillä on, jos saan olla utelias? Me ollaan tavallisia duunareita, joilla ei oo säästössä mitään. Lapsia neljä. Onko siis se kokonaan valtiontakaama laina kalliimpi kuin jos ois henkilötakaaja? Minkäsuuruisia kuukausilyhennyksiä? Hups, paljon kysymyksiä.. :D
 
"aapee"
[QUOTE="myö";23251787]Ainakin Osuuspankilla on myös käytössä ns. pankin oma takaus, josta maksetaan kerran vuodessa takausmaksu.[/QUOTE]

Tämä kuulosta lupaavalta! :)
Mun pitää näyttää tää ketju miehelle, jos saisin sen lähtemään mun kans sinne pankkiin edes!
 
"vieras"
Yleensä se vaatii jonkin verran sitä omaa pääomaa, ostettu talo/asunto toimii osalta arvoaan takuuna eli pankkilla on sen paperit hyvässä tallessa. Mutta 100% ostohintaa on aika turha kuvitella saavansa lainaksi ilman muita takuita tai takaajia.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";23251792]Me ostettiin (ei "saatu"!) laina ilman takaajia. Mutta me ollaankin vanhanaikaisia juntteja, ja säälittävästi säästettiin 25% asunnon hinnasta etukäteen.[/QUOTE]

Kauanko meni aikaa säästämiseen? Mulla olis mahdollisuus ottaa yks sivutyö, josta voisin saada jotakin säästöön. Mutta kun ei olla enää niin nuoriakaan tässä, niin en haluaisi vuosikausia säästää..
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";23251865]Asunnon hinnasta riippuen jos 10-20% on säästössä niin yleensä lainan saa. Minkä hintaisia asuntoja ootte katselleet?[/QUOTE]

Täälläpäin nuo omakotitalojen hinnat on aika pilvissä: 200 000- 400 000 on se haarukka, että saatais meidän perheen kokoiselle talo. Toki ollaan käyty kattomassa vanhempiakin taloja, mutta sitten se remontti tulis nielemään paljon. Eikä kummallakaan meistä ole oikein aikaa eikä mielenkiintoa ruveta remonttihommiin.
 
"myö"
[QUOTE="aapee";23251820]Tämä kuulosta lupaavalta! :)
Mun pitää näyttää tää ketju miehelle, jos saisin sen lähtemään mun kans sinne pankkiin edes![/QUOTE]

Meillä oli alunperin valtion takaus ja äitini loppuosan takaajana, mutta kypsyin siihen, että mummi alkoi itkeä puhelimessa, miten joutuu velkavankeuteen meidän lainan takausten kanssa (vaikka minkäänlaista pelkoa siitä ei olis pitänyt olla, sillä aina ollaan hoidettu lainanlyhennykset), niin sitten pankissa ehdotettiin tuota pankin omaa takausta. Meillä siis niin, että maksetaan kerran vuodessa summa, joka pienenee sitä mukaa, kun laina pienenee. Lisäksi OP:ssa saadaan bonuksilla maksettua myös osa siitä.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";23251836]Kauanko meni aikaa säästämiseen?[/QUOTE]

Reilu 20 vuotta. Eli aina olen koittanut elää niin, että kulutan vähemmän kuin tienaan.
Sellaista aktiivista säästämistä oli reilut 3 vuotta.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";23251929]Ai että maksaa vuokraa ja samalla säästää samaa summaa asuntoa varten? On hieman eri asia maksaa sitä lainanlyhennystä vaikka 600e/kk kuin maksaa vuokraa 600e/kk ja säästää vielä vaikka 400e/kk.[/QUOTE]

Näinpä. Meillä on vuokra 900e/kk ja sähköt siihen päälle. Nyt talviaikaan sähkölaskut on ollu 200e/kk. Tuolla summalla lyhentäis mukavasti omaa.
 
"vieras"
Nordeasta ja Opsta ainakin saa myös ilman takaajia tai säästöjä lainaa, vakuusosa otetaan tavallaan omana lainanaan. Tapiolassa ei ole tuota, mutta uskoisin että ainakin sampossa ja säästöpankissa on myös.
 

Yhteistyössä