Voiko lääkärille soittaa toisesta ihmisestä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli voinko soittaa isäni diapetesta hoitavalle lääkärille ja kertoa isäni alkoholin juonnista? Lääkäri toki ei voi kommentoida mitenkään asiaa, mutta enkö minä kuitenkin voi soittaa vai teenkö itseni idiootiksi? Haluaisin siis, että lääkäri voisi huomioida sen että isäni alkoholinkäyttö ei todellakaan ole normaalia ja lääkärin kommentit todella hyvistä arvoista ja "luvasta" ottaa kuppia ei tee hyvää. Toki arvoja ei tarvitse valehdella, mutta että lääkäri voi huomioida sen että kun isäni puhuu kupin ottamisesta niin ei ole kyse saunakaljasta vaan viiden päivän putkesta ja toisinaan jopa usein.
 
Voit soittaa,mutta lääkäri ei luultavasti rupea asiasta keskustelmaan kanssasi. Vaikka sanot olevasi tytär niin lääkäri ei voi edes kertoa onko isäsi lääkäri vai ei. Toisaalta jos isäsi aikuinen ei osaa hallita omaa juomistaan niin paljoako sinä voit siihen tehdä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ok:
en usko että lääkäri puuttuu tollaseen. on kummiski kyse aikuisesta ihmisestä, kuka tekee omat päätöksensä

VIimeksikin olivat isäni mukaan käyneet keskustelun, jossa lääkäri oli kehunut isäni arvoja, maksa-arvot ja kaikki kuulemma loistavat. Ja isäni oli todennut lääkärille, että "niin kuppiakin voi sitten joskus ottaa" johon lääkäri että "joo voi ottaa ihan hyvin kuppia" Mutta voisi siis ainakin halutessaan huomioida sen, että tuolla vain kannustaa juoppua juomaan lisää. Voisi ainakin SANOA, että sitä alkoholia pitää ottaa kohtuudella ja harvoin ja varoittaa siitä arvojen muuttumisesta jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MoetMuM:
Voit soittaa,mutta lääkäri ei luultavasti rupea asiasta keskustelmaan kanssasi. Vaikka sanot olevasi tytär niin lääkäri ei voi edes kertoa onko isäsi lääkäri vai ei. Toisaalta jos isäsi aikuinen ei osaa hallita omaa juomistaan niin paljoako sinä voit siihen tehdä?

Tiedän ettei voi kommentoida mitenkään mihinkään suuntaan. Ajattelinkin vain, että soittaisin ja sanoisin että asia on näin ja toivoisin että xx henkilön kohdalla se edes huomioitaisiin.
 
Olen miettinyt samaa. Äitini on alkoholisti ja peittää sen taitavasti. NYt hän on sairatunut vakavasti ja alkoholi on varmasti iso tekijä taustalla. Se voisi kuitenkin johtua muustakin, eikä labroista tilannetta voi päätellä. Jatkohoidon kannalta olisi erittäin tärkeää, että hoitava lääkäri tietäisi rajusta juomisesta, sillä se vaikuttaa lääkitykseen ja on muutenkin täysin kielletty jatkossa. Tiedä, ettei hän ole asiasta kertonut vaan salailee viimeiseen asti. Toistaiseksi hän on ollut sairastumisesta asti juomatta, mutta ennemmin tai myöhemmin hän retkahtaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Moonbride:
Voi soittaa. Toki hän ei voi sinulle potilaan tietoja kertoa tai kommentoida, mutta kyllä meillä ainakin on soitettu jos itse ei voi soittaa.

Eli missä olet töissä ja millaisia tilanteita on teilel soitettu?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen miettinyt samaa. Äitini on alkoholisti ja peittää sen taitavasti. NYt hän on sairatunut vakavasti ja alkoholi on varmasti iso tekijä taustalla. Se voisi kuitenkin johtua muustakin, eikä labroista tilannetta voi päätellä. Jatkohoidon kannalta olisi erittäin tärkeää, että hoitava lääkäri tietäisi rajusta juomisesta, sillä se vaikuttaa lääkitykseen ja on muutenkin täysin kielletty jatkossa. Tiedä, ettei hän ole asiasta kertonut vaan salailee viimeiseen asti. Toistaiseksi hän on ollut sairastumisesta asti juomatta, mutta ennemmin tai myöhemmin hän retkahtaa.

Isänikin oli 1,5vuotta juomatta kun sairastui. Mutta sitten alkoi uudelleen juoda. Välillä menee puolikin vuotta ettei juo, mutta nyt on jo kolmas viiden päivän putki menossa joulun jälkeen.
 
Mielestäni ihan asiallista. Yhtälailla tuttavani kertoi veljensä lääkäreille hänen roimasta alkoholinkäytöstään. Lääkäri kiitti tiedosta, ja sanoi sen olevan tärkeä tieto koska veljeä oltiin operoimassa leikkaussalissa. Alkoholisteilla on kuulemma nukutuksesta heräämisen kanssa jotain ongelmia, joten miksei alkoholinkäyttö voisi vaikuttaa kaikkeen muuhunkin, mm. diabetekseen ja sen lääkitykseen.
 
Kyllä mun mies ainakin oli muutamaan kertaan yhteydessä isänsä hoitoa seuranneiden hoitajien kanssa.
Lähinnä siksi että appi ei pitänyt huolta diabeteksestään koska eihän hän sitä sairastanut headwall:

Ehkä ei ihan lääkärille kannattaisi soittaa mutta miten olisi diabeteshoitaja?
 
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Kyllä mun mies ainakin oli muutamaan kertaan yhteydessä isänsä hoitoa seuranneiden hoitajien kanssa.
Lähinnä siksi että appi ei pitänyt huolta diabeteksestään koska eihän hän sitä sairastanut headwall:

Ehkä ei ihan lääkärille kannattaisi soittaa mutta miten olisi diabeteshoitaja?

Niin meinasin nyt, että laittaisin tuonne sähköpostia.
 
Kaikki eivät valitettavasti lue sähköpostejaan ja ne saattavat jäädä roikkumaan.. Kannattaa soittaa ja kertoa puhelimessa, että et odota saavasi mitään tietoja, mutta haluat tyttärenä kertoa, että isäsi käyttää erittäin paljon alkoholia ja isän mukaan lääkäri on sallinut "ottaa muutaman", koska luulee isäsi alkoholin käytön olevan normaalia. Sano, että toivoisit, että lääkäri käynnillä kerrottaisiin, että kaikki normaali rajat ylittävät juomiset on haitallista. Mutta edelleen kannattaa mainita, ettet edes oleta, että sinulle voitaisiin kertoa edes onko isäsi heillä hoidossa (vaikka tiedätkin että on).

Toisaalta jos isäsi juo, niin hän juo vaikka lääkäri sanoisi, ettei saa/kannata. Tämän saattaa hoitohenkilökuntakin sinulle sanoa. Sinun kannattaa valmistella itseäsi siihen, että isäsi saattaa joskus sairastua esim maksakirroosiin tai ihan mihin vain (alkoholi/tupakka johtaa yleensä aina) pahaan pitkäaikais sairauteen ja tuottaa kärsimystä...

Tsemppiä!
 
Tietenkin voit soittaa, on aivan eriasia miten siellä päässä suhtautuvat soittoosi.
Oma äitini yritti itsemurhaa juhannuksena ja jouduin kahteen otteeseen vaatimaan äidille terapiaa. Viime vuosi oli rankka, mutta tapahtumien kertominen hoitavalle lääkärille edesauttoi hoitoonpääsyssä. Eivät kyllä meinanneet millään kertoa millä osastolla äiti oli, kun kuulin tapahtuneesta.
 
Kaverini äiti soitti lääkärille, ettei pitäisi enää määrätä tytölleen rauhoittavia koska käyttää niitä väärin. (viinan kera) Ei vaikutusta. Lääkäri kirjoittelee niitä edelleenkin.
 

Yhteistyössä