Voiko kaavinta vahingoittaa kohtua niin, ettei uusi raskaus enää ole mahdollinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaisa.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla oli rypäleraskaus. Se todettiin 11+4. Kaavinta tehtiin, ja tällä hetkellä minulla on kaksi lasta. Eka sai alkunsa hetikun pillerit jäi pois. Toinen sai alkunsa, vaikka söin pillereitä..

Kohtuontelo kaavitaan joskus liian tehokkaasti, jolloin se arpeutuu ja muodostuu kiinnikkeitä. Tällöin hedelmöittynyt munasolu ei pysty kiinnittymään kohtuun. Kyseessä on silloin ns. Ashermanin syndrooma, laitapa Googleen hakusanaksi, niin saat lisää tietoa. Tilanne on mahdollinen, mutta äärimmäisen harvinainen.

Itse asiassa ei ole niin harvinaista kuin väitetään. Kyse on alidiagnosoidusta ongelmasta. Tärkeää on tehdä kaavinta todella hellävaraisesti ja hoitaa mahdolliset tulehdukset huolellisesti. Jos kuukautiset ovat epätavallisen niukat kaavinnan jälkeen tai niitä ei tule, niin pikaisesti lisätutkimuksiin.

On mahdollista. Siksi en suostunut keskenmenojeni yhteydessä kaavintaan. Olisivat heti ottaneet kaavintaan, kun km todettu, mutta otin kontrolliajan ja lähdin kotiin. Onnekseni sain fyysisellä rehkimisellä "synnytyksen" alkamaan ja kaikki härpäkkeet ovat poistuneet ilman kaavintoja.

Olin menossa kaavintaan keskenmenon jälkeen vuonna 1998, kun lääkäri kysyi minulta, onko vielä raskautumistoiveita. En muista keskustelun kulkua kovin hyvin, mutta oli ihan selvästi kysymys siitä, että hän halusi tietää, miten hän toimenpiteen tekee. Eli kun ilmoitin toivovani raskautta, hän valitsi tietyn toimintatavan. Jos olisin ilmoittanut että en halua enää raskaaksi, hän olisi tehnyt toimenpiteen toisin.

Jos huono tuuri käy niin voi! Siksi aina ensisijaisesti suositaan nykyään lääkkeellistä keskeytystä tai tyhjennystä mikäli luonto ei ole hoitanut tehtäväänsä. Mulle gyne totesi, että hän on nähnyt niin monta huonosti onnistunutta kaavintaa, ettei koskaan suosita sitä ekana vaihtoehtona ellei ole aivan pakko.

Mulla kohtu vaurioitui (km 12+4) kaavinnan jälkeen. Kasvoi paljon kiinnikkeitä. Ne poistettiin ja uusi ultra 3 kuukauden kuluttua. Taas poistettiin loput kiinnikkeistä. Mahdollisesti pääsen alkionsiirtoon toukokuun lopussa. Keskenmeno tapahtui viime kesäkuun lopussa, joten kyllä tässä sitten aikaa menee.

En olisi halunnut kaavintaan, mutta lääkkeet 2 kertaa eivät onnistuneet tyhjentämään kohtua.

Nyt rupes pelottaan valitsinko sittenkään oikein...:( Keskeytyny km ja huomenna aika kaavintaan, ensin yritetty lääkkeillä, tyhjennyksestä alle viikko, nyt tullu tulehdusoireita, sain antibioottikuurin (kahta lääkettä) ja kohdussa todettiin edelleen olevan hirvee kasa jotain hyytymähöttöö.. miten kauan siinä mahdollisesti menis että hyytymät tulis ilman kaavintaa ulos, vai onko se kaavintaa suurempi riski jäädä odottaan sitä, jos ei vaikka tuukaan ja aiheuttas vaan lisää tulehdusta? :( tääkin km raskaus alkoi vasta useiden tuloksettomien alkionsiirtojen jälkeen ja nyt PELOTTAA kiinnittyykö sinne enää edes hyvätkään alkiot :'(
Voiskohan sen "kaavinnan" tehdä niin että imettäs sieltä vaan pois ne hyytymät mutta ei varsinaisesti koskettas kohdun seinämiin?

Yhteistyössä