Voiko lähihoitajana joutua töhin "mihin vaan"?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiinnostunut

Vieras
Haluaisin työskennellä lasten kanssa esim. päiväkodissa ja olenkin miettinyt lähihoitajan koulutusta. Haluaisin vaan tietää, voiko lähihoitajana joutua töihin myös muualle kuin oman suuntautumisalan mukaiseen työhön? Voiko esim. työkkäri pakottaa, jos lastenhoitajan tms paikkoja ei ole vapaana?

Jep, kyllä voi. Vanhuspuoli on se missä on hoitajista huutava pula, taitaa olla jopa niin ettei lapsiin ja nuoriin suuntaavalle ole oikein töitä.. tai ainakin kiven alla ovat läntisessä Suomessa. Koulutukseen kuuluu myös pakollisena ainakin vanhuspuoli (vanhainkoti(palvelukoti/kotihoito..), ja joku kuntoutuksen puoli, eli esim sairaala.

tottakai voi "joutua" minne vaan, jos sulla ei ole varaa kieltäytyä työpaikasta. ihan sama jos pidin autonkuljettaja ja sanoisin et mä haluun ajaa vaan nelistietä kun en tykkää noista muista teistä..

Alkuperäinen kirjoittaja kippi:
mää suuntauduin mielenterveys ja päihdetyöhön enkö ole saanut päivääkään tehdä niitä töitä!!!

Mitä oot sitten tehnyt?

Opiskelisin mieluiten suoraan vaan lastenhoitajaksi, mutta kun sellaista koulutusta ei enää ole :( Lastenohjaajakaan ei taida työllistää niin hyvin + koulu yli 100km päässä...

Lahdessa vipusella ainakin aikuispuolenopinnoissa lapsen ja nuoren ei ole mun tietääkseen suuntautumisvaihtoehdoissa. Taitaa olla vain kuntoutus ja sahu. Eli toisinsanoen työt ovat sitte vanhuksien parissa. Mutta sitten voi jatkaa siitä eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja juuliaski:
tottakai voi "joutua" minne vaan, jos sulla ei ole varaa kieltäytyä työpaikasta. ihan sama jos pidin autonkuljettaja ja sanoisin et mä haluun ajaa vaan nelistietä kun en tykkää noista muista teistä..

Juuri näin. Itse opiskelen lähihoitajaksi ja suuntautuminen lapset ja nuoret, jos en päikkäriin pääsis töihin tai muuten lasten pariin niin perhepäivähoitajan työ on sitten mun varasuunnitelma. Tai sitten lisäkoulutusta. Mutta opiskeluaikana kannattaa jo työntää jalkaa oven väliin harjoittelupaikoissa. Muutenkaan ei todellakaan ole mikään mahdoton tehtävä päästä päikkäriin töihin. Vaikka paikkoja on vähemmän kuin esim vanhusten parissa niin kyllä hoito kun hoitoalalla melkeen saa työpaikkansa valita tällä hetkellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lahdessa vipusella ainakin aikuispuolenopinnoissa lapsen ja nuoren ei ole mun tietääkseen suuntautumisvaihtoehdoissa. Taitaa olla vain kuntoutus ja sahu. Eli toisinsanoen työt ovat sitte vanhuksien parissa. Mutta sitten voi jatkaa siitä eteenpäin.

siis lapset ja nuoret koulutusohjelmaa ei ole vaihtoehtona. Korjaus.

Suuntautumisella ei ole oikein väliä, ei voi olla, koska isoin ruletti on ehdottomasti vanhuspuolella. Ja lisääntyy vain... Suuntaudutpa mihin tahansa, todennäköisesti paiskit töitä vanhusten kanssa tai saat mielettömällä tuurilla töitä sieltä, mistä kaikki muutkin niitä hakevat.

Jo opiskelu aikana tarvii perehtyä kaikkiin muihinkin kohderyhmiin.

Mä aikoinaan 19-vuotiaana lähdin lähihoitaja koulutukseen sillä periaatteella, että olen kiinnostunut vain päihde-ja mielenterveys puolesta. Tokihan mä sen koulun kunnialla suoritin muiltakin osin, mutta en kuitenkaan jaksanut oikein kiinnostua muusta. Valmistumisen jälkeen pääsin päihdetyöhön niin kuin halusinkin. Pian kuitenkin työelämässä opin, että sitä tietoa ja taitoa on hyvä olla kaikesta lapsista vanhuksiin. Tokihan töissäkin oppi, mutta helpommalla olisi päässyt jos olisi jo opiskeluaikana paneutunut moneen asiaan. Lähdin sitten jonkun vuoden päästä opiskelemaan sairaanhoitajaksi omaa tietoani & taitoani parantaakseni.