voiko kummi avata mun lapselle tilin?

• Viestiketjun aloittaja help
  • Ensimmäinen viesti
help
kuulemma keräis sinne rahaa.. tarvitaanko mua siinä? oon lapsen yksinhuoltaja.. Lapsella ei oo viel tiliä ollenkaan. Jos kummi avaa nordeaan, voinko mä vielä avata osuuspankkiin? vai pelkästään toiseen?

vieras
kuvittelisin, että tilinavaukseen vaaditaan vanhemman suostumus ja jonkin sortin henkilöllisyystodistus lapselta? Epäilen, että vieras ihminen ei pysty avaamaan tiliä noin vain..

tili
voi avata tilin, eikä se rajoita sun toimia mitenkään... mutta kummin kannattais ottaa huomioon, että sulla on mahdollisuus päästä käsiksi näihin rahoihin lapsen ollessa alaikäinen. Eli jos haluaa säästää kummilapselle niin, että hän saa rahat myöhemmin itse, niin tekisin jotenkin toisin kuin tilin kautta. Kummihan ei näe lapsen tilitapahtumia, joten ei tiedä käyttävätkö vahemmat ne rahat tms.

Meille sanottiin Osuuspankista, että vanhempien pitää käydä hyväksymässä tili (eli allekirjoittamassa tilin avauslaput) jos joku muu avaa. Me avattiin sitten suoraan tili ja ilmoitettiin tilinumero mummolle, niin oli paljon helpompaa.

vierailija
Nykyään pitäisi lain mukaan olla lapsen huoltajan/huoltajien allekirjoitukset paperissa. Jos lapsella on kaksi huoltajaa, edes toinen ei voi yksin avata lapselle tiliä.

v
Ei tarvita sua mihinkään jos sinulla on samassa pankissa tili. Jos taas sinulla ei ole tiliä samassa pankissa, täytyy käydä ilmoittamassa tiedot ja allekirjoittamassa, jotta sinull aon käyttöoikeus tiliin (muuten lapsenkin käyttöoikeus on melkoisen hankalaa alaikäisenä ilman kummia). Meillä on mummon avaama tili yhdessä pankissa ja itse avatu tili toisessa.

viima80
Alkuperäinen kirjoittaja tili:
voi avata tilin, eikä se rajoita sun toimia mitenkään... mutta kummin kannattais ottaa huomioon, että sulla on mahdollisuus päästä käsiksi näihin rahoihin lapsen ollessa alaikäinen. Eli jos haluaa säästää kummilapselle niin, että hän saa rahat myöhemmin itse, niin tekisin jotenkin toisin kuin tilin kautta. Kummihan ei näe lapsen tilitapahtumia, joten ei tiedä käyttävätkö vahemmat ne rahat tms.
ei voi jos n määräaikainen tili. eli siihen ei saa kukaan koskea ennen määräajan umpeutumista, esim kunnes tilin omistaja eli lapsi on 20 vuotta.

?
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Ei tarvita sua mihinkään jos sinulla on samassa pankissa tili. Jos taas sinulla ei ole tiliä samassa pankissa, täytyy käydä ilmoittamassa tiedot ja allekirjoittamassa, jotta sinull aon käyttöoikeus tiliin (muuten lapsenkin käyttöoikeus on melkoisen hankalaa alaikäisenä ilman kummia). Meillä on mummon avaama tili yhdessä pankissa ja itse avatu tili toisessa.
Entä jos halutaan et vanhemmilla nimenomaa ei ole käyttöoikeutta,vaan lapsella täyttäessään 18v.

vieras
Aikanaan kun aukaisin kummilapsille tilin niin ei tarvinut vanhempien allekirjoitusta. Voi olla että on muuttunut siitä. Tilinumerot on olleet vain minulla ja annan rahat käyttöön heille kun katson että osaavat käyttää rahaa tai tarvitsevat niitä. Yhdelle kummipojalle maksoin autokoulun niistä rahoista.

v
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Entä jos halutaan et vanhemmilla nimenomaa ei ole käyttöoikeutta,vaan lapsella täyttäessään 18v.
Sitten kannattaa valita pankki tarkkaan, että on pystyssä vielä 18 vuoden kuluttuakin. Ne käyttöoikeudet on hyvä olla olemassa juurikin ongelmatapausten takia.

4v:n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
Alkuperäinen kirjoittaja tili:
ei voi jos n määräaikainen tili. eli siihen ei saa kukaan koskea ennen määräajan umpeutumista, esim kunnes tilin omistaja eli lapsi on 20 vuotta.
Meillä mummun avaama tili johon tyttö saa käyttöoikeuden kun täyttää 20v. Vanhemmilla oikeus käyttää tiliä aikaisemminkin.

Mummu aukaisi tilin omaan pankkiinsa ja meillä vanhemmilla tili toisessa pankissa. Meidän piti allekirjoittaa lappu ja toimittaa ne pankkiin. Sitten tili oli virallinen

dgs
Alkuperäinen kirjoittaja no:
tuskin. Minä en voinut avata edes omalle lapselleni tiliä ilman miehen valtakirjaa ja oikeeksi todistettua allekirjoitusta. Hankalaa oli ......
riippuu millainen tili avataan. Meidän vaaville isovanhemmat avasivat tilin jota ei voi käyttää normaalisti. Vaan on ostettu se tili johon on laitettu iso pesämuna. Tili on määräaikainen ja meidän vanhempien pitää se itse käydä muuttamassa tai myymässä pois ennen määräajan umpeutumista. näitä tili vaihtoehtoja on valtavasti.

vierass
Onko se sit tili, jos rupeis johonkin rahastoon/osakkeisiin pistään rahaa? Just ollu tämä mielessä, että miten paljon niistäkin mitä vuosien aikana antaa joulu- ja synttärilahjoja kertyisi jo...

v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oli mikä tahansa tili kyseessä, tarvitaan MOLEMPIEN huoltajien allekirjoitus ja suostumus. Siis jos tili avataan LAPSEN NIMELLÄ.
Ei pidä paikkaansa! Meillä ei ole kumpikaan laittanut nimeään mihinkään ja minulla ainoastaan käyttöoikeus lapsen tiliin.

Kävi ainakin meillä
Omalle pojalleni on mummu avannut määräaikaisen säästötilin, samoin veljeni vanhemmalle lapselle. Nyt veljeni toiselle lapselle mummu avasi ristiäislahjaksi myös tilin eikä vanhempien tarvinnut mitään allekirjoittaa. Vanhempien sos. tunnukset ja lapsen sos.tunnus tarvittiin sekä koko nimet. Mutta kaikilla tilit samassa OP:ssä eli josko siinä syy tunnistamiseen.

km
Lain mukaan mummut/papat/kummit ei voi avata tiliä pankkiin alaikäiselle ilman lapsen huoltajilta saatua kirjallista suostumusta. Tilityypillä ei ole väliä. Ja tarkoitan tiliä, joka avataan lapsen nimellä. Ap on yksinhuoltaja niin ap:n allekirjoittama lappu riittää. Jotkut pankit valitettavasti eivät kunnioita tätä lain kohtaa ja avaavat tilin ilman vanhemman suostumusta ja se jos mikä on väärin!

meme
Oli mikä tahansa tili kyseessä, tarvitaan MOLEMPIEN huoltajien allekirjoitus ja suostumus. Siis jos tili avataan LAPSEN NIMELLÄ.
Näin.

Ja lapselle voi avata just niin monta tiliä ku huvittaa, aivan kuten aikuisellekin.

....
Ei pidä paikkaansa! Meillä ei ole kumpikaan laittanut nimeään mihinkään ja minulla ainoastaan käyttöoikeus lapsen tiliin.
Pitää paikkansa! Teidän pankkinne on sitten rikkonut lakia avaamalla tilin ilman teidän suostumustanne!

lea
tuskin. Minä en voinut avata edes omalle lapselleni tiliä ilman miehen valtakirjaa ja oikeeksi todistettua allekirjoitusta. Hankalaa oli ......
kyl mä vain sain avattua omalle lapselleni tilin ilman miehen allekirjoitusta jne. ja tili vielä lisättiin miehen pankkitunnuksiin, tosin oli tutusta pankista kyse

no
Alkuperäinen kirjoittaja lea:
kyl mä vain sain avattua omalle lapselleni tilin ilman miehen allekirjoitusta jne. ja tili vielä lisättiin miehen pankkitunnuksiin, tosin oli tutusta pankista kyse
ihan tutusta meilläkin, mut laki sanoo kuulemma näin!

Yhteistyössä