Voiko koiranpentua pitää kylppärissä nukkumassa yöt?

  • Viestiketjun aloittaja minä vain
  • Ensimmäinen viesti
minä vain
Meillä on iso kylppäri, siellä on myös ikkuna josta tulee valoa sisään :) Ajattelin kun meille on tulossa hauvavauva että missäs se sitten nukkuu? Missä teillä on pennut nukkuneet? Jos pentu on esim sellainen että tuhoaa öisin, tai ei nuku kunnolla, niin voisiko sitten ajatella tuota kylppäriä? Ja kumpi olisi parempi, pitää kylppärin ovi ihan kiinni vaiko hommata semmonen lapsiportti vai mikä sen nimi olikaan, niin ovi ei ainakaan olisi sitten kiinni että pentu näkisi muuallekkin :) Olen kuullut että öisin kannattaa rajata koiran tilaa, tuntuu turvallisemmalta.
Ja onko muuten jo nyt antaa hyviä vinkkejä miten sitten pennun saa nukkumaan koko yön, jotkut nukkuvat nimittäin huonosti, olen kuullut?
 
vierailija
Lapsiportti ovessa voisi olla hyvä, niin koira näkee kuitenkin muuhun asentoon. Meillä on pieni koira, joka pentuna nukkui yöt pentuaitauksessa. Oli myös yksinollessaan siellä (ei kokonaisia työpäiviä kuitenkaan, koska olin silloin kotiäiti). Ikinä ei ole järsinyt eroahdistuksesta tai tuhonnut mitään. Tarkista kuitenkin että esim. pesukoneen letkut ym. ovat piilossa, ettei koira pääse järsimään niitä.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Lapsiportti ovessa voisi olla hyvä, niin koira näkee kuitenkin muuhun asentoon. Meillä on pieni koira, joka pentuna nukkui yöt pentuaitauksessa. Oli myös yksinollessaan siellä (ei kokonaisia työpäiviä kuitenkaan, koska olin silloin kotiäiti). Ikinä ei ole järsinyt eroahdistuksesta tai tuhonnut mitään. Tarkista kuitenkin että esim. pesukoneen letkut ym. ovat piilossa, ettei koira pääse järsimään niitä.
...siis asuntoon :)
 
Minä en raaskisi laittaa ainakaan suljetun oven taakse kylpyhuoneeseen, mieluummin lapsiportin taakse.
Ainakin meidän kylppärissä vähän kaikuu ja on koleaa, ankea paikka yötä viettää siis. Mutta mistäs minä tiedän miten viihtyisä teidän kylppärinne on :)
Mä olen huono neuvomaan tässä asiassa sillä mun koiranpentu tuli aikoinaan jo ekana yönä sänkyyn nukkumaan kun en raaskinut kuunnella sen vinkunaa yöllä :ashamed:
 
ensimmäisenä tuli mieleen, että ei koirasta varmaan kovin turvalliselta tunnu nukkua yksin kylppärissä. mieän koiruus aikanaa nukku meiän sängyn vieressä yöt, kun oli ihan pentu. harvemmin taitaa koirat öisin tuhoja tehdä.
 
ei kylppäriin :(
Koirahan on laumaeläin. Se on ennen uutta kotia oppinut nukkumaan sisarusten vieressä, joten aika ikävälle kuulostaa, jos se eristetään kylppäriin.
Meillä on makarissa lattialla omat pedit koirilla. Makarin ovi on auki ja usein ne siirtyy nukkumaan viileään eteiseen (sekin ovi on auki).
 
ap
mietin että ekaksi yöksi pentu saa kyllä tulla nukkumaan makkariin, ja jos menee hyvin niin saa nukkua siellä, jos ei siis öisin lähe aina vaeltelemaan ja rikkomaan paikkoja. Ihan vain koiran turvallisuuden takia ajattelin että pentu pitää laittaa esim jonku turvaportin taakse ettei satu vahinkoja :)
Mitä tehdä sitten jos pentu inisee öisin, pitääkö siitä välittää?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä tehdä sitten jos pentu inisee öisin, pitääkö siitä välittää?
Sanoisin että vaatii aikamoista luonnetta olla välittämättä! Mieti nyt kun sellainen pieni karvapallo itkustelee yöllä niin miten oot välittämättä siitä?
=) :ashamed: Onhan toki toisella alkuun turvaton olo teillä öisin.
 
vierailijainen
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mietin että ekaksi yöksi pentu saa kyllä tulla nukkumaan makkariin, ja jos menee hyvin niin saa nukkua siellä, jos ei siis öisin lähe aina vaeltelemaan ja rikkomaan paikkoja. Ihan vain koiran turvallisuuden takia ajattelin että pentu pitää laittaa esim jonku turvaportin taakse ettei satu vahinkoja :)
Mitä tehdä sitten jos pentu inisee öisin, pitääkö siitä välittää?
Ennen puhuivat kolmen yön ikävästä. Meillä tuo kakara nukkui hyvin yöt sängyn vieressä lattialla. Myöhällä käytin ulkona ja ekakerran ulos herättiin n.klo 4-5. Meillä pennulle oli keksitty muuta tekemistä.. puruluita, leluja jne. Ei vielä ole tuhoja tehnyt, vaikka ikää on jo 10kk.
 
juu
kannattaa omassa huoneessa pitää ekat yöt.. meidän bernipennulla oli ikävä ensimmäiset yöt, rauhoittui nukkumaan kun menin lattialle itse nukkuun ja pentu tuli viekkuun. noin 2 ekaa yötä, sitten pärjäs jo yksinään lattialla :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mietin että ekaksi yöksi pentu saa kyllä tulla nukkumaan makkariin, ja jos menee hyvin niin saa nukkua siellä, jos ei siis öisin lähe aina vaeltelemaan ja rikkomaan paikkoja. Ihan vain koiran turvallisuuden takia ajattelin että pentu pitää laittaa esim jonku turvaportin taakse ettei satu vahinkoja :)
Mitä tehdä sitten jos pentu inisee öisin, pitääkö siitä välittää?
no melko varmasti se inisee ekan yön, nukkui missä huoneessa vaan. Että en antaisi tuomiota ekojen öiden perusteella, täytyy ottaa huomioon että se kaipaa sisaruksiaan ja emoaan. Eikö sitä turvaporttia sitten voi laittaa makkarin oveen, kai teillä makkarissakin melko turvallista on?

Voihan sitä silitellä ja sylitellä, jos pentu haluaa vähän kuljeksia niin antaa kuljeksia "etsimässä". Sänkyyn ei tietty kannata nostaa jos ette sitä sinne muutenkaan halua. Aika nopeasti se koti-ikävä unohtuu yleensä..
 
koiria mulla
Makkari voi olla ihan hyvä aluksi, Sänkyyn ei missään tapauksessa. Itse olen joskus aikoinaan tehnyt sen virheen, että koirat ovat saaneet olla sängyssä, mutta järkevä koiranomistaja ei totuta pentua sänkyyn tai sohvalle, koska jos koira onkin luupää ja alkaa ottaa valtaa niin on parempi kun se on heti alusta asti totutettu koiranelämään eikä ihmisen ;) Silloin koulutus on paljon helpompaa. Jos pentu yöllä itkee niin sitä voi vähän rauhoitella juttelemalla sille. Kyllä sillä saattaa parina päivänä vähän surkea olo välillä olla. Mutta nopeastihan se tottuu.

Harvoin ne pennut vaeltelee ja tekee tuhojaan yöllä, jos saavat ihmisten lähellä nukkua. Ja myöhemmin kannattaa sitten siirtää koira vaikka sinne kylppäriin nukkumaan koiraportin taakse. Silloin se on helppo laittaa sinne myös vieraiden tullessa (esim. lapsivieraiden aikana ettei satu vahinkoja jne.)
 
minä en ota koskaan makuuhuoneeseen
jos kylppäri on teillä sopiva rajattu alue pennulle yöksi / poissaoloajoiksi, niin ota pariksi ekaksi yöksi sinne itsellesi patja mukaan. Tai sitten asetut patjalle heti lapsiportin taakse.

Moni koira tykkää olla rajatulla alueella pentuna ja isompanakin. Meidän kolmesta koirasta yksi nukkuu edelleenkin aina yöt kylppärissä vaikka porttia ei ole ollut vuosiin..

Yksi vaihtoehto on laittaa lapsiportti makkarin ovelle jolloin pentu voi käydä sen viereen nukkumaan ja näkee teidät. Siis jos et halua jatkossa pentua makkariin.
 
koiranomistaja
Kannattaa heti aluksi tehä pennulle että missäpaikassa talossa se saa olla ja missä ei. Myöhemmin on muuten vaikea opettaa pois. Eikä koira ymmärrä että miksi hän on aikaisemmin saanu olla ja miksi ei sit nyt.

Ja vikinästä. Sitä ei kannata huomioida ollenkaan. Koira muuten oppii että sä tuut tai se pääsee ainaku vikisee..
 

Yhteistyössä