Voiko juntin amismiehen ja parempi palkkaisen kouluja käyneen naisen suhde toimia?

• Viestiketjun aloittaja Nuori ukko
  • Ensimmäinen viesti
ugh
[QUOTE="muro";30853840]Mahdatko itse tuntea yhtään lestadiolaista? Tuskinpa. He eivät mellasta vaan ovat kaikki rauhallisia ja lainkuuliaisia. Siitä huolimatta heitä tuntuu olevan täysin laillista tölviä mediassa. Mutta sanopa vastaavaa mamuista, vaikka syystäkin, niin heti ollaan että hyssyn hyssyn ei saa leimata ketään vaikka osa mamuista on todellinen ongelma.

Lisäksi kysyjä selvästikin tarkoitti amiksella ammattikoulun käynyttä henkilöä (ei amissi-nimistä kansanryhmää), josta hänellä vaikuttaa olevan yhtä kovat ennakkoluulot kuin sinulla lestadiolaisista.[/QUOTE]

En onneksi tunne, ja pysyn kaukana kaikista uskonlahkoukoista ja -akoista, kiitos vain. En pidä ihmisistä muutoinkaan, joten ne harvat joiden kanssa jaksan olla tekemisissä, eivät todellakaan ole lestoja.

Ota se rautakanki perseestäsi. Jokainen (paitsi sinä) varmaan ymmärsi että heitin amissin vitsinä. Osaan kyllä lukea. Ja ajatella.

ugh
[QUOTE="kieppi";30853848]Juntin amismiehen kanssa ei toimi, mutta sivistyneen amismiehen kanssa voi toimia.[/QUOTE]

Juuri näin.
Katsokaapas kun amiksessa voi opiskella esim audioviuaalista alaa, graafista suunnittelua jne vaikka mitä sivuistynyttä ja älyä ja luovuutta vaativaa.
Ei amis tarkoita pelkkiä rasva-apinoita.

[QUOTE="kieppi";30853848]Juntin amismiehen kanssa ei toimi, mutta sivistyneen amismiehen kanssa voi toimia.[/QUOTE]
Näin. Ei se koulutustaso kerro siitä, millainen ihminen oikeasti on. Sivistys ei välttämättä kulje käsikädessä koulutuksen kanssa. Voi olla kiinnostunut asioista ilman, että istuu vuosikausia koulunpenkillä.

vierailija
No, ehkä tätä pitäis kysyy siltä mieheltä, että voiko suhde toimia ihmisen kanssa, joka jo lähtökohtaisesti pitää koulutuksensa vuoksi itseään parempana/ tasokkaampana ihmisenä.

Mä tunnen fiksuja ihmisiä, joilla on pelkästään amistason koulutus ja sitten taas epämielyttäviä ja antisosiaalisia "parempia" ihmisiä, joilla on korkeekoulutus. Voihan se tietty johtua niiden asenteista minuun, kun en itsekään ole "sillä tasolla".

Ja sitten taas siihen juntteuteen, mitä sillä tarkoitat? Meillä päin juntti korjaa auton, rakentaa talon ja käy töissä. Korkeakoulutettu seisoo vieressä peukalo keskellä kämmentä ja kokee ylpeyttä siitä, että ei tarvitse tehdä mitään, kun voi palvelun ostaa.
Muttet tunne fiksuja ja normaaleja akateemisia, vain ylpeitä ja ilkeitä? Olen korkeakoulutettu, käyn töissä duunarina, taloa en ole rakentanut mutta rakennuttanut kylläkin... Akateemisella ei välttämättä ole peukalo keskellä kämmentä.

hyvin menee
Meillä toimii. Mies ammattikoulun käynyt, rakennushommissa, poliittinen kanta perussuomalaiset, harrastelee vapaa-aikana pläkkyrinhommia ja liikuntaa. Minä akateeminen, asiantuntijatyössä, poliittinen kanta vihreät, harrastan vapaa-aikana kirjallisuutta. Keskinäinen suhde toimii, parisuhteesta ja perhe-elämästä samanlaiset käsitykset, osataan olla eri mieltä asioista ilman että suhde kyseenalaistuu.

DIkohtaMaisteriJuntti
Riippuu ihmisen persoonasta ja arvoista.

Minulla on ns.amismies. :D On ollut aiemmin myös DI, esimiestehtävissä mutta päätti vaihtaa alaa siihen mistä nauttii. Itsellänikin on myös 2.asteen tutkinto vaan rahanhimoisena junttina harrastelen puutarhajuttuja vain.
On mukavaa kun kaikkea ei tarvitse analysoida ja olla "hienompaa mitä on". Ei minustakaan päällepäin huomaa korkeakoulutuksia saaneen, luulisin. En käytä kirjakieltä kuin töissä ja saatan hillua maastohameessa ihmisten ilmoilla jne. Miehelleni kelpaan just omana itsenäni. Tietysti minua viehättää laaja yleissivistys miehessäni ja samalla se, että voidaan hömpötellä miten lystää välittämättä mitä muut ajattelee.
Halusin maanläheisen, luonnosta ja eläimistä pitävän omaa perhettään arvostavan miehen, jolta sujuu niin lasten- kuin kodinhoitokin pikkuremppojen lisäksi. Joku toinen haluaa pilkkuja viilaavan teoreetikon ja sehän on vallan ok.

Jo opiskeluaikoina huomasin suuren eron ihmisissä. Joillakin on se perusälykkyys jo ns.verissä ja osalla hirveä tarve olla fiksumpi mitä luonnostaan onkaan. Hienoa toki kun haluaa kehittyä mutta se huokuu läpi ettei kaikki asiat ole niin.. noh helposti nieltävissä ilman pänttäystä. Arvatenkin jälkimmäinen ihmistyyppi tuo kovasti koulutustaan esille joka asiassa myöhemmin ja arvottaa muitakin koulutuksen perusteella.
Minä arvotan ihmisen tekojensa ja luonteen perusteella.

"lto"
Itselläni on lastentarhanopettajan koulutus ja täytyy sanoa, että en ikinä voisi kuvitella meneväni lastenhoitajan kanssa naimisiin (jos heidän joukossaan nyt ylipäätään olisi miehiä). Ero amisten ja meidän akateemisten välillä nyt on vaan niin iso.

Esim. tyypillisen lastenhoitajan keskustelunaiheet kahvipöydässä liikkuvat pitkälti välillä meikit – Seiska-lehden juorut. Nekin usein sivistymättömällä nasaalisella äänenpainolla lausuttuna.

Ei se niinkään riipu koulutustaustasta, vaan alasta - mutta ennen kaikkea ihmisestä itsestään, persoonasta ja kiinnostuksen kohteista. Se, että molemmilla on yliopistotutkinto, ei vielä tarkoita sitä, että olisivat samalla aaltopituudella tai edes, että kumpikin pystyisi keskustelemaan syvällisesti molempien aloista. Joku maa- ja metsätaloustieteellisestä valmistunut ei välttämättä tajua mitään jonkun humanistin aihepiireistä ja päionvastoin. Mutta sensijaan joku vähemmän koulutettu kulttuuripainotteinen tyyppi voi olla ihan samalla aaltopituudella sen humanistin kanssa.

Itse tunnen sivistyneitä matalamman koulutustason tyyppejä ja myös keskitason akateemisia. Mieluummin ottaisin sen fiksun ja sivistyneen, vaikka täysin kouluttamattoman. Toki oman alan ihmisten kanssa on mukava jakaa sama intohimon ja kiinnostuksen kohde, mutta voisi niin olla sellaisenkin kanssa, joka ei ole alaa edes opiskellut - jos on muuten perehtynyt. Ja se oma ala on tietenkin vain yksi osa-alue elämässä, ei sekään kaikkea ratkaise.

vierailija
Ihan tavallista keskustelua, esim. vaikka uskosta tai maailmankaikkeuden synnystä. Joskus saunanlauteella tulee mietittyä kaikenlaista, silloin olisi mukavaa jos olisi sellainen yleissivistynyt kumppani jolla olisi omia näkemyksiä asioihin.

Mutta jos ei ole koskaan avannut edes yhtä Hawkingin kirjaa tai ollut kiinnostunut mistään muusta kuin autoista elämässään, keskustelu jää aika lyhyeksi.
Tulee niin mieleen minä sinun asemassa. Olen utelias, syvällinen ja hyvin kiinnostunut kaikesta normiarjesta poikkeavasta, niin ketään ei kiinnosta jakaa aiheita. Aina on se arkisin pinnallinen asia ja koulukuntainen, sekä ammatti lokerointi päällä... Yleensä näillä ei ole elämässään koulua, syöntiä ja nukkumista ihmeempää.

vierailija
Ihan tavallista keskustelua, esim. vaikka uskosta tai maailmankaikkeuden synnystä. Joskus saunanlauteella tulee mietittyä kaikenlaista, silloin olisi mukavaa jos olisi sellainen yleissivistynyt kumppani jolla olisi omia näkemyksiä asioihin.

Mutta jos ei ole koskaan avannut edes yhtä Hawkingin kirjaa tai ollut kiinnostunut mistään muusta kuin autoista elämässään, keskustelu jää aika lyhyeksi.
Autoista?

Yhteistyössä