voiko lääketyöntekijänä työskennellä ilman koulutusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätöntä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätöntä

Vieras
Onko laillista, tehdä työtä lääketyöntekijän nimikkeellä sairaala-apteekissa, ilman minkäänlaista terveysalan, lääketyöntekijän, farmaseutin tms. koulutusta tai opintoja? kuulin että eräässä paikassa tällaisia työskentelee, ja minun mielestäni se on väärin, ja myös hyvin kauhistuttava ajatus, että lääkkeiden kanssa on tekemisissä ihmisiä, joilla ei ole mitään koulutusta alaan tai hommaan. Voiko tällaisesta tehdä jonnekin jonkun valituksen? olen aiemmin jo tehnyt kyseiseen sairaalaan, mutta ei mitään vaikutusta...onko jotain ylempää tahoa joka puuttuisi asiaan vai onko nykyään laillista tällainen?

No, kai se on vähän työnkuvastakin kiinni. Jos tyyppi tyyliin purkaa tukkulastin oikeisiin kaappeihin tai kuskaa proviisoreiden / farmaseuttien pakkaamat lääkelaatikot osastoille tms. hommaa, niin tuskin siinä tarvitaan mitään lääketieteen tuntemusta tai alan koulutusta.

Viimeisin vastaus alkoi minuakin nyt kiinnostamaan, että jos lääketyöntekijä ei anna, ei sekoita, ei annostele lääkkeitä, niin mitä se sitten tekee? mikäli hän vain kuskaa lääkkeitä pisteestä a pisteeseen b, tai purkaa kaappeihin paketteja, niin jo on kova palkka jos n. 1300e/kk saa laatikoiden purkamisesta. ja hieno nimikin kaikenlisäksi ;)

Viimeisin vastaus alkoi minuakin nyt kiinnostamaan, että jos lääketyöntekijä ei anna, ei sekoita, ei annostele lääkkeitä, niin mitä se sitten tekee? mikäli hän vain kuskaa lääkkeitä pisteestä a pisteeseen b, tai purkaa kaappeihin paketteja, niin jo on kova palkka jos n. 1300e/kk saa laatikoiden purkamisesta. ja hieno nimikin kaikenlisäksi ;)

Kyllähän nyt 1300 on aika huono täysipäiväisestä työstä kaupungilla.

Nimike on toki hieno, mutta missä universumissa sä asut jos sun mielestä täysipäiväisestä työstä on 1300€ jotenkin iso summa?? Siivoojat ja kaupankassatkin tienaa enemmän.

Terveysalaa ohjaa aika tiukat lait, että en usko että ilman koulutusta on.
Ja vaikka sulla olis koulutus, sekin pitää määräajoin uusiksi työpaikalla 'näyttää' että osaa, eli pelkkä koulutuskaan ei automaattisesti takaa lupaa työskennellä lääkkeitten parissa (jako ja anto potilaalle).

Kuulopuheen perusteella en itse lähtis kyllä mitään valituksia vielä tekemään.

en tiedä mistä tänne eksyin, mutta aamuäreen teksti pisti mietityttämään. ystäväni lapsi tekee lääketyöntekijän nimikkeellä töitä sairaalan apteekissa. ja tiedän varmasti, ettei hänellä ole terveysalalta mitään aiempaa kokemusta, eikä minkäänlaista koulutusta. on täysi-ikäinen, mutta se siitä. itse joskus mietinkin, että eikös terveydenhuoltoalaa juurikin ohjaa tiukat lait, mutta koska tiedän kyseisen ihmisen olevan siellä töissä, ja tietyllä nimikkeellä, niin olen ajatellut että tuo lääketyöntekijä jotenkin sitten ei ole tämän lain piirissä?!

Lääketyöntekijä osallistuu apteekin kassatyöskentelyyn, varastonvalvontaan, laskutukseen ja reseptien käsittelyyn sekä muihin ATK-töihin. Lääketyöntekijän koulutuksen (nykyisin lääketeknikko) voi hankkia terveysalan oppilaitoksissa tai oppisopimuksella.

lääketyöntekijät nimenomaan purkaa niitä laatikoita ja on kassalla. ei mun mielestä tarvii koulutusta, esim. sellaisia ylioppilaita jotka pyrkivät opiskelemaan farmasiaa on noissa hommissa.

Yhteistyössä