Voiko kunta määritellä lasten päivähoitoajan (jos vanhempi hoitovapaalla)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttää

Vieras
Tässä kysymys, johon kaipaan vastausta. Meillä siis tyttö esikoulussa ja olen ostanut hänelle lisähoitoaikaa, jotta hän ehtisi myös leikkiä toisten lasten kanssa ja jotta itsellä olisi vähän joustoa hakuajassa kun vauva saattaa nukkua juuri kun pitäis hakea.

Nyt on sanottu, että jos toinen vanhemmista on kotona, niin lapsi tuodaan klo 9, jolloin esikoulu alkaa ja lapsi tulee hakea klo 3. Millä "oikeudella" tällaista voi määrätä? Päiväkodin johtajalta kuulemma tullut ohjeistus, mutta mua kiinnostaa mihin lakiin siinä vedotaan ja voiko sellaista yleensä määrätä?

Olisin luultavasti muutenkin hakenut hänet tuohon aikaan mutta ärsyttää kun oletetaan että olen kotona joutilaana kun hoitovapaalla. Jonain päivinä myös haen jo klo 13 (ehkä kahtena pv viikossa) mutta silti määrätty näin.

Meillä ei ole kyllä mainintaa tuosta ainakaan vielä. Olen itse kotona äitiyslomalla kahden kaksosen kanssa ja esikoinen on esikoulussa ja päivähoidossa ja ihan on koko päivän koska itselläni toistaiseksi kädet täynnä näiden kaksosten kanssa. Olen kyllä maininnut sinne, että lyhennetään päiväkotiaikaa kun tilanne rauhoittuu kotona, mutta aika kaaosta tämä kyllä on kun nyt alkoi nuo kiinteätkin ruoat ja pelkät ruokailut vie kauan. Nyt ne onneksi nukkuu hetken, mutta ihan kohta alkaa taas syöttörumba.

Mitä ihmettä meuhkaat?
Sun lapsesi, sä hoidat. Älytöntä maksattaa yhteiskunnalla tuota hoitoa! Ei todellakaan ole niin, että vain sun itse maksallasi maksulla katettaisiin lapsesi päivähoito. Tämä on niin älytöntä että tulen todella vihaiseksi!!

En osaa kysymykseen vastata, meillä eskari oli eskariajan vaan päiväkodissa ollessani kotona. Mutta noihin päiväuniin ja hakuaikoihin niin eskarihan ei ole pakollista. Jos päiväuniaikojen kanssa on ongelmia, lapsenhan voi hakea myös aikaisemmin. Hain eskarin 15-30min aikaisemmin niin sain vauvan yhdeksi päiväunille (ei nukkunut rattaissa vaan piti saad asisään nukkumaan). Eskareilla oli silloin päivänm rauhoittumisaika menossa eli lukivat usein kirjaa, järjestelystä ei ollut henkilökunna mukaan häiriötä toiminnalle eikä lapsi jäänyt mistään paitsi.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;24669120:
Tässä kysymys, johon kaipaan vastausta. Meillä siis tyttö esikoulussa ja olen ostanut hänelle lisähoitoaikaa, jotta hän ehtisi myös leikkiä toisten lasten kanssa ja jotta itsellä olisi vähän joustoa hakuajassa kun vauva saattaa nukkua juuri kun pitäis hakea.

Nyt on sanottu, että jos toinen vanhemmista on kotona, niin lapsi tuodaan klo 9, jolloin esikoulu alkaa ja lapsi tulee hakea klo 3. Millä "oikeudella" tällaista voi määrätä? Päiväkodin johtajalta kuulemma tullut ohjeistus, mutta mua kiinnostaa mihin lakiin siinä vedotaan ja voiko sellaista yleensä määrätä?

Olisin luultavasti muutenkin hakenut hänet tuohon aikaan mutta ärsyttää kun oletetaan että olen kotona joutilaana kun hoitovapaalla. Jonain päivinä myös haen jo klo 13 (ehkä kahtena pv viikossa) mutta silti määrätty näin.

ai ne yrittää sitä muissakin kunnissa. mä vastaan sulle niinku laki sanoo: vanhempi määrittää lapsen hoidon tarpeen ja siihen on subjektiivinen oikeus, eli jos sulla on kokopäivähoito myönnetty lain mukaan sinä olet se joka määrää hoitoajan!

tiedän tämän koska olen a.lukenut pvhoitolakia b. koska aikoinaan taistelin saman asian kanssa ja soitin varhaiskasvatuspäälikölle joka eka yritti puolustella johtajaa, mutta sitten myönsi että lainmukaan sama oikeus on kaikilla riippumatta vanhemman työllisyystilanteesta.

minun neuvoni on että vaikka tämä hoitoaika sopisikin sinulle,mutta koska se on määrätty pk:n johtajan toimesta(laittomasti) niin kiltti tee kantelu.

ihan vaan googlaat:kantelu. avaat sivuston ja siellä löytyy kantelulomake jonka voi täyttää ja lähettää netissä. tee se siksi että joku perhe saattaa kärsiä siellä tosta tilanteesta,siksi että pk johtajalla ei ole oikeus rikkoa lakia, sillä ei vaan ole oikeuttaa määrittää hoito-aikoja.

Eihän tuo oikein ole, mutta meillä ainakin päiväkoti säätää tuollaiset ajat. Tosin minulla on eskarilainen vain eskarissa 8-12 ja vauva ja 5v kotona. Hyvin ehtii hakemaan klo. 12. Vauva tulee mukana ja elää meillä perheen aikojen mukaan. minä yritän rytmittää vauvan. Eli aikaisin hereille ja sitten päiväunille niin, että herää n. 11.30. Sitten syötän ja menoksi. Hyvin on sujunut.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;24669176:
Nytkin vauva nukkuu ja pitäis olla jo hakemassa. Prkl, kai se sit on herätettävä.

Kyllä siellä esikoulussakin on leikkiä. Helpointa hakea lapsi klo 13 ja sitten vauva päiväunille. Jää sitten sulle ja esikoiselle yhteistä aikaa. Kyllähän lapsi voi tavata eskarikavereita vapaallakin. Miksi siihen pitää käyttää päivähoitoa ja vieläpä valittaa siitä.

[QUOTE="...";24669209]Eikö eskarilaisella ole enää subjektiivista päivähoito-oikeutta?[/QUOTE]

on se, subjektiivinen hoito-oikeus päättyy silloin kun lapsi siirtyy kouluvelvollisuuden piiriin,eli ekalle luokalle, tosin vissiin tietyissä tapauksessa tämä subjektiivinen hoito-oikeus jatkuu pidempään(esim. käsittääkseni vammaiset lapset)

Voi, varsinkin sillä perusteella, että jos hoitajan muut hoitolapset haetaan myös kolmeen mennessä. Koska lapsi jonka ei ole pakko olla hoidossa ei voi näin ollen aiheuttaa hoitajalle ylitöitä ja niistä kertyviä tasotusvapaita.
Olishan se todella epäreilua, et tää yks niitä aiheuttas ja sen takia muut joutuisi välillä varahoitoon.

Eihän tuo oikein ole, mutta meillä ainakin päiväkoti säätää tuollaiset ajat. Tosin minulla on eskarilainen vain eskarissa 8-12 ja vauva ja 5v kotona. Hyvin ehtii hakemaan klo. 12. Vauva tulee mukana ja elää meillä perheen aikojen mukaan. minä yritän rytmittää vauvan. Eli aikaisin hereille ja sitten päiväunille niin, että herää n. 11.30. Sitten syötän ja menoksi. Hyvin on sujunut.

Eskariajat vaihtelee. Meillä eskari loppu klo 13 ja jokainen haku sujui samalla tavalla: 1v kiukutteli ja raivosi rattaissa väsymystään, nukkumaan pääsi puoli kahdelta. Kun ei rattaisiin nukahtanut, niin se oli voi voi ja menoksi. Hyvä puoli oli se, että kun vauva nukahti, oli aikaa olla eskarin kanssa kahden.

Aika harvoin kun on eri ikäisiä lapsia talossa, pystyy menemään täysin vauvan rytmien mukaan vaan useammin se menee niin päin, että vauva rytmitetään perheen rytmiin. Meilläkin lapsi tottui järjestelyyn, mutta siinä oli taas tekemistä kun päivähoito alkoi, saada päiväunet alkamaan 2 tuntia aikaisemmin.

[QUOTE="...";24669246]Minun mielestä sinulla on lain mukaan oikeus pitää lapsesi siellä hoidossa kolmen jälkeenkin. Sanokoot nyt mitään nämä superäidit täällä mitä tahansa.[/QUOTE]

Lain mukaan joo... saa käyttää omaakin järkeä.

Käsittääkseni tuo on kyllä ihan yleinen ja valtakunnallinen tapa toimia. Eli jos lapsi on kotihoidossa, niin esikoululainen on esikoulussa vain opetuksen suoman ajan verran. Ei enempää.

Lain mukaan kunnan on "järjestettävä päivähoito siihen aikaan kun sitä tarvitaan", voi olla että kunta katsoo tässä kohtaa että se tarve rajoittuu klo 9-15 välille.

Kiitos vastauksista, siis niistä asiallisista (näillä en tarkoita samaa mieltä kanssani olevia. "Nellien" en varmaan kantelua kyllä jaksa / halua tehdä. Mutta sä vastasit siihen, mitä mä kysymyksellä hain. Kunnat ei voi sellaista määrätä niin kauan kun on subjektiivinen päivähoito oikeus. Voinko siis viis veisata "määräyksestä". Kun mielestäni lapsi ei siitä kärsi, jos haen hänet joku pv klo 4 (vastaavasti siis haen parina päivänä jo klo 13)

Eskarikavereiden kanssa vois varmaan leikkiä myös muuten, mutta tyttö ujo ja en usko et lähtee. tästäkin syystä halusin, että on pidempiä päiviä, että sais kavereita ennen koulua.

Superäidit taitaa täällä olla niitä, joilla kummit ja kaimat ja isovanhemmat seisoo jonossa lapsia hoitamassa. Meillä ei ole lapset ikinä missään hoidossa ja onko se parempi et tuhlaan yhteiskunnan rahoja sitten mielenterveys ongelmilla, kun ei jaksa. Ja en ole yhteiskuntaa liiemmin rasittanut kun esikoinen viisi vuotta kun meni hoitoon.

ähh, sekavaa tekstiä en jaksa keskittyä. Tilanteet ei vaan aina ole niin yksiselitteisiä kun miltä vaikuttaa. Täällä ollaan niin nopeita tuomitsemaan.

Kannatan vanhaa Neuvostoliittolaista periaatetta, että lapset on otettava yhteiskunnan huostaan 25/7, jotta vanhemmat saavat tehdä täyden ajan sosialistisen kansantasavallan ja proletariaatin tulevaisuuden eteen täysin sydämin ja lipuin. Tule mukaan joukkoon. Täällä et saa hakea lastasi hoidosta ennenkuin valtio antaa luvan.

kannattaisi se kantelu kuitenkin tehdä, voi olla että muuten tekevät ls ilmoituksen päiväkodista,niin hulluahan se on mutta kyllähän nämä "korkeammat" kuvittelee voivansa lakia kiertää ja kiertääkin niin kauan kun joku puuttuu, se on helpompi ratkaisu sille pk:n johtajalle toimia noin. ja varmaan säästöyrityskin.

Yhteistyössä